[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:   Mr. John Ledwidge                                     Ref. No. 351/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Morning Ireland
	5 May 2009


Complaint Summary:

Mr. Ledwidge’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  Mr. Ledwidge states that David Quinn, a press journalist was interviewed by Áine Lawlor on the subject of the Ryan Report and compensation.  He found the interview in both content and form, biased, unbalanced and inequitable.  The interviewee made one point and then proceeded to repeat it by way of elaboration three times without his interpretation being challenged properly. 

The interviewee reduced the substantive elements of abuse to sexual abuse and then proceeded to further reduce that abuse, in scale and range, to a small number of such offending institutions and moreover, numerical incidents of sexual abuse as formed part of the findings in the Ryan Report.  The substantive finding of systemic abuse throughout the listed institutions, the subject of the Report, was not addressed.
The Report’s findings were unfairly undermined by the interviewee’s uncontested professional tactical fudge.  No one challenged, nor was present to provide an opportunity to challenge and contest, the narrow, incomplete and arguably misleading appraisal by the Interviewee by way of the interviewee’s selected finding of fact and comments thereon of the published findings of the Ryan Report. 
On this occasion, the interviewer appeared to give the interviewee full rein and the latter proceeded to misrepresent the findings in the Ryan Report.  This was done by his considered selection of a single fact and then proceeding during the course of the interview to embellish by way of reiteration of that single fact that appeared to create a false impression of the scale of systemic abuse.  The interviewee, as described by the Interviewer at the end of the interview, is a journalist employed by the Independent and by a Catholic publication.
The characterisation of this interview was an unbalanced, unchallenged and biased commentary/summation by the Interviewee of the findings of the Ryan Report  

Station’s Response:
RTÉ states that in the fallout from the Ryan Report into Institutional Child Abuse, there were demands made for the 18 Religious Orders responsible for institutions where abuse was found to have occurred, to pay additional compensation to the victims of that abuse.  Mr. Quinn was introduced by the programme presenter, Áine Lawlor, as Columnist with the Irish Independent and the Irish Catholic.  He made the point in his interview that approximately half the claims of physical abuse occurred in just four institutions and that 61% of sexual abuse claims referred to just 4 institutions.  Though not named in the report, Mr. Quinn speculated that the 4 institutions were common to both the physical and sexual abuse claims.  He went on to make the point that a handful of institutions accounted for the great bulk of claims and that, therefore, not all institutions were equally to blame and should not carry equal burdens of compensation.  RTÉ believes this was a legitimate point of view to express and it reflected accurately what was contained in volume 3 of the Ryan Report.
Mr. Quinn pointed out that the report concluded that some institutions were more responsible for abuse than others.  This is not the same as attempting to undermine the systemic nature of abuse.
RTÉ carried extensive reporting and analysis of the Ryan Report, including commentary from a wide range of people on every current affairs programme for several days from Morning Ireland, to Today with Pat Kenny, to the News at One, to Liveline, to Drivetime to Late Debate.  All viewpoints were covered at great length. Mr. Quinn’s contribution was simply one of scores of contributions over the course of several days.  With respect to Mr. Ledwidge, the expression of opinion by contributors is part of normal political discourse and whilst Mr. Ledwidge might characterise Mr. Quinn as biased, RTÉ believes his opinions were relevant to the debate that was taking place.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns an interview with Mr. David Quinn, a journalist, in the context of the publication of the Ryan Report.  On hearing the broadcast, the Commission noted that the interview was focussed on a particular aspect of the report.  The introduction by the presenter Áine Lawlor included:

‘we are now going to talk about religious orders.  They met the Government yesterday, the 18 orders named in the Ryan abuse report and pledged that they would make more monies available.......the details as to those contributions are not yet clear or indeed how the burden will be spread amongst the orders and how that burden should be shared amongst them has been getting the attention of columnist David Quinn of the Irish Catholic and the Irish Independent.’

In the subsequent discussion, the presenter explored this specific issue with Mr. Quinn.  Mr. Quinn asked if proportionality should be considered in the context of the level of payments from the institutions based on the variation in the levels of abuse between different institutions identified in the report.  Contrary to the complainant’s submission, the presenter did press Mr. Quinn on his opinion.  For example she asked him: 

‘But is there a risk in all of this David Quinn that we end up with the kind of legalistic, time consuming, long drawn out, nit picking kind of process which is exactly what has been criticised so heavily in terms of the indemnity deal, that after the Ryan Report surely.......they’ll [institutions] be judged by the way they come forward on this......’

At no stage in the course of the discussion were the findings of the report either questioned and/or undermined as submitted by the complainant.  While the Commission would acknowledge that some listeners would not like the question asked by Mr. Quinn, the programme-maker was entitled to explore his opinion.  The Commission would agree with the broadcaster’s submission that the expression of opinion by contributors is part of normal political discourse.  The interview was based on the issue of compensation.  This was a legitimate editorial decision for the broadcaster to make.  What is important to the Commission is that the interview was conducted in a fair and objective manner.

The Commission was of the opinion that the presenter conducted a fair and objective interview.  Mr. Quinn’s views were explored and challenged in a fair manner.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.

BCC Complaint Decisions, July 2009

1/3

[image: image1.jpg]