[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Gene Barry                            Ref No. 69/09 & 70/09

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Cork 96FM
	Neil Prendeville Show
	16 and 19 January 2009


Complaint Summary:

Mr. Barry’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs) and 24(2)(f)(inaccurate facts that constituted an attack on a person’s reputation or honour), refers to two programmes on the Neil Prendeville Show during January 2009.  Mr. Barry states that a caller to the show on 16th January made a complaint relating to the Gardaí calling to his mother-in-law’s home to collect outstanding monies due to a company called Mobility Ireland.  Neil Prendeville announced to listeners that he had to be careful regarding Mobility Ireland as they had complained about him before to the BCC.  Mr. Barry claims that he then encouraged other listeners, who might have similar complaints regarding Mobility Ireland, to contact the show.  

The caller’s complaint was in relation to the methodology used by the Gardaí.  Both the caller and Mr. Prendeville said that they had all the paperwork which clearly showed that the caller’s mother-in-law does owe €4,500 to Mobility Ireland, which the Gardaí were entitled to collect.

On the same date, another caller to the show stated that Mobility Ireland had sent a debt collector to him two years ago.  This was correct as €12,000 was owed. However, this was not related to the caller’s complaint.  The complainant claims that on this occasion Neil Prendeville turned the caller’s complaint around and mentioned that he had problems with Mobility Ireland.  In short, the caller was led to believe that Mr. Prendeville had to be careful with Mobility Ireland and the complaint was made look as if the caller’s problem had to do with Mobility Ireland.  

Further text messages were read on air by the presenter on the 19 January in relation to Mobility Ireland.  Mr. Barry believes the show was unfair, misleading and biased and that he was victimised by Mr. Prendeville. 

Station’s Response:

Cork’s 96FM states that presenter Neil Prendeville spoke with a Mr. Mike O’Sullivan on the 16 January 2009 regarding a situation relating to his elderly mother-in-law.  The Gardaí had called to her at 8 p.m. one evening, rousing her from her bed, seeking payment for a company called Mobility Ireland.  They claimed that €4,500 was outstanding for work carried out on her home and that they were acting on foot of a complaint to the Douglas Garda station from Mr. Gene Barry, proprietor of Mobility Ireland.  Mr. O’Sullivan claimed that the work initially carried out by Mobility Ireland was of such poor quality that he was forced to employ another agent to correct and finish the work.  Mr. O’Sullivan had previous correspondence with Mr. Barry through his solicitor.  This solicitor had demanded payment on behalf of Mr. Barry as otherwise the Gardaí would have to become involved.  Mr. O’Sullivan replied to the solicitor and pointed out that no monies were owed and that his mother-in-law was not to be contacted again in relation to the matter. 

Following contact made by the Gardaí to Mr. O’Sullivan’s mother-in-law, Mr. O’Sullivan contacted Cork’s 96FM to highlight his disapproval of the situation.  Before going on air, the programme contacted the solicitor to allow him a right to reply and to confirm a contact number for Mr. Barry - the number the station had was no longer in use.  The solicitor refused the invitation to come on air, provide a statement or make contact with Mr. Barry on behalf of the station.   

Cork’s 96FM also contacted Chief Superintendent Hayes at Douglas Garda station and, following inquires into the matter, he provided the station with a statement.  This contained an admission that a member of the Gardaí did call to the address in question.  However, when the Garda realised this was a civil matter and not a matter for the Gardaí, he left.   Chief Superintendent Hayes apologised for any distress caused.  Mr. O’Sullivan also confirmed that the family had been contacted by the Chief Superintendent to apologise for the incident and to assure them that an internal inquiry would take place.  

