[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Amanda McIntyre Ref: 57/05
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTE TV 1
	‘’Prime Time’
	10 March 2005


Complaint Summary:

Ms. McIntyre’s complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander) of the Broadcasting Act 2001, refers to a report on 'Prime Time' on IRA violence.  Ms. McIntyre claims that the report on one particular case, that which led to the conviction of Bart Fisher, was inaccurate and one sided.  She claims the full facts of this case were available to RTÉ from court records and could have been used to put forward a balanced report.  She considers the programme was not objective or impartial and was not fair to all interests.

The report did not detail events leading to Mr. McGinley's death – it allowed the McGinley family to give their version of events.  The claim that Bart Fisher is a member of the IRA was based on two pieces of circumstantial evidence – his appearance as a steward at a march and his serving his sentence in what might be known as the IRA section of the prison.  On the latter point, it is her understanding that section is republican but this does not determine one's membership or otherwise of the IRA.

Regarding the interview with Martin McGuinness, all he managed to say to try to redress the balance was to question why RTÉ had not talked to the Fisher family to get their version and why the facts of the court case were not reported on.  Most of the questioning seemed to relate to a Bloody Sunday march that both Martin McGuinness and Bart Fisher had participated in.

Station’s Response:

RTÉ state that the report was impartial and that it fully conformed to all statutory requirements.  The context of the report was that in the wake of the McCartney family speaking out against the killing of their brother allegedly by the IRA, other families had begun to claim that the IRA had also been involved in the killing of members of their families.  The report included four examples where deaths had occurred and families alleged IRA involvement.  The fourth example was different from the others in that the conviction for manslaughter had been reached.  The report detailed events leading up to Mr. McGinley's death and the subsequent conviction of Mr. Fisher.  The IRA maintained that Mr. Fisher was not a member of its organisation.  This claim was challenged in the report.  It was pointed out that Mr. Fisher is serving his sentence in the IRA section of Maghaberry prison.  Photo evidence of Mr. Fisher's participation as a steward at a Bloody Sunday commemoration march was also shown in the report.

The report was largely based on evidence that emerged during Mr. Fisher’s trial where evidence was produced to show his actions were not those of self-defence.  The report was followed by a studio interview with Martin McGuinness, Sinn Féin’s chief negotiator.  This forms part of the same broadcast and RTÉ fully stands over it as accurate and impartial. 

RTÉ also refer to the claim by Ms. McIntyre that the report was slanderous and counter, that if it was slanderous presumably the slander was directed towards Mr. Fisher’s reputation.  Given that he is currently serving a three year sentence for the conviction of Mr. McGinley, RTÉ cannot see how Mr. Fisher’s reputation could have in any way been damaged by the broadcast. Ms. McIntyre is not alleging damage to her own reputation therefore her standing in this matter has to be challenged.  RTÉ state that third parties cannot proceed with complaints of slander before the BCC.  RTÉ reject this complaint.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Ms. McIntyre.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander).  This edition of 'Prime Time' dealt with the issue of the number of families beginning to speak out and claiming IRA involvement in the killing of members of their families in light of the McCartney family speaking out.  In investigating this issue, the 'Prime Time' team interviewed members of four families.  As the report related directly to the issue of families speaking out, it was appropriate, and to be expected, that the report would concentrate on the families' accounts of the murder incidents.  The viewer was at all times made aware that the testimonies given were from family members.  What is important to the Commission is that the interviews were carried out in an impartial manner.  The Commission was of the view that the interviews were conducted in a fair and balanced manner with no evidence of editorial bias.  This section of the programme was followed by an interview with Mr. Martin McGuinness, who refuted a number of the allegations made and stated clearly that he felt the report was biased, highly dubious and highly distorted.  He drew the viewers attention to a number of issues he believed were misrepresented and incorrect.  In the opinion of the Commission, balance was achieved in this programme.  Also, there was no evidence of slander in this programme.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, June 2005

1/2

[image: image1.jpg]