[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Simon McGuinness on behalf of the Cuba Support Group Ireland                                                                                Ref. No. 309/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	TG4
	Ché
	4 April 2009


Complaint Summary:

Mr. McGuinness’ complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  He states this programme made very serious and mistaken criticisms of Cuban society and the Cuban Government but did not balance these views with any comment from a spokesperson from the Cuban Government. 

The issues discussed in the programme have been the subject of widespread coverage and comment in the print media in Ireland with over 100 news articles, features and editorials referenced in the Irish Times since 1st January, 2009.  Three national newspapers and one national TV station have sent news reporters and features writers to Cuba in the past three months. There have been several news reports on Cuba on the main national TV stations. There has even been a high profile Ministerial visit to Cuba which attracted considerable international interest in the current affairs media of many countries around the world.  In this context, this broadcast can correctly be regarded as informing an important aspect of Irish current affairs.  Cuba Support Group Ireland was approached by the film makers during their research for this programme in May 2008.  They were supportive and encouraging in their email correspondence but cautioned that Joe Higgins has a history of being unfair to Cuba in his political statements and sources for examples of this were provided.  They explained the ideological framework that underpins his views on Cuba and the Cuba Support Group recommended that programme makers make sure to balance his comments with a spokesperson from the Cuban Government. 
The Cuba Support Group provided contact information for them to obtain such comment. They encouraged them to feature this as a debate between Mr. Higgins and the Cuban spokesperson as they believed it would not only make for good film making, but would provide the audience with the necessary balance to make up their own minds as to the validity of Mr. Higgins’ political opinions.  The film makers failed to act on this advice.  That is their prerogative.  However, TG4 have a separate requirement to exercise editorial control to ensure that unbalanced broadcasting does not result in the viewer being misled.  This can be done by insisting on balance within any given programme or by achieving balance over a series of programmes where differing views are represented.  No balancing programme was aired.

The Cuba Support Group concludes that there has been no effective editorial attempt to balance the content of this broadcast.  The programme has left viewers with an unbalanced and misleading impression of the nature of Cuban society and in complete ignorance of the very strong constitutional, administrative and political control that Cuban workers exercise over the policies of their government.  Far from being the oppressed recipients of the failed policies of an unaccountable “Stalinist” bureaucracy, which Mr. Higgins believes.
Station’s Response:
TG4 states this programme is one of a four-part series in which socialist politician (and former TD) Joe Higgins follows the road taken by one of his political heroes, Ernesto Ché Guevara, through South America and concluding in Cuba.  This is where the revolution led by Ché and others overthrew the government and a socialist government, led by Fidel Castro, and has remained in power ever since.  Mr. Higgins is a prominent and articulate advocate of socialism in Ireland (and a native Irish speaker).  His passionate and stringent criticisms of capitalism and of the failures of our governments (as he saw them) were acclaimed for their oratory and wit even by his political opponents in Dáil Éireann.  He is a regular media commentator on a wide variety of issues and never seeks to hide his perspective.

It was clear from the start that this was not going to be a documentary on the history of Cuba or a critique of the current administration in that country.   Had TG4 been seeking such a current affairs series, it is unlikely that they would have selected Mr. Higgins as presenter or narrator.  Since Mr. McGuinness’ complaint is the only adverse reaction to the series that has been brought to TG4’s attention, it seems to them that the thousands who viewed it on TG4 were as clear as they were when they commissioned the project. 

In researching for the series, the producers did have contact with Mr. McGuinness and his organization.  This was one of many contacts and assisted the producers in preparing for one aspect of the project.  No undertaking was given to Mr. McGuinness as to his or his organisation’s involvement in the broadcast series or as to their entitlement to air-time in the broadcast series or elsewhere in the TG4 programme schedule.  During the filming, the production crew visited 5 countries.  No interviews were sought with Government spokespersons in any of those countries.   The production team did, of course, have many dealings with the authorities in Cuba – it is not possible to film there without seeking and obtaining permits and having a press liaison official accompanying the crew.  It is highly unlikely that the Cuban government was unaware of this production or of its content.  

This was the story of Mr. Higgins’ journey in the footsteps of his hero and of Mr. Higgins’ reaction to how Cuban people now view Guevara’s political legacy.  It was not, and was not promoted as being, a comprehensive current affairs documentary, or a history of Cuba or a critique of the Cuban Government’s full range of policies.   As such, it seems to TG4 that Mr. McGuinness is also incorrect in claiming that an allocation of TG4 air-time to his group’s critique of the series is necessary and that the channel’s failure to allocate such time (either as part of the Ché series or elsewhere in our output) amounts to a lack of balance or a dereliction of our editorial duty.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcasts, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The Commission noted that the complainant raises issues with regard to particular comments concerning the Cuban Government.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to the entire broadcast.  The Commission noted that the introduction at the start of the programme clearly identified the context for the viewer.  The series would follow the well-known socialist, Mr. Joe Higgins as he traced the journey of one of his heroes through Latin America, Ernesto Ché Guevara.  As he travelled through Argentina, Chile, Peru, Bolivia and Cuba he articulated his experiences and impressions in the context of the ideals of Ché Guevara.

This programme was a colour piece, one man’s journey on the path of one of his heroes.  It was evident from the outset that the programme content would be presented through the eyes of Mr. Higgins.  He articulated that he was seeking to find out what the people of Latin America thought of Ché Guevara.  On viewing the broadcast, it was evident that this was the main tenet of the content.  The programme was not an in-depth analysis of the political scene in Cuba nor did it purport to be.  Given the content as broadcast, the programme-makers were not obliged to include a spokesperson from the Cuban Government as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.

BCC Complaint Decisions, July 2009

1/3

[image: image1.jpg]