[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Fergus Curley & Mr. Joseph Guthrie Ref.No.103/08 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Liveline
	13 March 2008


Complaint Summary:

Mr. Fergus Curley and Mr. Joseph Guthrie’s, complaint submitted under Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs) and (f)(an assertion of facts or information that constitutes an attack on that person’s honour or reputation) refers to an item on ‘Liveline’ regarding Galway based water purification company H2O.  Mr. Curley and Mr. Guthrie are directors of the company. 

The complainants state that H2O believes the programme was misleading, poorly researched and presented a distorted picture of the company which has harmed the good name of their company.  They believe the item was not given adequate time to allow for a balanced, comprehensive presentation of the facts and there was limited opportunity given for H2O to defend itself.  The complainants raise a number of specific points as follows:

· The initial decision to air this item on ‘Liveline’ was based on two phone calls received by RTÉ regarding H2O.  Despite several H2O customers ringing in with positive experiences they were not given airtime.  The show only interviewed callers with negative things to say about H2O and thus presented a completely unbalanced picture. These were a tiny percentage of the thousands of people who are given presentations regarding H2O’s products every month.  ‘Liveline’ listeners were left with the impression that these were representative of the general public’s opinion of H2O and that of its 35,000 customers.

· Calls were allowed on air from non-independent people and also those who were involved in legal proceedings with H2O. The complainants claim that one caller has set up his own water purification company and therefore, had a vested interested in making a call.  

· The complainants state that Fergus Curley, Director of H2O was not allocated sufficient time on the programme to respond to, and explain, a number of complex issues in relation to water purification and the company’s dual precipitation water test.  The programme was designed in such a way that the odds were stacked against H2O with about eight callers being allowed vent their views and only a small amount of time being allocated to H2O.  

· The complainants claim that having heard the item on the show, a new H2O customer rang ‘Liveline’ and was told by the show’s producer that H2O had not come out very well from this show. This, they believe was a very unprofessional and biased against H2O.

· The show was poorly researched and it was obvious that Joe Duffy and the producers knew nothing about water purification systems or had read the H2O website which explains the products.  They referred several times to “Brita” water jug filters which are a completely different product to H2O’s patented water purification and gave people the impression that H2O is selling a Brita-type or interior water filters for many times the price.  This strongly implies that H2O has misled its customers and is a complete distortion of the truth. H2O offers a high-end advanced water purification system which removes 99.9% of impurities and people have the choice to buy or not to buy these systems once they understand what they remove.  This is the reason H2O spends an hour with people in their homes instructing them on every aspect of the system before they make a purchase.  

· Several callers were allowed to allude to legal proceedings or court cases that they are currently involved in with H2O. The complainants believe this was unfair. 

· H2O was invited to take part in the programme with only an hour and half’s notice and with a very minimal briefing on the issues to be raised. Several messages were left for the show’s producer to discuss these issues but no response was received.  

Mr. Curley and Mr. Guthrie state that the presentation by ‘Liveline’ of H2O, its products and sales techniques, was unfair, sensationalistic and offered only one side of the facts.  

Any company dealing with large volumes of customers will have a number who may have issues. H2O is committed to resolving any issues that are raised directly with it.  ‘Liveline’ is not the correct forum to explore the issues of a small percentage of people who have disputes with a company. H2O is a 100% Irish-owned company based in Galway Technology Park and has built up a strong profile and good reputation by providing an excellent service to customers.  

Station’s Response:

RTÉ outline their response by addressing each of the points raised by H2O.

