[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mrs. Hazel Lawlor                            Ref. No. 86/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Scannal
	25 February 2008


Complaint Summary:

Mrs. Hazel Lawlor’s complaint, submitted under Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs), (c)(unreasonable invasion of privacy), (d)(taste & decency; factual programming) and (f)(assertion of inaccurate facts which amounted to an attack on a person’s honour or reputation) of the Broadcasting Act 2001, refers to the programme ‘Scannal’, which covered her late husband, former politician Mr. Liam Lawlor, who died tragically in a car crash in Moscow in October 2005.  Mrs. Lawlor states this traumatic event has had a devastating and lasting emotional impact upon her family, particularly, in light of the vile and outrageous lies perpetrated by certain sections of the media in the immediate aftermath of Mr. Lawlor’s death.

Mrs. Lawlor’s solicitor wrote to RTÉ requesting a copy of the programme for viewing prior to transmission, cautioning on the dangers of unsubstantiated allegations and inaccuracies in the programme.  This request was denied.

The programme contained a series of factual inaccuracies, unsubstantiated allegations and re-enactments which caused deep offence and hurt to Mrs. Lawlor and her family.

1.
Claims by journalist Harry Magee about corruption and bribery

The above named Irish Times journalist and key contributor to the programme was facilitated in claiming, among other things, that Mr. Lawlor “was second only to Mr. Haughey in terms of corruption”.  He later claimed that Mr. Lawlor “took bigger bribes than the others”.
Mrs. Lawlor states that up until the time of Mr. Lawlor’s death and to the present moment, the Planning Tribunal has not produced any report on hearings involving her late husband and, consequently, no findings in relation to “corruption”, “bribery” or any other allegation arises, nor have any of these matters been before a court of law.  Therefore, the comments made by Mr. Magee are false.  Neither the programme makers nor RTÉ remotely exercised the requisite duty of care in relation to the name and dignity of her husband, nor showed any respect for the record.

2.
Claims by journalist Harry Magee about payments from an English property company

Mr. Magee was facilitated in claiming that an “English property company” paid her late husband €350,000; that the company lost out on the development of Quarryvale/Liffey Valley; that Mr. Lawlor attended a meeting in London and, among other things, passed himself off as a “planning consultant” and received a series of monthly payments in that context.

Firstly, the company in question was Arlington plc, which had nothing whatever to do with the development of Quarryvale/Liffey Valley.  The Arlington Company was involved in a major proposal for the city centre which never even went as far as applying for planning permission.  Mr. Edward Arthur Dadley, a Director of Arlington plc and Chairman of Arlington Retail Developments Limited provided a statement to the Tribunal.  Mr. Dadley stated that “I saw Mr. Lawlor as being someone who could tell me to whom I should go when there were difficulties rather than someone who was actually going to sort them out himself”.  Mr. Lawlor was adamant in evidence that he received a short series of monthly political donations of £3,500 from the company after he had visited its London offices at the request of Mr. Dadley who was definite, in his evidence, that the payments “….ultimately lasted for ten months only”.
On Day 46, page 33 of the transcript, Mr. Dadley, in public session of the Tribunal stated “…Mr. Lawlor was, as already stated, trying to help us progress this development.  We didn’t have a consultancy agreement with him…”.

Mrs. Lawlor is at a loss to understand how the programme makers and RTÉ could have facilitated Mr. Magee in making allegations which were novel, false, inaccurate, an abuse of the memory of the late Liam Lawlor and personally hurtful to Mrs. Lawlor and her family.

3.
Reliance on flawed sources for allegations and absence of balance

Mr. Magee was facilitated by the programme makers in essentially propagating the unsubstantiated allegations of Tribunal witnesses Mr. Frank Dunlop and Mr. Tom Gilmartin, in circumstances, as already stated, where the Tribunal has yet to adjudicate upon the allegations.  The programme also asserted that, like the late Mr. Haughey, the late Liam Lawlor had no sources of income other than politics.  The programme also stated that her late husband “told Mr. Dunlop how much councillors were owed” and that Liam Lawlor was elected to “Dublin Corporation”.

