[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Ray Dollard                                         Ref. No. 213/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Newstalk 106-108
	Newstalk News ‘Headlines’
	10 June 2008


Complaint Summary:

Mr. Dollard’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(objectivity & impartiality in news) concerns a news headline on the Lisbon Treaty before the 8 a.m. news.   He states in this news bulletin, the following statement was made ‘The Irish Bishop’s Conference all but urged a Yes vote’.  This statement was put in the context of the position of groups on the Yes side and was followed in the bulletin by a reference to the No vote.  Both in content and in its juxtaposition in the bulletin, it editorially and formally deliberately misrepresented the Bishops’ public position as calling for a Yes vote. 

Mr. Dollard states it is a clear breach of the Act and a gross and deliberate misrepresentation of the Bishops’ position as outlined in a statement issued by them on 29 May.  This called on people to vote, but in no way urged either a Yes or No vote.  Mr. Dollard spoke to the Irish Bishops Conference Press Office and they confirmed that the Bishops did not take sides, in any way, in the forthcoming referendum and specifically did not urge a Yes vote.  
Mr. Dollard rang Newstalk to complain and to ask them to clarify and correct the gross misrepresentation that had been made.  Newstalk first of all denied that the statement had been made on the news and suggested that he was listening to another station.  Only when he persisted they said that they stood over the statement and that the Bishops had indeed urged a Yes vote.  

Station’s Response:

Newstalk 106-108 states the piece to which Mr. Dollard refers to was a 30 second clip from a longer interview with Newstalk Correspondent, Chris Donoghue, broadcast on that morning’s breakfast show.

During that interview, Mr. Donoghue set out the position of those urging a Yes and No vote in the Lisbon Treaty, in the context of that day being the last that either side could campaign ahead of the broadcast media ban.  Mr. Donoghue said there were two groups sitting on the fence.  One was SIPTU and the other was the Irish Bishop’s Conference, whose reflection read like a lot of the Yes material but the Bishops stopped short of urging a Yes.  As Mr. Donoghue had attended press conferences and launches for both sides during the campaign, he was in a very good position to give his view on where all the various bodies/political groups/organisations stood on the Lisbon Treaty.  At no time did Mr. Donoghue say, on air, that the Bishops had said ‘vote yes’.  His views on the Bishop’s position were quite similar to most commentators on the matter.  

The clip which was played during the 8 a.m. news was a 30 second summary of the above and rather than breaching any rules, it was totally objective, impartial and a fair reflection of the views of all sides.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a statement made during a news report on the then forthcoming Lisbon Treaty.  The Commission noted the newsreaders introduction, which included;

‘The clock is ticking now for all sides in the Lisbon Treaty campaign to make their point with voters on Thursdays referendum.........Newstalk correspondent Chris Donoghue told the breakfast show it’s a busy day for all involved’.

The Commission also noted that the news correspondent did not state the Irish Bishops’ Conference was urging a Yes vote.  What was said in the report was:


‘The Irish Bishops’ Conference has all but said Yes’. 
On hearing the item, it was evident to the Commission that Mr. Donoghue was summarising the position of the main political parties, organisations and associations, which included ICTU, IBEC, Farmers’ Unions, SUI, Sinn Féin, Libertas and the Socialist Workers Party.  The report was factual and reflected the positions that such parties had intimated in public.  The Commission was of the view that the reference to the Irish Bishops’ Conference position was a reasonable opinion given the facts in the public domain.  Further, it was never stated that the Conference was urging a Yes vote.  Their perceived position on the Treaty was referred to and given the status of the Conference in Ireland, a reference to its position could be expected.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(objectivity and impartiality in news).
BCC Complaint Decisions, July 2008

1/2

[image: image1.jpg]