[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




COMPLAINT MADE BY:  BRENDAN GALVIN – Ref 21/03

Station:
Programme:
Date:

RTÉ Radio 1
Five Seven Live
6th January 2003

Summary of Complaint:

Mr. Galvin's complaint, under Section 24 2(a), relates to the programme 'Five Seven Live’ presented by Rachel English, broadcast on RTÉ Radio 1 on 6th January, 2003.

He states that a half-hour of the programme was devoted to the beginning of the tractor-cade protest throughout the country, sponsored by the IFA over low incomes.   The first person Rachel English spoke to was a reporter from one of the national newspapers who said the Revenue Commissioners were unable to calculate farmers’ income as they did not have the resources to examine their accounts, not could they rely on the accounts sent into the Revenue Commissioners by the farmers.  Mr. Galvin claims this was a defamatory statement to make against 160,000 farmers - implying that farmers were colluding between themselves in making false declarations of income to the Revenue Commissioners for the purpose of evading income tax.  This, he states, is untrue as they are no better or worse than any other section of society in relation to tax matters.  He maintains this was said to drive a wedge between the towns’ people and rural people to damage the IFA farmers’ protest.  This was biased reporting and reflected the anti-farmer bias in RTÉ.  

Later in the broadcast, Ms. Frances Shanahan, Agricultural Correspondent of Farm News said by phone-in that “This protest was not about farmers’ grievances, but securing John Dillon’s leadership as President of the IFA was the aim of this protest”.  Ms. Shanahan continued abusing the farmers, insinuating that Mr. Dillon was behind the organising of the protest to protect himself from being ousted next December when he has to face re-election.  At this point, Rachel English intervened to tell Ms. Shanahan that there were several angry farmers on the ‘phone complaining about her comments and to say they were very harsh.  Ms. Shanahan continued her abuse of the farming community.  Mr. Dillon was severely defamed by this broadcast.  The whole half-hour of this broadcast was taken up by RTÉ personnel or reporters ‘farmer bashing’ and taking the Government’s side against the farmers.

Station’s Response:

RTÉ state that Mr. Galvin’s complaint seems to be exclusively about the later part of the programme presented by Ms. English.  This part of the programme opened with the programme’s reporter, Philip Boucher-Hayes, reporting from Clonakilty, interviewing the President of the IFA, John Dillon.  He followed it  up with an unemployed woman expressing her support for farmers.  He then spoke to an older farmer who recalled taking part in many protests.  He then went back to John Dillon and talked about the goals of those protesting.  The report was fair and objective.  Ms. English then interviewed Philip Boucher- Hayes.  He explained how the whole protest was likely to evolve during the course of the week with feeder protests joining up with the main protest.  He went on to tell the listeners about the aims of the farmers, including commonage, milk prices and the EU Directive on Nitrates which was designed to encourage environmental improvements.  When asked for an overview, he said that there was “one theory” that John Dillon needed to be seen galvanising farmers.

Frances Shanahan of the RTÉ Farm News Department was the next interview.  She offered “another theory” that John Dillon was on “an ego trip”.  Rachel English described this as a harsh theory.  Ms. Shanahan gave her views for supporting her theory.  The analysis was impartial.  Ms. English reported to listeners that the programme had received calls saying that the programme was unfair to John Dillon.  Ms. Shanahan defended her views.  Later in the programme, other people were interviewed where all reports were fair and impartial.  RTÉ state that Mr. Galvin’s perception of the programme is completely at odds with what was actually broadcast.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Galvin.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001.  The coverage of the farmer’s protest was fair and balanced.  The presenters did not express any point of view during the broadcast.  The complaint was not upheld.
BCC Board Meeting, July 2003, ref 21/03

2/2