Mr. Dunlop admitted to telling lies during evidence in 2000 and was stood down from giving evidence by the Tribunal.  Since then, in giving ostensibly truthful evidence, Mr. Dunlop has admitted to having been untruthful in his evidence to the Tribunal in relation to the actual amounts of money he received from developers.  More recently, Mr. Dunlop has admitted to the Tribunal (who engaged an FBI Forensic Unit) that he altered entries to his diary, some of which had been previously been advanced in support of his allegations against individuals, including her late husband.

Mr. Gilmartin is in possession of immunity from criminal prosecution, obtained by the Tribunal.  Also, in respect of Mr. Gilmartin, it should be pointed out that, in the course of a Supreme Court judgement of 9th March 2005, Mr. Justice Adrian Hardiman referred to an allegation by Mr. Gilmartin to the Tribunal in 2004, which proved to be without foundation.

In relation to the assertion in the programme that the late Mr. Lawlor was like the late Mr. Haughey, Mrs. Lawlor states the truth is that her husband successfully ran his own refrigeration business and had bought their home ‘Somerton’ in Lucan, long before he entered politics.  Upon entering politics, he continued to be a Director of Hall Thermotank Modular Cold Stores.  He was also, during his time as a politician, a Director of Food Industries plc and consultant to Rotary International, an engineering company.

Mrs. Lawlor submits that she finds it extraordinary that RTÉ would facilitate Mr. Magee and the programme makers in presenting information based upon the allegations of Mr. Dunlop and Mr. Gilmartin as though the allegations were proven fact, when in truth, the Tribunal has yet to arrive at any determination.  Mrs. Lawlor finds it unfair and totally lacking in balance that viewers were not alerted to the fact that the sources of the allegations against her husband were individuals with serious question marks over their credibility.  Mrs. Lawlor cannot comprehend how RTÉ, in its letter to her solicitors, could responsibly claim that the ‘Scannal’ programme “is based on information which RTÉ believes to be accurate and true”.  What duty of care did RTÉ exercise which led to that conclusion?  Mrs. Lawlor states had she been provided with a copy of the programme prior to screening, she could have clarified the situation on her late husband’s continuing business interests.

She also points out that even in the most basic aspects of accuracy the programme fell short of acceptable standards.  Her late husband was first elected to the Dáil in 1977.  He was not at any time an elected member of ‘Dublin Corporation’ as alleged.  He was an elected member of the former Dublin County Council for a number of years but ceased to be such from June 1991.  She is seriously concerned about the provenance of the assertion in the programme that her late husband Mr. Lawlor ‘told Mr. Dunlop how much councillors were owed.’  She asks where is the source of this comment.  

4. Hurt and distress caused to the Lawlor family by inaccurate, false and lurid re-enactments

The makers of the programme employed a number of actors to re-enact supposedly actual events.  Throughout the programme, Mr. Lawlor was depicted as being driven around in a stretch limousine by a liveried chauffeur complete with peaked cap.  Their family home was depicted and referred to in effect, as being not quite Kinsealy, but close enough.  In the re-enactment of the fatal crash in Moscow, it was stated that the crash happened on the way to the Airport.  A female actor, ostensibly depicting the interpreter, Ms. Yulia Kushnir, was depicted sitting in the car.  In some RTÉ pre-publicity for the programme, reference appeared to be made to the “mysterious death” of the late Mr. Lawlor.  At the beginning of the programme the actor portraying her late husband was gratuitously and offensively shown walking around a graveyard.  The programme simulated a lurid and unnecessary re-enactment of the moment of impact of the crash.  In relation to the appalling and totally false newspaper coverage in the aftermath of the death of her husband and the driver, the programme extensively dwelt upon the lurid headlines with the camera lingering repeatedly on words like “prostitute”.  By comparison, the briefest of time was given to showing the subsequent printed apology to her and her family.  No mention whatever was made by RTÉ, either during or after the programme, on the outcome of Ms. Kushnir’s libel action against a number of newspapers last year.

