[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Brian Greene                           Ref. No. 147/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Morning Ireland
	5 & 24 March 2008


Complaint Summary:

Mr. Greene’s complaint submitted under Section 24(2)(a)(objectivity & impartiality in news), refers to the newsworthiness of an item on Morning Ireland on both 5 and 24 March.  Mr. Greene states that on the morning of 5 March ‘Morning Ireland’ broadcast news bulletins stating RTÉ had a new frequency on FM for Belfast, 07:30 and 08:00 news bulletins among others.  The complainant believes the story had little significance to this state, but huge significance to a particular embarrassing broadcast situation for RTÉ, outside the state.  With the pending loss of medium wave 567kHz, reception in the greater Belfast area warranted this frequency move.  Such news items are normally reserved for page 169 on Aertel and not dealt with as the day’s news.  Mr. Greene believes its inclusion on 5 March news was self serving for RTÉ and not in the public interest.  No other radio news service nationally would cover this item.  It should have been in the form of an advertisement or continuity announcement at most.  This was a busy news day with the Super Tuesday results overnight and the aftermath of Dr. Ian Paisley’s resignation.  The complainant believes the item was planted in the news and did not represent sound editorial judgement.  It looked like organisational interference at worst.  

On the morning of the 24 March ‘Morning Ireland’ refrained from adequately covering the shutdown of MW 567kHz – not putting the story out on news bulletins or dealing with the item during the rest of the programme.  An interviewee from a group, Emigrant Advice Network, campaigning to keep 567 kHz alive for the diaspora, was lined up for this morning’s broadcast as early as Good Friday.  This interviewee was informed on Sunday 23 March that the item would not proceed.  This medium wave closure was the subject of significant national and international coverage and controversy spanning the pages of Irish print and national and international online media.  It was not a good news story for RTÉ and it was ignored on this morning.  Eighty two years of broadcasting history was ending that same day, a slow bank holiday Monday (for news) on ‘Morning Ireland’ and there was an editorial change that resulted in the item being pulled.  This item should have been covered as intended and it should have been in the news bulletins on its own merits and newsworthiness.  

Mr. Greene states that he cannot balance the inclusion of a minor FM frequency switch on 5 March being breaking news and a national monument of an 82 year old ‘friend of the diaspora’, Medium wave 567kHz (and 729kHz Cork) closing down, to be deemed not newsworthy.

The complainant believes this shows that RTÉ was not objective in the criteria of news coverage to these two stories, selecting to transmit the minor impact story that showed RTÉ in a glowing light, while squashing the story they intended to broadcast that showed RTÉ in a very dim light.  At worst it led the complainant to wonder if there was management interference in the editorial output of both broadcasts. 

Mr. Greene feels that the broadcast on the 5 March should not have been aired as the public interest measurement in the story was not demonstrated.  He also feels that the broadcast on 24 March lacked in balance and output by not airing this subject on the date of the pending shut down.

Station’s Response:

RTÉ state that Mr. Greene disputes the newsworthiness of this report and describes it as self serving and not in the public interest.  The following is the text of the broadcast on 5 March:

‘RTÉ Radio is to change one of its Radio 1FM frequencies in order to improve reception in the greater Belfast area and parts of the border region.  It follows criticism from some Northern listeners who have been tuning into the medium wave transmitter in Athlone (567kHz), which is due to be switched off in three weeks time.  The decision to close the medium wave service was defended last week by RTÉ representatives at the Joint Oireachtas Committee on Communications, when they were asked about the position for listeners in Northern Ireland.  FM reception of RTÉ is currently poor in the Belfast region.  From 14 March, Radio 1 will swap frequencies with Lyric FM and will be broadcast on 87.8FM from the Clermont Cairn transmitter beside the border near Dundalk, Co. Louth. Listeners to RTÉ Radio 1 in the Belfast region, counties Armagh and Down and particularly Louth and Monaghan, should retune from 95.2FM to the new frequency.  RTÉ says the move will enable more listeners in the North East to receive its main speech service.  RTÉ will shortly apply for a new frequency for the music channel Lyric FM.  As an interim measure, from 14 March, Lyric FM will be available on 95.2 FM (currently used by Radio 1)’.

RTÉ does not accept Mr. Green’s views in relation to this report.  RTÉ took a decision to end broadcasting on the medium wavelength after more than 80 years.  RTÉ believes this was newsworthy and its inclusion in the news on 5 March was fully justified.  RTÉ does not accept that there was any breach of impartiality obligations by including this report in the news.  It is up to the judgement of the News Editors to decide on what is newsworthy.  Mr. Green can produce no evidence whatsoever that the decision to include reference to switch off FM frequencies was an example of broadcasting that lacked objectivity or impartiality.  RTÉ News has many listeners in Northern Ireland and frequently carries reports which are primarily, though not exclusively, of interest to Northern listeners. 

