[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Maura O'Flaherty, Ref: 31/04

Station:


Programme:


Date:

RTÉ Radio 1 


'Liveline' 


7 Oct 2003

Summary of Complaint:

Ms. O'Flaherty's complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001, refers to the 'Liveline' programme on 7th October 2003 when a discussion took place regarding the burial of women who worked in High Park Convent in Drumcondra, Dublin.  The name of Margaret Bullen came up during the discussion and it was claimed she had been buried in a common grave.  Several calls followed and friends and relatives of the dead woman gave their account of her life.  They described the awful conditions in which Margaret Bullen lived at High Park compared to the nuns.  Ms. O'Flaherty states that the insinuation here was that the nuns lived in the lap of luxury.  Ms. O'Flaherty believes much of what was said on the programme was accepted without challenge.  She claims there was no balance and indeed questions the part played by the research team in putting the programme together.  During the show it was claimed that Ms. Bullen's family were not informed of their mother's death and Ms. O'Flaherty questions if the RTÉ research team (a) checked details with the Gardaí about their records to inform the family of Ms.Bullen's death; (b) checked with the deceased person's friends and with the home at High Park, in order to accurately report on her circumstances there and (c) accurately describe her funeral and that she was not placed in a mass grave as claimed.  Ms. O'Flaherty states that this programme was biased, had several inaccuracies and believes it is imperative that RTÉ correct those inaccuracies.
Stations Response:

RTÉ in their reply state that while they accept there were minor inaccuracies in the programme, the overall broadcast was substantially accurate.  RTÉ refers to Ms. O'Flaherty's question regarding the efforts made to contact the family to inform them of Margaret Bullen's death and state that they stand over the accurate account given on the programme.  The Sisters of Our Lady of Charity had the current telephone number of the adoptive father of the deceased's children, and did not appear to use this number in an attempt to inform them of the death.  As to the contrasting of living conditions of the nuns and those in care, RTÉ state that two accounts were given on the programme.  The first was from a former resident and the other from a member of the deceased's family.  The description from the person who had been in care was highly emotional.  Given this person's emotional state, RTÉ believes listeners would have made allowances for any excesses in the description of conditions.  In addition there was the corroborative descriptions given by a member of the deceased's family.  Furthermore, RTÉ stand over their broadcast as contributing to the right of former residents to tell their stories.  With reference to Ms.O'Flaherty's question regarding the funeral mass, RTÉ accept that the accounts of this came from second hand sources and that there may have been some inaccuracies.  However, this was redressed by Joe Duffy when he read out a letter from the Sisters of Our Lady of Charity which included their account of the funeral.  RTÉ claim there was no anti-Catholic bias in the programme and the purpose in broadcasting this subject, was the desire to allow former residents in High Park to tell their stories.  Efforts were made to afford a right of reply to the Sisters of Our Lady of Charity and that offer still stands.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint made by Ms. O'Flaherty.  The Commission was of the view that the 'Liveline' programme broadcast by RTÉ Radio 1 infringed Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001.  The subject matter of the programme was a highly emotive one and should have been treated with more accuracy, decorum and fairness by the presenter.

This programme purported to be factually based.  However, significant inaccurate claims made during the programme went unchallenged.  The programme approached an emotive subject from a biased perspective and the Sisters of Our Lady of Charity were not afforded a fair right of reply.

The significant inaccurate details included: -

· that Ms. Bullen was buried in a mass grave,

· that the Nuns lived in a lap of luxury compared to the conditions they made Ms. Bullen live in,

· that there was no eulogy given at Ms. Bullen's funeral mass,

· that the Sisters of Our Lady of Charity was a 'mothers and baby's home', and

· that the family were not informed of Ms. Bullen's death.

The Commission was of the view that the topic of the programme was a highly emotive one and that the broadcaster had the responsibility to deal with it in an accurate and fair manner.  However, the programme contained many factual inaccuracies and the Commission further was of the view that the attempts made to contact the Sisters of Our Lady of Charity do not appear to have been sufficient.  The complaint was upheld.

BCC Complaint Decisions, June 2004

1/2

[image: image1.jpg]