Mrs. Lawlor advises that her late husband at no time possessed a stretch limousine nor ever employed a liveried chauffeur.  Her family home was bought before her late husband entered politics.  She believes her residence would be regarded as modest by comparison with Kinsealy.

The crash in Moscow occurred on the way from the airport into the city and not on a journey to the airport, as claimed in the programme.  Her late husband and Ms. Kushnir were collected at the airport in Moscow by the businessman-driver who also lost his life in the crash.  The timeline from the recorded arrival in Moscow of the flight from Prague, to the time crash, showed quite clearly that the car departed straight from the airport upon the arrival and clearance of the passengers through customs.  The facts show that Mr. Lawlor’s passport was stamped upon arrival at 12.50am.  The fatal crash occurred at 1.20am.  She asks why was the term “mysterious death” employed by RTÉ in pre-publicity?  What was being insinuated?  How could RTÉ not have seen how hurtful the deliberately confected image of her late husband walking around a graveyard would be for her and her family?

In relation to Ms. Kushnir’s legal action, none of the media defendants actually contested the matter when it came to the day in court.  Ms. Kushnir was paid very significant damages and a public apology was read into the record of the court stating that all the allegations against Ms. Kushnir were false and defamatory.  

She finds it very difficult to understand how RTÉ could not realise that the inaccurate, lurid and highly selective re-enactments would cause serious emotional distress to her, her family and the extended Lawlor family.  The programme, by lingering over salacious newspaper headlines which it knew to be false, essentially re-publicised the allegations which caused her family such hurt, without clearly indicating the utter falseness of the allegations.  Mrs. Lawlor finds it totally inexcusable that the outcome of Ms. Kushnir’s successful libel action against the media was not referred to in any way, even by way of clarification on the part of RTÉ.  The vindication of Ms. Kushnir’s reputation in relation to the false allegations was, by logical extension, the vindication of the good name of her late husband.

Mrs. Lawlor feels that her late husband was callously degraded and abused by RTÉ and the programme makers out of pure sensationalism, because they were convinced they could say what they liked about a dead person.  She feels the transmission of the programme was a calculated insult by RTÉ to her and her family and the memory of Mr. Lawlor.

Station’s Response:

RTÉ states that the ‘Scannal’ programme is a series which, as its title suggests, looks at scandals that have occurred in the recent past.  On 25 February the programme featured the late Liam Lawlor, T.D.  Mr. Lawlor was a member of Dáil Éireann representing Dublin West for over twenty years.  In the year 2000 he resigned from the Fianna Fáil party over allegations that he had withheld donations to the Fianna Fáil party.  Subsequently, he appeared before the Tribunal investigating planning abuses.  He was jailed on three occasions for his failure to cooperate with the Tribunal.  He withdrew from public life at the 2002 General Election when it was clear from opinion polling that he was facing certain defeat in his constituency.  Mr. Lawlor was killed in a road accident in Moscow in 2005.  Circumstances surrounding his death were inaccurately reported in several newspapers and damages were awarded against a number of newspapers to a Ukrainian translator and legal assistant, who was travelling with Mr. Lawlor at the time of his death.  It should be noted that no defamation claims were made against RTÉ.

RTÉ also states that an approach was made to the Lawlor family in the hope they might participate in making the programme.   However, as is their right, they declined.  

RTÉ does not accept Mrs. Lawlor’s interpretation of the programme.   RTÉ believes that there was easily sufficient information in the public realm through testimonies at the Mahon Tribunal to justify everything that was said in the programme.  With a Tribunal sitting for over a decade, it is simply not sustainable to argue that commentary and analysis of the events before the Tribunal should be postponed until the Tribunal reports.  There are on the record accounts of all the witnesses’ testimonies before the Tribunal and journalists are entitled to use these testimonies in their assessments of events that are under investigation.  RTÉ, when reporting on matters of current debate, must be impartial, objective and fair to all interests.   They believe that the ‘Scannal’ programme fulfilled all these obligations and moreover was broadcast in the public interest. 

