[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Dónal O'Driscoll, Ref: 50/04

Station:


Programme:

Date:

RTÉ TV1


'6.01 News'

10 March 2004

Summary of Complaint:

Mr. O'Driscoll's complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality), of the Broadcasting Act, 2001, relates to an item broadcast on the '6.01 News' on 10th March, 2004, relating to the rights of gay people.  The complainant states that the item promoted a 'gay' lifestyle with no counter-balancing view expressed.  The piece included interviews with Reverend Gordon Linney, Church of Ireland and a Fine Gael spokesperson, both of whom supported the issue.  The report was also seriously lacking in responsibility towards children particularly, and towards public health.  It was also contrary to the Constitution of Ireland.  In his view, the broadcast was not balanced.

Stations Response:

RTÉ states that on the 9th March Arch-Deacon Gordon Linney, the second most senior Church of Ireland clergyman in the Dublin diocese, gave a speech in which he advocated that legal protection be given to same-sex couples in terms of inheritance and property rights.  As a result of the speech RTÉ's Religious Affairs Correspondent, Mr. Joe Little, made a report for the '6.01 News'.  The studio introduction to the report informed viewers that a senior Church of Ireland clergyman had called for inheritance and other rights to be given to homosexual couples living together.  Fine Gael and Sinn Féin had issued statements supporting this view.

There then followed a short report by Mr. Little in which he stated that the Reverend Linney's speech had put gay rights on the agenda.  There was a brief interview with Senator Sheila Terry, Fine Gael's spokesperson and the piece finished with Mr. Little stating that Sinn Féin had issued a statement saying that the Government was rolling back on rights won in the courts by gay people.  

It is RTÉ's view that this report was objective and impartial.  The complainant is mistaken if he believes that 'impartiality and objectivity' can only be achieved by broadcasting contradictory views.  Reverend Linney is a highly respected senior clergyman in the Church of Ireland.  When he makes a speech RTÉ is entitled to determine that it is newsworthy and that a report following up on the speech can be produced.  People with differing viewpoints express their views.  These are reported.  Sometimes they are debated and people of differing viewpoints participate together in a programme arguing their positions.

RTÉ believed that Reverend Linney's speech was newsworthy and therefore, reported on it.  Over a period if the matter becomes an issue of current controversy RTÉ would broadcast a whole range of views and the audience would be fully informed of the arguments on both sides.  Nowhere in the legislation is there any requirement to include in the one report dissenting viewpoints.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll.  The Commission was of the view that no infringement of Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001, had occurred.  The news item in question was a factual report on a speech made by Arch-Deacon Gordon Linney and on the responses of Fine Gael and Sinn Féin to the speech.  The item was presented in an objective manner.  There was no evidence of editorial bias in the news report.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, June 2004

1/1

[image: image1.jpg]