[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Peter Kennedy, Ref: 03/04

Station:


Programme:

Date:

RTÉ TV1


'6.01 News'

6th October, 2003

Summary of Complaint:

Mr. Kennedy's complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001, relates to a report on a bombing in the Middle East.  The complainant states that as part of the report, on the tragic loss of life as a result of a horrific bombing, reference and footage was shown of Mr. Solana, E.U. Foreign Minister, and President George Bush commenting on the issue.  However, nothing was heard from Mr. Solana, only Mr. Bush could be heard.  The complainant believes this shows an anti-EU bias.  As E.U. Members, the priority should be to hear what Mr. Solana has to say just as much as President Bush.

Stations Response:

RTÉ states that this complaint is completely without foundation.  Any news editor assembling a Middle East story off agency material who has available comments from the American President will give careful consideration to the inclusion of those comments as the United States of America is the primary backer of the Israeli Government and is a huge influence in the Middle East.  The inclusion of comments from President Bush to the exclusion of Mr. Solana is not an anti-EU gesture.  It is recognition of the real politique of the Middle East.  Mr. Kennedy's claim that the report was unbalanced because Mr. Solana was excluded does not stand up to any scrutiny.  The purpose of the report was to inform the audience of what happened and carry a comment from the person whom most analysts regard as the most important figure in the Middle East conflict, namely President George Bush.  The report as broadcast was impartial.  The complaint should be rejected.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Kennedy.  The Commission was of the view that the news item broadcast by RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001.  The news item was factual and the inclusion of President Bush perfectly acceptable given that he is a central figure in the war.  There was no evidence of editorial bias in the report.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, June 2004

1/1

[image: image1.jpg]