[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Dónal O'Driscoll, Ref: 55/04

Station:


Programme:



Date:

RTÉ Radio 1


'Today with Pat Kenny'

13 Feb 2004

Summary of Complaint:

Mr. O'Driscoll's complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001, concerns an interview with an 'expert' from the UK on human embryo research.  The complainant is led to understand that the interviewee expressed a view supportive of such research.  The presenter, Mr. Pat Kenny, is understood to have expressed agreement with such views.  No-one holding a contrary view was interviewed during the programme.  In Mr. O'Driscoll's opinion, the programme was not balanced, and therefore contrary to Section 24(2)(a).  

The complainant states that RTÉ's claim that it is perfectly entitled to interview Professor Sulston, without 'balancing' him with someone with alternative opinions, is a new interpretation of the Broadcasting Act.  As long as RTÉ feels that a person can be called an 'expert', they feel under no obligation to be objective or impartial.  That surely cannot be the case.

Stations Response:

RTÉ in their response state that Mr. O'Driscoll is referring to an interview with Professor John Sulston, of Cambridge University.  The inclusion of inverted commas in Mr. O'Driscoll's description of the interviewee implies, one supposes, that he questions Professor Sulston's qualifications as an expert.  Professor Sulston is the winner of the 2002 Nobel Prize for medicine.  

RTÉ states that the station is perfectly entitled to interview Professor Sulston without 'balancing' him with some other person who holds contrary views to his.  The subject of the interview was not primarily about embryo research as the complainant claims.  It was a broad ranging interview covering the areas of his research that won him his Nobel Prize.  Towards the end of the interview the presenter moved into the area of human embryo research.  Professor Sulston's reply to the interviewer suggested his views on ethical approaches to the subject would find acceptance amongst a great many people.

RTÉ does not accept that when it interviews eminent people of international standing that it has any responsibility to 'balance' these kinds of interviews with alternative views which might represent the views put forward by Mr. O'Driscoll and his lobby group 'Irish Media Review'.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll.  The Commission was of the view that no infringement of Sections 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001, had occurred.  The interview in question was an informative piece on the work of Professor Sulston, for which he won a Nobel Prize.  This interview legitimately explored the work of Professor Sulston.  It was presented in a fair and impartial manner.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, June 2004

1/1

[image: image1.jpg]