[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Irish Media Review  Ref: 76/05
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	'Case Stated'
	5 April 2005


Complaint Summary:

Mr. O’Driscoll’s complaint on behalf of the 'Irish Media Review' under Section 24 (2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to an interview on the programme 'Case Stated' with Mr. Gerard Hogan during which he supported the use of contraceptives.  The interviewer failed to ask: -

1. how the dignity of women was enhanced.

2. what Mr. Hogan proposed in the event of failure of contraceptives.

Also, there was no one interviewed to give a different opinion.

Station’s Response:

RTÉ in their response state that this broadcast is part of a series which looks at court cases that have set legal precedents and changed society.  The broadcast in question looked at a Supreme Court decision of 1973, known as the McGee case.  The judgement on this case legalised the importation and sale of contraceptives.  The programme was essentially an interview with Mr. Gerard Hogan, Senior Counsel and lecturer in Law at Trinity College Dublin.  He provided listeners in the course of the programme with his understanding of the historical context of the McGee case, the 1935 ban on contraceptives and the impact of the decision to legalise their sale in 1973.  

This programme was concerned with an historical topic, dealing with a decision taken by the Supreme Court 32 years ago.  There is no debate in Ireland today on the legality of contraceptives and as such, RTÉ is of the opinion that this programme does not fall under the category of news and current affairs.  Notwithstanding this, RTÉ state unequivocally that in their view the programme was fully objective and impartial.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll.  The Commission was of the opinion that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  The programme explored the background, the implications and the effects of a Supreme Court decision made in 1973, known as the McGee case.  It was an informative programme that was factual in nature.  It did not include a debate on contraceptives and, therefore, the absence of an interviewee with opposing views is not relevant in the context of the programme.  Also, there was no evidence of editorial bias.  The programme addressed the issues of important judicial decisions in a fair and balanced manner.  The complaint was rejected.
BCC Complaint Decisions, June 2005

1/1

[image: image1.jpg]