[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Matt Kavanagh                       Ref. No. 168/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Newstalk 106-108
	Newstalk News Bulletins
	2 May 2008


Complaint Summary:

Mr. Kavanagh’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(objectivity & impartiality in news) concerns news bulletins on the coverage of the Moriarty Tribunal.  Mr. Kavanagh states the newscaster presented packages of both Denis O’Brien and Michael Lowry.  Denis O’Brien was introduced as ‘the Irish Business Man’ and no reference was made of his ownership of the station.  Mr. O’Brien appeared to make very serious allegations against the Tribunal (or its legal team), without any challenge.  Both Mr. O’Brien and Mr. Lowry then went on to claim ‘vindication’ with regard to the central allegation the Tribunal is investigating.  The piece in question contained no actual reporting of the Tribunal proceedings (the evidence of Dr. Peter Bacon)  - only Mr. O’Brien’s and Mr. Lowry’s subsequent comments.
The basis of his complaint is as follows:

1) In reporting news (accurately and without bias) -  is not  the radio station obligated to identify Mr. O’Brien’s ownership of the station before presenting such a piece?

2) Given that the piece contained no actual news report of tribunal proceedings; can such material be legitimately presented as a news item within a news bulletin? 

3) If the station wishes to ‘editorialise’ (particularly about matters which directly impact on the station’s owner) should not this happen in a different part of the schedule (with the appropriate disclosures with regard to Mr. O’Brien’s ownership) -  and not be presented as actual news. 

4) Could the piece in question be considered ‘misleading and biased’ given that it contained no mention of Dr. Bacon’s actual evidence and which could have offered some balance or counterpoint  to Mr. O’Brien and Mr. Lowry’s comments.

Station’s Response:

Newstalk 106-108 states that Mr. Kavanagh’s complaint is based on four main points, which are addressed as follows:

1) Newstalk is not obligated to identify Mr. Denis O’Brien as the owner of the radio station.  They, and other media outlets, refer to Mr. O’Brien on-air simply as a ‘Businessman’.  Mr. O’Brien has interests in many businesses and the fact that he has a shareholding in Newstalk was in no way relevant to this story.  If, however, Newstalk was running a story where Mr. O’Brien’s shareholding in the station was relevant to that story, they would of course say so.

2) The item was an entirely legitimate stand alone story.  Radio news, by its very nature, involves a rolling concept  in that each story will generally move on somewhat through each news cycle.  In this case, the news cycle ran from the beginning of the day’s proceedings at the Tribunal through to the end and any reaction that followed.  Throughout each cycle, some new developments will be added to each story - and others dropped.  That is what happened in this case.  Reference was made during afternoon bulletins to the evidence given by Dr. Bacon, why he was being questioned and his role in assisting the tribunal in its investigation into the awarding of country’s second mobile phone licence.  However, by 5 p.m. both Mr. O’Brien and Mr. Lowry had spoken at length to reporters outside the tribunal.  Mr. Lowry claimed Dr. Bacon was yet another witness testifying that his stewardship as Minister during the awarding of the second mobile phone licence was beyond reproach.  Dr. Bacon had criticised the marking system used by civil servants in the competition for the second mobile phone licence.  They were Mr. Lowry’s words when the days evidence was over and entirely legitimate to report.

Mr. O’Brien then launched an attack on the investigation, accusing it of ‘concealing and shredding key documents’, something which he claimed could have ‘serious implications for the entire legal process in Ireland’, again a serious charge and one which deserved reporting.

As the news cycle had moved on, this element of the story had overtaken previous events during the day.  Again, this was an entirely legitimate story.   Newstalk was correct to editorially prioritise this new development of the story and they can assure the complainant that the decision to present the story in this fashion was in no way related to Mr. O’Brien’s shareholding in Newstalk.

3) There was no ‘editorialising’ in this news item.  The reporter’s job was to report what had happened.  That is exactly what occurred in this case.

4) Newstalk do not accept that the report was either misleading or biased.  It was a factual report about what had been said at this stage in the news cycle.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the coverage of the Moriarty Tribunal.  The Tribunal is a matter of enormous public discourse and debate and has received extensive media reporting.  As major issues arise, the media report on them.  The report in this broadcast concerned the matters as they unfolded in the Tribunal that day.  The Commission noted that the report addressed the issues in a factual manner.  Those who were subject to the enquiries on that day were included in the report:   

‘Businessman Denis O’Brien has said that evidence given by an economist to the Moriarty Tribunal today further vindicates the fair awarding of the second mobile phone licence to him in 1995.  At the enquiry today he, Dr. Peter Bacon, was cross-examined by lawyers for the businessman.  Dr. Bacon has done work on behalf of the Payments to Politicians Probe investigating the awarding of the mobile phone licence to O’Brien’s ESAT Digifone consortium.’      

The report also included clips from statements by Mr. Denis O’Brien and Mr. Michael Lowry.

The news item dealt solely with the Moriarty Tribunal.  In the opinion of the Commission, the fact that Mr. O’Brien is involved in the ownership of the station is not relevant to the content as broadcast in this case and therefore, can have no bearing on the assessment of the broadcast.  Also, the complainant submits that the station should not report on Mr. O’Brien’s activities during news reports due to his association with the station.  The broadcaster has editorial independence and chooses the subject matter to cover in its news reports.  What is important to the Commission is that the news report is presented in an objective and impartial manner.

The Tribunal has received significant media coverage since its inception and Mr. O’Brien’s association with the station could not preclude the station from reporting, like all other broadcasters, on the Tribunal or aspects thereof.  The Commission was of the view that this news report dealt in a factual and objective manner with the work of the Tribunal on that day.  In doing so, the listener heard from two of the central parties involved with the Tribunal investigations that day.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The broadcast item was a factual and accurate synopsis of the main issue under investigation that day.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(objectivity and impartiality in news).
BCC Complaint Decisions, July 2008

1/3

[image: image1.jpg]