Mrs. Lawlor has made her complaint on the following grounds:

Fairness, Objectivity and impartiality

It is RTÉ’s position that the programme was fair to all parties, was objective and impartial

Privacy of an Individual

It is RTÉ’s position that there was no invasion of privacy in the programme.  All the information used in the programme is already in the public domain.   Mr. Lawlor was an elected public representative accused of misusing his public office for personal gain.

Taste and Decency

There was absolutely nothing in the programme that breached the BCI code of Programme Standards in regard to taste and decency.  

Inaccurate facts or information that could amount to an attack on your dignity, reputation or honour

This programme was an account of the behaviour of Liam Lawlor.  There was nothing said in the programme about Mrs. Lawlor that which could be construed as an attack on her reputation.  It is RTÉ’s understanding that a complaint on this ground can only be taken if the complainant’s reputation is allegedly damaged by the broadcast.

In respect of the points raised by Mrs. Lawlor in her complaint, RTÉ responds as follows:

1.  Claims by journalist Harry McGee about corruption and bribery

The comment that Mr. Lawlor “was second only to Mr. Haughey in terms of corruption”, RTÉ believes this can be defended as being fair comment, i.e. an informed  journalist’s personal opinion on a very public controversial figure. 

In relation to the second comment “took bigger bribes than the others” what was broadcast was as follows;

‘Sa chéad dul síos bhí sé ag glacadh i bhfad níos mó airgid ná a chomhghleacaithe ar chomhairle contae átha cliath. Eisean a dúirt le Frank Dunlop agus daoine eile cé mhéid airgid a bhí tuilte ag comhairleoirí áirid.’

The literal translation of this is;

‘In the first place he was receiving far more money than his counterparts on Dublin County Council.   It was he who told Frank Dunlop and other people how much money individual councillors deserved’.  

Harry McGee does, at a further stage in the programme, use the word “bribes” in Irish but he is stating his opinion in relation to councillors and county council officers in general, no mention was made of Liam Lawlor.

Mrs. Lawlor is correct in stating that up until the time of his death and to the present moment the Planning Tribunal has not produced any report on hearings involving her late husband and consequently no findings in relation to “corruption” or bribery nor have these matters been before a court of law.  However, he has been accused by the Tribunal of lying, his behaviour in defying the courts and the Tribunal has been judged in court to be a disgrace and a scandal, he has gone to prison on three occasions for defying the courts and the Tribunal and he has had a motion of censure put down in the Dáil in relation to his refusal to cooperate with the Tribunal.

It is worth noting what Mr. Justice Smyth said of Mr. Lawlor in the Supreme Court;          
‘....His non compliance as private citizen was a disgrace, as a public representative, a scandal’.   Mr. Justice Smyth.

It is also worth noting what The Taoiseach said at the time of the Dáil censure of Mr. Lawlor;

‘Political life is cheapened by these events, cynicism about public life is fed by the spectre that surround these proceedings’.  An Taoiseach Bertie Ahern TD.

2. Claims by journalist Harry McGee about payments from an English property company

RTÉ does not accept that these facts were reported inaccurately.  In the programme Harry McGee says;

‘Bhí comhlacht tógála ó Londain bainteach leis óna thús agus bhí Tom Gilmartin ag obair don chomhlacht sin ag an am. Bhí cruinniú acu i Londain agus gan aon chomhairle gan aon rabhadh  shiúl Liam Lawlor isteach sa chruinniú. Dúirt sé leo gur ionadaí a bhí ann ar son rialtas na hÉireann agus chomh maith leis sin dúirt sé leo go mbeadh slám mór airgid ag teastáil uaidh chuile mí le haghaidh a chuid seirbhísí proifisiúnta.  Agus is é a bhí sé ag rá ná gur comhairleoir pleanála a bhí ann agus go mbeadh seisean inann cabhair a thabhairt dóibh cead pleanála a fháil don tógra agus táim ag ceapadh gur íocadh 3,500 punt sa mhí le Liam Lawlor len é sin a dhéanamh’. 

