[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Brendan Price, Ref: 42/04

Station:


Programme:



Date:

RTÉ Radio 1


'Morning Ireland'


6 Feb 2004

Summary of Complaint:

Mr. Price's complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001, refers to a claim made during an interview on 'Morning Ireland', by an ISPCA representative, that they received no state aid and were not supported by legislation.  Mr. Price claims that statement is false and states ISPCA received 74,000 euro to build the new animal centre in Longford, wages increased 150% from 2001 to 2002 and operating costs by 100%.  According to their latest report, the ISPCA received 35,352 euro for the Dog Shelter scheme from the Dept. of the Environment and a further payment of 1.2m euro from local government.  Mr Price. claims there is a decade long record of RTÉ broadcasting and promoting the ISPCA and other SPCA lines without challenge or criticism.  These are often incorrect and often biased.  Mr. Price states that he contacted 'Morning Ireland' and the Director General's office in RTÉ after the broadcast that morning but received no response.  Mr. Price claims RTÉ breach impartiality by allowing such a false statement to go unchallenged and uncorrected.

Stations Response:  

RTÉ in their response state that Mr. Price appears to be suggesting that the ISPCA representative sought to conceal the fact that they received state funding by saying that the association depended on public subscription for its funding.  In particular, Mr. Price claims the organisation received funding for the Animal Centre in Longford and the Dog shelter scheme.  The editor of 'Morning Ireland' spoke to the Department of Environment and was informed the sum of 35,000 euro mentioned by Mr. Price, was given for its Guard Dog Register.  In addition, each County Council has it own Dog Pound, about half of which are directly run by Councils and half by the ISPCA.  The ISPCA receives funding from County Councils to run its Pounds.  RTÉ state that notwithstanding whether Mr. Price is correct or not in his assertion that the ISPCA representative made false claims, it is their view that the veracity of such claims does not in themselves, constitute any grounds to determine breach of any broadcasting statute.  RTÉ further state that an inadvertent broadcast of an inaccurate fact is not sufficient grounds to declare a broadcast to be partial.  However, well briefed and prepared, a journalist cannot be held to account when an interviewee, in a plausible manner, makes a statement which appears to be accurate, but which subsequently proves to inaccurate.  RTÉ believe the information provided by the ISPCA representative was substantially accurate and it is also their view that the programme fulfilled its statutory obligations in terms of impartiality whether or not the information given by the interviewee was accurate or not.  

Furthermore the production team had no interest in, or intention to, mislead the public.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Price.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001, in the interview with the representative of the ISPCA.  The substance of the broadcast was presented in an impartial manner.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, June 2004

1/1

[image: image1.jpg]