RTÉ further state that there was no particularly embarrassing broadcasting situation for RTÉ.  Every listener in Northern Ireland who has been accessing RTÉ radio on the medium wavelength could switch to either the FM or long wave frequencies.  The decision to close down the medium wave length was taken for sound technological and financial reasons.

Morning Ireland 24 March 2008

With reference to Mr. Greene’s complaint about the above broadcast, RTÉ state that it has experienced programme editors and news editors who decide on a daily basis what to include in programmes and bulletins.  These people use their professional judgement in deciding what stories to report and what issues to analyse.  It is RTÉ’s view that the production team responsible for ‘Morning Ireland’ took the right decision in deciding what to broadcast on 24 March.  It was their professional judgement that the controversy surrounding the ending of medium wave transmission was not sufficiently newsworthy or interesting to justify its inclusion in the programme.  

At the time RTÉ announced the intended closure of the medium wave length there was considerable criticism from some quarters that some RTÉ listeners would be unable to receive RTÉ.  When it was explained that the long wave transmission provided a much clearer signal and had far greater reach and that RTÉ radio would be available also on FM, the internet, satellite and increasingly on DAB, the controversy died down.

RTÉ state that Mr. Greene wonders was there management interference in the decision not to broadcast a story on the medium wave closure on 24 March.  RTÉ assures Mr. Greene that there was no instruction or indeed comment from RTÉ management in regard to the content of ‘Morning Ireland’ on 24 March.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the broadcasting in the news of frequency changes by RTÉ.  In assessing this complaint, the Commission must have regard to the requirement for broadcasters to deal with news items in an objective and impartial manner.  The Commission noted that the complainant compares the value of two frequency decisions made by RTÉ.  The complainant submits that one decision had far greater weight and importance than another.  The Commission noted that this was opinion and personal conjecture and could not be included in the assessment of the complaint.  Further, a broadcaster has editorial independence.  They are free to choose the items to be covered in its news and current affairs programming.  What is important to the Commission is that they treat the subject matter in a fair, objective and impartial manner.

The Commission noted the content of the broadcast on the 5 March 2008.  The content of the longer news report was as submitted by the broadcaster (detailed in summary under ‘Broadcaster’s Response’).  The text of the shorter news report was:

‘RTÉ Radio is to change one of its Radio 1FM frequencies in order to improve reception in the greater Belfast area and parts of the border region.  RTÉ says that move will enable more listeners in the North East to receive its main speech service.  Details of the change are posted to the RTÉ website’.

The Commission also noted the reference to the frequency change during ‘Morning Ireland’ by one of the presenters:

‘....lets go back on a morning where there’s a lot of news about the North.  A lot of our Northern listeners will be interested in that new frequency that you’ll have to tune into on FM.  This is from Friday week, 14th March and this interests people in the Belfast area and Counties Armagh, Down, Louth and Monaghan.  The new frequency for all of those people from Friday week is 87.8.  And that’s particularly important, obviously since the medium wave frequency is going off soon after that.  So the figure again is 87.8.’  

On hearing the references to the frequency change, the Commission was of the opinion that they were factual and relayed important information for the listeners in the areas affected by the change.  The Commission was of the opinion that it did serve the public interest for listeners in the relevant localities.  The references were extremely short, informed the listener of a change in frequency and the figure they would have to switch to on the dial to receive RTÉ transmissions in the future.  The Commission could not determine that such details amounted to biased and partial broadcasting.  The information was news worthy for listeners affected by the change.  The fact that ‘no other radio news service nationally would cover this item’ as submitted by the complainant was irrelevant.  The change was particular to RTÉ and its listeners.  One would not expect another service to carry news items about this change.  However, if there was a frequency change which affected their listeners, then a listener would expect to hear of such a change reported during their station’s news reports.  

With regard to the broadcasts of 24 March, the Commission noted that the complainant compares the news worthiness of the FM frequency change for Northern listeners and the switch off of medium wave.  The broadcaster has editorial independence and it alone determines content.  The Commission assesses the actual content that is broadcast.  In this particular instance, the broadcaster chose not to include the closure of its medium wave service for discussion in ‘Morning Ireland’ that day.  The complainant submits that this exclusion compared to the inclusion of the news reports on 5 March proves partiality and bias on behalf of the broadcaster.  The Commission could not agree with this allegation as it is based on the personal opinion of what the complainant believes was, or wasn’t, newsworthy and conjecture.

In the opinion of the Commission, the news reports on 5 March were factual and given that the frequency change had direct implications for listeners, they were justified by context.  The lack of coverage by ‘Morning Ireland’ of the switch off of RTÉ’s medium wave service on 24 March could not in itself amount to evidence of bias or partiality of the station on the issue.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  
BCC Complaint Decisions, June 2008

1/4

[image: image1.jpg]