It is not correct to state that this payment had nothing to do with the Quarryvale project.  At the time these payments were made, Tom Gilmartin was working for Arlington Plc.   When Liam Lawlor was negotiating with Tom Gilmartin on behalf of Arlington Plc, regarding the Bachelors Walk project,  Mr. Gilmartin was  at the same time on his own behalf  negotiating with Liam Lawlor for another development at Quarryvale which he (Mr. Gilmartin) hoped he might be able to develop.  RTÉ state that it is this fact that connects the £35,000 Liam Lawlor received from Arlington Plc for the Quarryvale development.  The programme never mentioned the name of Arlington Plc.

The narration goes on to say;

‘De réir atá cloiste ag an mBinse fiosrúcháin d’íoc an chomhlacht 350,000 punt le Liam Lawlor ach tugadh conradh an tógála do chomhlacht eile ar fad’.  

Mrs. Lawlor is right to state that Mr. Lawlor did not receive IR£350,000 in relation to the Quarryvale development, as the programme wrongly stated.  RTÉ state that he may on this occasion have only received £35,000, but the Tribunal has heard evidence of him receiving many other payments which received no mention in the programme. 

3. Reliance on flawed sources for allegations and absence of balance

In relation to the complaint, that the programme relied on flawed sources, i.e. Tom Gilmartin and Frank Dunlop, it should be pointed out neither the Tribunal nor the courts have adjudicated upon the credibility of these two witnesses.  It is RTÉ’s view that, as part of the journalistic exercise of the programme, it was perfectly appropriate to quote extracts from the evidence given by these two key witnesses to the Tribunal. 

Mrs. Lawlor correctly, however, points out that the programme was wrong to allow Pól Mac An Draoi to point out that Liam Lawlor, like the late Mr. Haughey, had no income outside politics.  She correctly points out that Liam Lawlor successfully ran his own refrigeration business and was a director of both Hall Thermotank and Modular Cold Stores.  However, whether his role as director of these companies accounts for the £4.7m that went through his accounts between 1983 and 2000 is questionable. 

The reference to Mr. Lawlor as having been elected to Dublin Corporation was an inadvertent error and should have been Dublin County Council, the context, however, that this was spoken about in the programme all related to Dublin County Council.  However, everything said in the programme about Mr. Lawlor’s activity at council meeting is stood over by RTÉ. 

RTÉ stands over everything broadcast in the programme about her husband’s financial affairs and believes that the programme was balanced.  It is RTÉ’s view that the facts speak for themselves.  The programme did include several contributors saying positive things about Mr. Lawlor personally (e.g. Mary Muldoon, Pat Carey, Pól MacAn Draoi).  But the essence of the report was on Mr. Lawlor’s financial dealings, not the man himself.

4. Hurt and distress caused to the Lawlor family by inaccurate, false and lurid re-enactments.

It is RTÉ’s position that these re-enactments were substantially accurate and were a depiction of information already in the public realm

Though there have been numerous references to Mr. Lawlor having a chauffeured Mercedes from the late eighties onwards (e.g. Irish Times February 27 1989, Irish Times 21 April 2000, Primetime 2002), the shots of the actor being driven around in a car were not intended to be a re-enactment of an actual event.  The car in question was not a stretch limousine.  It was a Mercedes car.  The scenes were used as a device to tell the story of Mr. Lawlor’s life and times.  
In regard to the accident that led to Mr. Lawlor’s death, the programme wrongly stated that the crash happened on the way to the airport, when in fact it happened on the way from the airport.  RTÉ regrets this minor inaccuracy but does not accept that the re-enactment was in any way lurid.

In regard to Mr. Lawlor’s fatal accident in Moscow, Mrs. Lawlor also complains that the programme extensively dwelt upon the lurid headlines with the camera lingering repeatedly on words like prostitute.  The voiceover and, particularly, comments that followed by Mary Muldoon, Pat Carey and Pól Mac an Draoi left no right thinking viewer in any doubt that the Lawlor family and Ms. Julia Kushnir were badly wronged at the time.

