[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Joseph Doolan, Ref: 34/04

Station:


Programme:

Date:

RTÉ TV1


'Eco Eye'

15th January, 2004

Summary of Complaint:

Mr. Doolan's complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality), of the Broadcasting Act, 2001, relates to the programme 'Eco Eye' broadcast on 15th January, 2004.  Firstly, during the programme Chernobyl was compared to Sellafield and nuclear power facilities in general.  The comparison was effectively the prejudiced view of Ms. Aide Roche and Mr. Duncan Stewart.  They are both vehemently anti-nuclear and Mr. Stewart is the producer of the programme.  Surely a conflict of interest exists when the producer and presenter is promoting his dogma as opposed to a balanced and factual account?  This programme was not impartial.  It lacked balance and objectivity.  The fact that Eire has no repository for nuclear waste was never mentioned.  The fact that virtually all nuclear waste generated in Eire is returned to Sellafield or Harwell for storage and processing was never mentioned.  Is Ireland nuclear free?  The complainant believes this is an assumption rather than a fact.  

'Eco Eye' attempted to stigmatise nuclear power production and Sellafield by linking it to an event that occurred in 1986.  'Eco Eye' turned a very blind eye to the nuclear waste disposal problem and potential danger on it's own front door.  It was contrived propaganda from a third World television broadcasting authority.  It was badly researched and inaccurate as usual.

Secondly, the programme stated that Reed Warbler, Acrocphalus scirpaceus, breed in Pollardstown Fen.  To the very best of the complainant's knowledge, they do not.  He asks was the footage of the Reed Warbler Acrocphalus scirpaceus obtained in Pollardstown Fen?  Also, footage of Marsh Harrier Circus aeruginosus was shown at a nest with young.  Was the footage obtained from Pollardstown Fen?

Marsh Harrier Circus aeruginosus is extinct in Eire since 1917.  No empirical evidence exists to prove that either of these species ever nested in Pollardstown Fen or even Co. Kildare.  Subliminal suggestion that these species breed in Pollardstown Fen or deception?  The tone and content of this programme raise very serious questions for the public service broadcaster, RTÉ.

The 'Eco Eye' programme engaged in subliminal deception in portraying the Marsh Harrier on a nest site in a Fen on a programme about Pollardstown Fen.  It never stated that this footage was obtained in the UK and this was a reconstruction.  This was a total deception and fabrication of evidence.  This programme on Pollardstown was a stupid attempt to exaggerate the environmental importance of this site.  

Stations Response:

RTÉ states that 'Eco Eye' is a programme produced and presented by Mr. Duncan Stewart.  The series is described in the 'RTÉ Guide' as 'plain speaking and thought provoking'.  Throughout the series Mr. Duncan argues passionately for the protection of the environment from pollution and unsustainable development.  

In relation to the first issue raised by the complainant, the audience will be familiar with the presenter's previous campaigning on the dangers of nuclear power.  He appeared a number of weeks earlier on the 'Late Late Show' talking about the destruction the Chernobyl nuclear accident had brought in neighbouring Belarus.  

The item on the programme on 15 January was an exploration from an Irish perspective of the issue of nuclear power on the basis that Ireland is a nuclear free country, but is vulnerable to an accident that might occur at any of the UK's nuclear powered electricity generating facilities along the west coast of the UK.  The greatest concern is with the nuclear processing facility at Sellafield.  The views expressed in the report reflect the policies of successive Irish Governments and Irish public opinion.  There is widespread concern throughout Ireland at the risk imposed by the continuing operation of the nuclear facility at Sellafield.  It is RTÉ's view that the report was impartial.  Clearly it was presented from the perspective of an opponent of nuclear power.  But the audience would have been aware of this and would have expected Mr. Stewart to be unsympathetic to those promoting nuclear power.  

Mr. Doolan in his complaint raises issues about Ireland not having a nuclear waste depository.  With all due respect to Mr. Doolan, RTÉ believes this is irrelevant.  Ireland does not have any nuclear generated electricity stations.  Nuclear waste in Ireland is low grade, is in low amounts and is primarily a bi-product of medical usage.  In addition, RTÉ understands that the licence for the use of radioactive materials is granted on the basis of a take back agreement with the supplier so any waste generated is returned to the country of origin to be recycled or disposed of.  In any case the subject of the report in 'Eco Eye' was primarily the dangers resulting from the nuclear power facility at Sellafield not the issue of radioactive waste in Ireland.

The programme makers believe that their report was suitable for an environmental programme and that it was balanced.  RTÉ supports this view.

Mr. Doolan's second complaint relates to an unrelated item in the same programme.  This was a report on Pollardstown Fen in Co. Kildare.  Mr. Doolan's complaint is that some of the birds mentioned in the report are not to be found in the fen.  Even if Mr. Doolan were accurate in his assertion – and RTÉ claims he is not accurate – it would not mean that the report breached any statutory obligations in terms of impartiality and objectivity.  A statement of fact which proves to be inaccurate is not a sign of breach of impartiality or objectivity.  It could simply be a mistake, but one that would have no relevance to the overall report.  

The production team making the report acted in good faith.  Pollardstown Fen is home to a unique mix of flora and fauna.  The information on the wildlife in the fen was sourced from speaking to local people and experts in the area and the two birds named were used as examples of the types of birds that, according to reliable sources, have been sighted in the fen.  Due to difficulties and time restraints archive wildlife footage was sourced from the BBC which had film of birds recorded at similar types of habitats.

Both the National Parks and Wildlife Service Ranger at Pollardstown Fen and Birdwatch Ireland confirmed that the Marsh Harrier is not extinct in Ireland.  It is a rare migratory bird and Ireland is on its migratory route.  It has been seen periodically at Pollardstown.

The Reed Warbler is on the birds listed by the Inland Waterways Association of Ireland as occurring at Pollardstown Fen.  The two birds mentioned in the report were picked from a long list of wild birds as examples of the type of ecology associated with the Fen.  As an environmental programme the point being made in the report had less to do with specific birds and more to do with the importance of maintaining habitats like Pollardstown Fen and ensuring the protection of the delicate ecosystems associated with it.  RTÉ believes the report was accurate and impartial and that there is no substance to Mr. Doolan's complaint.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Doolan.  The Commission was of the view that the programme did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001.  The issues were presented and discussed in an informative manner and there was no evidence of editorial bias.  'Eco Eye' is an environmental programme and as such, one would expect such issues to be discussed.  The broadcast was fair and balanced.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, June 2004

2/2

[image: image1.jpg]