Cork’s 96FM refutes Mr. Barry’s assertion that because Neil Prendeville referred to previous calls aired in relation to Mobility Ireland; he “turned the caller’s complaint around”.  The station believes this information was relevant and helped to provide  listeners with an accurate picture of the company in question.  Mr. Barry also claims that the interview was misleading and that Mr. O’Sullivan had no problem with Mobility Ireland but that his issue was only with the Gardaí.  Cork’s 96FM states that this was not the case.  The purpose of Mr. O’Sullivan’s call was to highlight the fact that the Gardaí were inappropriately acting on behalf of Mobility Ireland and, therefore, he had issues with both parties.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcasts, the submissions made by the complainant and the broadcaster. The complainant submits that the programmes were one-sided and aimed to discredit his company.  In assessing this complaint the Commission had to have regard to Sections 24(2)(a) and (f) of the Broadcasting Act 2001.  Section 24(2)(a) requires, the broadcast treatment of current affairs, including matters which are either of public controversy or the subject of current public debate, to be fair to all interests concerned and to ensure that broadcast matter is presented in an objective and impartial manner and without any expression of his the broadcaster’s own views: Provided that should it prove impracticable in relation to a single broadcast to apply this paragraph, two or more related broadcasts may be considered as a whole, if the broadcasts are transmitted within a reasonable period of each other. The Commission acknowledges that broadcasters have editorial independence and choose the subject matter of its programming.  A discussion in a programme can often be generated by callers to the programme about a particular matter.  What is important to the Commission is that the broadcaster treats the subject matter in a fair and objective manner.  On hearing these broadcasts, the Commission was of the view that the subject matter was treated in a fair and objective manner.  The presenter did refer to a previous complaint which the Commission upheld in part.  This reference was purely factual and could not determine unfairness.  

The Commission noted that the discussion was based on a caller who stated that Gardaí had called to the house of his elderly mother-in-law who owed the complainant’s company money.  The presenter asked questions to elicit information and also, to challenge the contribution of the caller.  The caller gave a chronological account of the work carried out on his mother-in-law’s house.  The presenter pressed him on his contribution which included ‘would you not pay them for the work they have done at least and be done with it?’  Further, the Commission noted that the complainant was offered a right-of-reply.  The presenter stated on a number of occasions that he had tried to contact the complainant but to no avail.  He stated that he then offered the complainant a right-of-reply through his solicitors and/or the solicitors could represent the complainant.  Both offers were declined.  In the course of the broadcast, the presenter referred to statements submitted to the programme by the Gardaí and Cork City Council.  
The Commission was of the opinion that it was evident on listening to the broadcast that the main issue was the involvement of the Gardaí in the matters of monies owed.  The issue of the workmanship of the complainant’s company was called into question.  Both he and his solicitors were offered a right-of-reply.  That they declined to participate could not preclude the broadcaster from dealing with the subject matter.  He permitted a caller to speak of a negative experience.  That the experience was negative cannot in itself determine bias.  The presenter ensured that the caller’s story was questioned.  Further, the programme-makers afforded all relevant parties an opportunity to reply.

The complainant refers to the second caller to the show and states that the presenter turned the caller’s complaint around.  On hearing the broadcast, the Commission could not agree with this assertion as submitted by the complainant.  The caller clearly stated that he had been listening to the programme and that’s why he was calling in.  He had himself had had a negative experience.  Again, the presenter questioned the facts of the caller’s contribution.  Throughout the course of the interview the presenter asked questions in an impartial manner to elicit information.  There was no evidence of editorial bias.

In the broadcast the following Monday, the presenter read out text messages from listeners concerning the discussion the previous Friday.  The majority of the texts concerned the involvement of the Gardaí.  Such texts included:


..civil matter and the Guards shouldn’t have been there in the first place.....


....lodge a complaint with the Garda Ombudsman.....


.....somebody who knew a Guard....


......was that a real Guard or was it somebody pretending to be a Guard.....

There was no evidence of editorial bias in these broadcasts.  There was also no evidence of inaccurate facts or information which constituted an attack on the complainant’s honour or reputation.  The complaints were rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs) and 24(2)(f)(inaccurate facts that constituted an attack on a person’s reputation or honour).
BCC Complaint Decisions, July 2009

1/3

[image: image1.jpg]