In relation to the Newspaper coverage of the accident and, in particular, in relation to the description of  Ms. Kushner, reactions were expressed in the programme, clearly highlighting how badly the Lawlor family were wronged by certain sections of the Irish media in the manner in which they reported his death. 

No contributor attempted to justify in any way the newspaper coverage of the accident.

Mrs. Lawlor also finds it totally inexcusable that the outcome of Ms. Kushnir’s successful libel action against the media was not referred to in any way in the programme. It is RTÉ’s view that viewers of the programme were left in no doubt of the inaccuracy of newspaper coverage of the Moscow accident and that it wasn’t necessary to refer to Mrs. Lawlor’s successful defamation actions. 

Mrs. Lawlor is concerned about a description of the family home in Lucan as in some way comparable to Charles Haughey’s home in Kinsealy.  (as gaeilge- ní raibh sé chomh mór..)
In respect of Ms. Lawlor’s concern about a description of the family home in Lucan as in some way comparable to Kinsealy, as stated in the programme, it wasn’t Kinsealy.  It is, however, a substantial Georgian house by any standards.  The Lawlor house, in an Irish Times article on 19th January 2008, was valued between three and four million euro.

In conclusion, it is RTÉ’s view that the programme was impartial, objective and fair and that Mrs. Lawlor’s complaints should not be upheld.  Mr. Lawlor was an elected public representative whose reputation following revelations at the Mahon Tribunal and in his various court appearances was accurately reflected in the ‘Scannal’ programme.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a programme covering the political life of the late Fianna Fáil politician, Mr. Liam Lawlor.  The Commission noted the title, ‘Liam Lawlor: Fillean an Feall ar an bhFeallaire’ and the substance of the programme and can understand the complainant’s reaction to them given her relationship with Mr. Lawlor.  The Commission would acknowledge her hurt and distress.  However, in assessing the complaint the Commission had to have regard to the context of the programme content, consider the facts and the public nature of the position held by Mr. Lawlor, and therefore, the public interest of the progamme content.  

On viewing the broadcast, the Commission noted that the programme dealt mainly with Mr. Lawlor’s political career.  There were background references to him such as his involvement in the GAA.  There were a number of contributors to the programme, some of whom spoke only of his political career and others who spoke of the personal man.  Mr. Declan Mac Parlin and Mr. Séamus Ó Siocháin informed the viewer that Mr. Lawlor was a very talented individual.  He was positive, pragmatic, insightful and had a firm grasp of local issues in his constituency.  His association and involvement with a local hurling club was referred to.  Another contributor, Ms. Máire Ní Mhaoldúin, said that he had a genial positive personality, that he was well-mannered, tall and handsome.

The programme dealt in detail with the political career of Mr. Lawlor.  The Commission noted that the critique and opinions given were drawn from facts that were in the public domain, including written decisions of judges who had been very critical of him.  The Commission would agree with the complainant that no verdict has been reached by the Planning Tribunal.  However, it is common practice for the media to report and express views on matters as they unfold.  The Planning Tribunal has received extensive media coverage.  It is still a matter of public debate and discourse.  This programme drew on such material.  In the opinion of the Commission, the views and opinions expressed were reasonable given the matters at hand.  The programme dealt with the subject matter in an even-handed manner.  While the mainstay of the programme was about the controversy surrounding Mr. Lawlor’s political life, the programme also put into context the political culture at that time.  

The viewer was informed how the planning process and the subsequent construction involved bribes and corruption both at City and County Council levels for a period of time in the 80’s and 90’s.  At the end of the programme it was stated that Mr. Lawlor’s dealings at the time were part of the prevailing culture.  It was said that the Tribunal had a great affect on him.  Ms. Máire Ní Mhaoldúin stated she believed he was remorseful.  After a particular stay in prison, she said he had decided to, and was going to, co-operate fully with the Tribunal and even at that stage that has to be commended.  Other contributions towards the end of the programme included:

‘the individuals who wield the most influence over others cannot help but be controversial.  If you want to implement any kind of major change, it’s not possible to do that without causing some of the people around you to complain.’;

‘Liam Lawlor was highly respected among the ordinary people in his West Dublin constituency.  He took good care of the constituents under his wing’. and

‘I think Mr. Lawlor liked to see himself as Mr. Big.  He certainly liked to project that image.  I think there were others as well.  I think there were other players who were bigger than Lawlor and who took more money but whose names have yet to emerge.’