1. The vast majority of phone calls from the public who had personally encountered H2O were specifically dissatisfied with the company, their products and certain members of their staff.  The ratio of negative to positive callers was almost 8:1 and given that Mr. Curley was on-air for 17 minutes representing the company, RTÉ stand over its decision to conduct the programme in the manner in which it did.
2. A former employee of H2O was on the programme criticising H2O. From the outset the caller was absolutely open and up-front about the fact that he was now working for his own water filtration company.  The purpose of his call was to air his opinion as a former insider, on the techniques and research used by H2O – information which a person who had not worked with H2O could not have provided.  For these reasons his call was aired.
3. Prior to 13 March 2008, ‘Liveline’ had received numerous phone calls and messages from members of the public complaining about H2O and its water treatment product.
4. Mr. Curley and three other representatives from H2O were notified well in advance of the programme by a ‘Liveline’ researcher.  In the interest of fairness and balance, ‘Liveline’ was prepared to have Mr. Curley or any other H2O representative on the programme from the beginning of the show at 1.45pm.  However, Mr. Curley did not agree to come on until 2.11pm when he called the office.  Mr. Curley was live on air for 17 minutes.
5. The programme team neither ‘design’ nor contrive to have ‘odds stacked’ against any individual/company whose actions are topics for discussion on ‘Liveline’.  RTÉ’s remit is to be fair and balanced and it adheres to that in the strictest manner; as is evidenced by ‘Liveline’s’ researcher’s actions in contacting no less than four representatives of H2O in advance of the programme.  ‘Liveline’ functions to reflect public opinion and given that the ratio of H2O negative to H2O positive phone calls was almost 8:1 and given that Mr. Curley was on-air for 17 minutes, RTÉ stands over its decision to conduct the programme in the manner in which it did.  
6. With reference to the claim that “a new customer of H2O rang ‘Liveline’…and was told by the show’s producer that H2O ‘hadn’t come out of the show very well’  RTÉ state that the producer is entitled to give an objective, accurate summary of the programme to any member of the public who enquires.
7. In relation to the claim that the show was poorly researched, RTÉ state that ‘Liveline’ operates to the highest journalistic standards. The H2O item was professionally researched and the presenter and producer in the studio, as well as the rest of the programme team were fully briefed on all relevant aspects of H2O and their activities. 
8. In response to the claim that several callers were allowed to allude to legal proceedings or court cases, RTÉ state that two callers, critical of H2O are currently being pursued by the company in the civil courts.  They did not divulge any legally sensitive, sub judice information.  
9. H2O claim they were invited to take part in the show with only an hour and a half’s notice.  RTÉ claim that the first point of contact was with a woman called Deirdre in H2O head office.  She was contacted after midday.  The ‘Liveline’ researcher who made contact explained why RTÉ were looking for a spokesperson.  Deirdre from H2O told the researcher she would contact Mr. Guthrie and let him know.  Ms. Shauna McCoole, a representative of H2O subsequently contacted the ‘Liveline’ office.  She took full details of the issue from the researcher and gave her a contact telephone number for Mr. Curley.  Mr. Curley was immediately contacted and a message was left on his phone explaining the issue.  Mr. Curley contacted the ‘Liveline’ office at 2.11pm to make himself available to speak on air.  He was appraised by a producer of the issues to hand.  Thus a total of four representatives from the company were appraised of the situation in advance of Mr. Curley going on air.
10.  H2O also claim that several messages were left for the show’s producers and no response was received.  RTÉ state that neither of the ‘Liveline’ producers, Jane Murphy nor Margaret Curley received any calls directly or indirectly regarding the issue from anybody from H2O .
RTÉ believe the programme reflected the criticism of the company which was made known to RTÉ and allowed company representatives adequate opportunities to respond to that criticism.  RTÉ stands over the ‘Liveline’ programme of 13 March as fully in conformity with its statutory obligation in regard to impartiality, objectivity and fairness.  
Decision of the Commission
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a discussion about a water purification company based in Galway.  The Commission noted that the discussion was initiated by a caller to the programme, which is typical of the format of the show.  In the course of the programme, callers spoke about their experiences with the water company and in particular, how the company tested water.  The programme-makers chose to look at an issue raised by a caller.  That it was negative in nature could not determine bias or unfairness.  What is important to the Commission is that the programme treated the subject matter in a fair and balanced manner.     

On hearing the broadcast, the Commission was of the opinion that the presenter asked questions to elicit information from the callers in a fair and impartial manner.  Callers were permitted to tell the listeners of their dealings with the water purification company.  It was matter-of-fact with no evidence of partial presentation.  Further, the complainants were offered the opportunity to participate in the programme and chose to do so.  The Commission noted that the presenter asked questions of Mr. Fergus Curley to generate discussion and to seek answers to the issues raised by the callers.  The presenter treated each participant in the same manner.  Each was permitted ample time to express opinion.  This included Mr. Curley, who was given sufficient time to respond to the issue raised by callers.  He informed the listeners that ‘what we do is offer people choice’ and ‘if they want pure water we can give it to them’.  He spoke about how the company operates and then explained the difference between what EU regulations permit in water and the water that H2O can offer. He subsequently addressed particular issues raised by callers.  For example in response to a contribution from a Principal Environmental Officer Mr. Curley stated:

‘I mean the industries out there, you get all kind of people operating in different industries.  We are certainly a very legitimate company and we operate and look to improve our systems every day.  What I would say is that people have a choice.  They can take the water that’s coming down the pipes with the main method of cleaning that water is bleach.  The water is bleached and sent down the pipes with aluminium in it, with lead in it in certain cases.  It meets EU standards Joe but what we’re finding more and more is that people aren’t happy with the water.’

In the opinion of the Commission, the presenter conducted an impartial and even-handed discussion.  Further, the complainant was given a fair-right-of-reply.  

The complainant takes issue with certain callers to the programme.  The Commission noted that the listener was informed where necessary of the background of callers.  This included references to court and to the previous employment of one caller, ‘you worked for H2O’ and that he now owned his own water purification company.  The complainant makes a reference to a telephone conversation with one of the producers after the show.  However in assessing this complaint, the Commission had to have regard to the programme content only.

On hearing the broadcast, the Commission was of the view that the programme-makers permitted callers to discuss their experiences with H2O.  The company was given the opportunity on-air to respond to the issues raised.  The presenter facilitated a fair and balanced discussion.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  Further, there was no evidence of inaccurate facts and/or information that constituted an attack on the reputation of the company.  

The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality) and 2(f)(an assertion of facts or information that constituted an attack on that person’s honour or reputation).

BCC Complaint Decisions, July 2008

1/5

[image: image1.jpg]