[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Paul Rynne                             Ref. No. 120/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Drivetime
	3 April 2008


Complaint Summary:

Mr. Rynne’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, refers to the programme ‘Drivetime’.  The programme concerned the reaction to the announcement of the proposed resignation by An Taoiseach, Mr. Bertie Ahern.

Mr. Rynne states the programme ‘Drivetime’ featured a report by journalist Diarmuid McDermott.  This consisted of the journalist’s comments on An Taoiseach, Bertie Ahern T.D., in the wake of his announcement of his resignation date.  The piece was intended to be a “colour” piece providing background information and opinion about the event.  As such, it might be allowed some leeway on the strict requirement in Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001, that all news and current affairs coverage be presented in a “fair and balanced manner” or even in “an objective and impartial manner”.

However, the piece, in its tone and coverage of both the events leading up to the Bertie Ahern’s announcement and, also, the journalist’s assessment of his legacy as Taoiseach, was completely partial.  For instance, the journalist claimed Bertie Ahern was “hounded from office”.  Such a claim – clearly aimed at the Mahon Tribunal – is completely (politically) partisan.  It is a claim that even many ardent Fianna Fáil supporters would no longer make, given the inconsistencies exposed in Mr. Ahern’s evidence by the Tribunal.  Likewise, the assessment by the journalist, in relation to the Northern peace process, that people were alive today as a result of Mr. Ahern’s work in the peace process, while arguably true, is not an objective assessment.  There is no way of objectively quantifying the number of people who might have died had the peace process failed.  The impression given by the journalist was that Mr. Ahern was a political giant brought down by lesser people.  This impression is a matter of (the journalist’s) opinion – he is perfectly entitled to such an opinion as a private citizen; however, it does not constitute impartial coverage when expressed on the airwaves.  For these reasons, the complainant believes this report failed to meet the above criteria of the Broadcasting Act.  Mr. Rynne also stated that he is not, nor have he ever been, a member of any political party.
Station’s Response:

RTÉ states that a regular feature of the Drivetime programme is a personal opinion column from a number of contributors.  Amongst the regular contributors to this column is Managing Director of the Irish International News Agency, Diarmuid McDermott.  This slot is always identified to listeners as a column where the contributor airs his or her personal views about issues facing contemporary society.  These slots are what are known as “Authorised Pieces”.  Viewers are aware that the views expressed are those of the authors’ and they are not the views of RTÉ corporately.  

Mr. McDermott’s column reflected his personal views on the resignation of Mr. Ahern.  The listener was free to agree or disagree with Mr. McDermott’s assessment.  But any assessment would not have been made in isolation.  Listeners heard many different analyses over the days.  Mr. McDermott’s contribution was but one of hundreds of contributions about Bertie Ahern, which RTÉ broadcast in the days following the announcement.  Some of those assessments were very favourable, others very critical.

It is RTÉ’s view that the listener is well served by Drivetime through the personal opinion columns of contributors such as Diarmuid McDermott.  These provide the audience with informed opinion on aspects of contemporary society which contribute to better understanding and knowledge of current issues.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The Commission noted that the complaint concerns the airing of an opinion piece on the announcement of a resignation date by An Taoiseach, Bertie Ahern.  It was also noted that the item was introduced by the presenter, Mary Wilson, as an opinion piece;

‘In his radio column this week, as a man from Northern Ireland, Diarmuid McDermott gives thanks for Bertie.’

On hearing the broadcast, which was approximately three and a half minutes in length, it was evident that the journalist was expressing his opinion on the Taoiseach, the reasons for his resignation and his political legacy.  In assessing this complaint, the commission must have regard to Section 24(2)(a) which requires that broadcasters treat current affairs in a fair, objective and impartial manner.  The Commission must also respect a broadcaster’s right to freedom of expression.  Regard must also be given to the type of programme and audience expectation.  The opinion piece is a regular slot in the ‘Drivetime’ programme and various journalists have contributed to this slot.  The slot was clearly signposted by the presenter and regular listeners to the programme would be very familiar with, and expect, such an opinion piece.   

The Commission must also acknowledge that a broadcaster is entitled to include such pieces in its programming.  What is important to the Commission is that such opinion pieces are well signposted and they are not used on a regular basis by a particular participant to promote a particular viewpoint.  The broadcaster is also obliged to ensure that alternative viewpoints are represented fairly throughout the programme and/or series of related programming.  This complaint relates to one broadcast of the ‘personal opinion column’.  Recognising the importance of freedom of speech and that balance can be achieved over a whole programme or series of programmes, this broadcast in itself could not determine bias or partiality.  It was clearly signposted by the broadcaster and regular listeners to the programme would be familiar with the slot.  On this basis, the Commission was of the opinion that it would not be reasonable to find that the item amounted to partial and un-objective reporting by RTÉ on the resignation of the Taoiseach as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with regard to section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality).

BCC Complaint Decisions, June 2008

1/2

[image: image1.jpg]