[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Mark Murray                                      Ref. No. 117/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Liveline
	2 April 2008


Complaint Summary:

Mr. Murray’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, refers to a broadcast of the programme ‘Liveline’, which covered the reaction to the announcement of the proposed resignation by An Taoiseach, Mr. Bertie Ahern.

He states there was clear evidence of bias on the part of the presenter, Mr. Joe Duffy, throughout the programme.  Mr. Maurice Ahern, brother of Bertie Ahern, was interviewed throughout the programme and was allowed to present his views of Bertie Ahern, and his actions, without significant challenge and without the presentation of balanced or opposing views.  Mr. Maurice Ahern was allowed to give his opinion of Bertie Ahern, the payments made to Bertie Ahern, the conduct of Bertie Ahern at the Mahon Tribunal, the conduct of the Mahon Tribunal, the conduct of the media in their reporting of issues related to the Mahon Tribunal and the media’s treatment of Bertie Ahern, without serious challenge by the presenter.  Other interviewees, Mr. Nicky Byrne (son-in-law) of Bertie Ahern was allowed to present an almost entirely positive view of the former Taoiseach, his career and his actions, without challenge by Joe Duffy.  Members of the public were also allowed to present positive views of Bertie Ahern and his actions, without the presentation of a sufficient balance of opposing views.  Callers who were critical of Bertie Ahern were not given the same amount of air-time and this led to further imbalance.  

On one occasion, Joe Duffy responded with praise (‘Point well made, Martin; point well made’) to a caller who was critical of the media’s treatment of Bertie Ahern.  The caller who followed immediately expressed the view that Bertie Ahern’s treatment by the media was relatively fair but was only thanked for his contribution rather than praised.  This is but one example of the bias of the presenter, Joe Duffy.

Mr. Murray believes this broadcast and, in particular the behaviour of the presenter, Joe Duffy, amounted to a breach of RTÉ’s responsibility to provide fair and balanced coverage of current affairs and was an unfair, unbalanced and biased programme.

Station’s Response:

RTÉ states that as one would expect on the day in which the Taoiseach announces his departure from an office he has held for over a decade, the first response on the day of the announcement is one of respect for both the office holder and the office itself.  This inclination to postpone criticism was evident throughout the day as opposition politicians lined up to pay their respects to Mr. Ahern.  RTÉ judged that the moment for the bulk of critical analysis was not on the day of the resignation, but on subsequent days.  This judgement reflected, RTÉ argues, the mood of the nation on the day.  Most of the programming of that day was devoted to personal rather than political responses to the resignation.  The ‘Liveline’ programme spoke to a brother and a son-in-law of the Taoiseach.  Listeners tuning in to the programme did not expect hard political analysis in the programme.  They expected personal reminiscences.  The presenter was at pains to ensure that the tone was respectful, both of the office and the office-holder.  Any inclination to ‘dance on the grave’ of Mr. Ahern was to be avoided on the day.  The callers put through-to-air reflected the balance of views received by the production team.  The majority of people who contacted the programme on the day were supportive of Mr. Ahern.  The programme also ran a listeners’ poll on the question ‘Should the Taoiseach have resigned’.  The results of the poll were given in the programme.

RTÉ states in recent months, and in the days after the announcement of Mr. Ahern’s planned departure, they have carried out extensive critical analysis of Mr. Ahern’s performance, both as Taoiseach and more particularly as a witness before the Mahon Tribunal.  The 1976 Broadcasting Act permits balance to be achieved in one or more related broadcasts.  It is RTÉ’s view that the day of the announcement of Mr. Ahern’s departure was not the day to concentrate on critical analysis and that listeners would be better served by delaying some of the critical analysis for subsequent broadcasting.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The context of the programme was the announcement of a resignation date earlier that day by An Taoiseach, Bertie Ahern, who was into his third term of office.   The Commission noted that in the opening section of the programme, the presenter asked listeners to participate in a tele-poll, ‘Was Bertie Ahern right to resign as Taoiseach’.  It was evident from the opening of the programme that the Taoiseach’s resignation was the subject matter, including a focus on the public reaction to the resignation.  

On hearing the broadcast, the Commission was of the view that the presentation was professional and fair.  The Commission noted that the presenter did challenge each caller, including the Taoiseach’s brother and son-in-law.  The Commission did not observe any difference in the manner in which he treated participants.  Each was given an opportunity to air their opinion and each was challenged by the presenter when required.  For example, the Commission noted a number of questions that were asked of the Taoiseach’s brother Maurice Ahern;

‘Was there any one thing that wounded him more than another in the last few weeks, because the barrage has been pretty intensive?’

‘Was it the sequence of sterling lodgements that tipped the balance in terms of public credibility?’

‘Has anybody spoken to Gráinne Carruth since and asked her how she is after her ordeal.......for anybody to say in the witness box I just want to go home through tears is pretty devastating?’   

‘And what did you think about him being called a liar on the Late Late Show.....?’

‘Bertie would have known the whole issue of the sterling......the evidence seems overwhelming through Gráinne Carruth........records of Irish Permanent in Drumcondra that it was sterling.  Could he not have pre-empted that?’

‘Do you think he was wrong to do the Brian Dobson interview as it’s now called?’

The presenter asked every contributor why they believed the Taoiseach resigned.  While many callers were supportive of the Taoiseach, there were also callers who were negative.  The Commission noted the contribution of one particular caller which included: 

‘..in all honesty, I don’t think that he had any option.  And I think people ringing in blaming the Tribunal, I don’t think that’s right either.  Because Bertie brought a lot of this on himself.  He avoided questions.  It was he who brought his family into it........., Brian Dobson interview.  It is sad to see him go in such circumstances, but for a long time he hasn’t been able to explain these huge amounts of money.’ and,

‘Now, this is Bertie’s day and we all agree with that.  But from the beginning Bertie was not able to, or didn’t want to, or couldn’t, or whatever, explain all these monies going in and out’.

In the course of this contribution, the presenter asked Maurice Ahern:

‘Bertie brought it on himself by bringing up the issues in the Brian Dobson interview about the money he had to set aside for.....his family difficulties.’

The Commission is of the view that this caller’s contribution and the presenter’s questioning were typical of the show.  The presenter permitted contributors to air their views.  He then either challenged their opinions or posed a question to the Taoiseach’s brother to elicit information on an issue.  The resignation of the Taoiseach was an event of great significance and public interest.  One could expect that a programme would deal with such an event and include a look at the life of the particular individual, on this occasion Bertie Ahern.  To this end, his brother and son-in-law participated in the programme.  They spoke about the brother and the father-in-law they knew respectively.  One could expect such a human-aspect nature to the discussion given the major event that day.  However, the Commission noted that the presenter also posed questions to elicit their views on the political legacy of the Taoiseach.  He did so in a fair and impartial manner.  

The programme also conducted a tele-poll, which the presenter stated at the end of the show had received 12,000 votes.  He stated 55% believed the Taoiseach was right to resign, ‘I think that is fairly clear, the majority of people agree that the Taoiseach was right to resign.’  On hearing the entire broadcast, the Commission was of the opinion that the presenter conducted a fair and even-handed broadcast.  There was no evidence of editorial bias.  There was also no evidence of unfair or un-equal treatment of any of the participants to the programme as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs).

BCC Complaint Decisions, June 2008

1/3

[image: image1.jpg]