[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Patrick Murray  Ref: 65/05
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ 
	‘One o’clock News’
	22 March 2005


Complaint Summary:

Mr. Murray’s complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to a report in relation to the deportation of a Nigerian asylum seeker.  Mr. Murray states following an interview with the Minister for Justice about the deportation, opinion about the event was canvassed and two people were interviewed who appeared to be of black African origin and possibly asylum seekers themselves.  No Irish person was asked for an opinion on the matter.  Mr. Murray claims these people were sought out because their opinion could be relied on to be the one that was required.  This is not impartial reporting and is blatantly promoting a cause.

Station’s Response:

RTÉ in their response state that News broadcast a report from reporter John Kilraine which included an interview with the Minister for Justice.  Also included in the report, was a brief comment from Itayi Virili who was captioned as representing the Irish Refugee Council.  The report was followed up with a live studio interview with Mr. Virili in which some of the issues raised in the interview with the Minister for Justice were discussed.  

It is RTÉ’s view that the reporting of the controversy was balanced and impartial.  It was perfectly legitimate for RTÉ to seek a response to what the Minister had said, from a representative of the Refugee Council – a non-governmental organisation.  With regard to Mr. Virile’s origin as raised by Mr. Murray, RTÉ believe the only legitimate information that viewers require about Mr. Virili was that he was a representative of the Refugee Council. 

RTÉ stands 100% behind its reporting of the controversy surrounding the deportation of Olukunie Elunhania as fully in conformity to all statutory obligations in regard to news and current affairs.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Murray.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  The report included an interview with the Minister for Justice.  This was followed by an interview with a representative of the Irish Refugee Council, during which issues raised in the interview with the Minister for Justice were discussed.  In dealing with deportation issues, a viewer could expect a report to include an interview with a representative of the Irish Refugee Council.  What is of importance to the BCC is that the interviews were carried out in an impartial manner.  In the opinion of the Commission, this report was fair and balanced with no evidence of editorial bias.  During both interviews, views and opinions were questioned and explored in an objective manner.  The complaint was rejected. 

BCC Complaint Decisions, June 2005

1/1

[image: image1.jpg]