At the very end of the programme an audio clip of Mr. Lawlor was played:

‘I’ve already been found to be corrupt.  I don’t know how but the media have decided that.  And I sincerely hope from their point of view that Chairman Flood finds that I am.  Because if I’m not, there’ll be another day to be answered.’ 

The programme was a historic prequel of events about Mr. Lawlor’s political career, one which the Commission considered fair and impartial.  Mr. Lawlor’s political career was a controversial one, one which this programme explored.  It was an issue of great public interest and also, one in which the facts were already on public record.  

The complainant noted a number of errors in the broadcast.  While such inaccuracies were undesirable, they were not sufficient to determine bias when taken in context of the entire programme.  Any reference to wealth, such as the house in Lucan and chauffer driven cars also had to be taken in the context of the entire broadcast.  Again, the Commission was of the view that the opinions did not provide evidence of bias.  

The complainant also raises issues with the re-enactments in the programme and the visuals of some newspaper headlines at the time.  On viewing the broadcast, the Commission was of the opinion that the use of re-enactments was typical of this genre of programme.  The Commission can understand the complainant’s re-action to such scenes.  While they may have caused the complainant distress, the Commission had to take into consideration the justification and/or public interest.  The programme detailed the political life of a controversial politician whose life sadly ended tragically in a car crash.  On foot of the Planning Tribunal and Mr. Lawlor’s interaction with it, there was huge public and media interest in his political life.   This programme chose to tell this story and therefore, the inclusion of the re-enactments was justified by context.  The Commission also noted that the programme did clearly state that the media coverage on the crash was ‘despicable’.   The viewer was informed of the scandalous nature of the reporting, that it was lies; ‘it was a kind of libel’.  The viewer was informed that the reporting, in particular by the Sunday Independent, caused a massive uproar; that it was sloppy and amateurish journalism that was a ‘desperate stunt to sell newspapers’.  An audio clip of Mr. Lawlor’s son was played: 

‘And what was published on that day, it’s hard to comprehend.  But the way I look at it is, a dead man has no recourse and scandal sells newspapers.’

The viewer was also informed that the newspapers had to print an apology in subsequent editions.  The Commission was of the view that the programme-makers clearly reflected the criticism and the political and public outcry concerning the inaccurate and objectionable salacious nature of the reporting in certain newspapers on the fatal accident.    

In relation to an invasion of privacy and an assertion of inaccurate facts that amounted to an attack on a person’s reputation or honour, the Commission noted that the complainant was not mentioned or referred to at any stage in the broadcast.  The programme specifically covered the political life of Mr. Lawlor.  On this basis, there are no grounds of complaint under section 24(2)(c)((unreasonable invasion of privacy) and (24)(2)(f)(an assertion of inaccurate facts or information that amounted to an attack on a person’s honour or reputation).     

In the opinion of the Commission, this programme presented the subject matter in an impartial and objective manner.  The Commission would acknowledge that the programme could have been distressful for the complainant and her family.  However, the programme was about a controversial political life, one which was the subject of the Planning Tribunal and one very much in the public spotlight.  The programme-makers ensured that the viewer was given a full-picture of the man, that he was well-respected and liked.  The programme gave background detail to the political and planning culture in the country at that time.  It was clearly stated that his dealings at the time were part of the prevailing culture and ‘all that he was doing was playing the game like many others’.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs), (c)(unreasonable invasion of privacy), (d)(taste & decency; factual programming) and (f)(assertion of inaccurate facts which amounted to an attack on a person’s honour or reputation) of the Broadcasting Act 2001.
BCC Complaint Decisions, June 2008

2/11

[image: image1.jpg]