[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mrs. Regina McGarrigle                             Ref. No. 101/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Prime Time
	17 February 2009


Complaint Summary:

Mrs. McGarrigle’s complaint is submitted under Section 24(2)(c)(in programmes broadcast by him, and in the means employed to make such programmes, the privacy of any individual is not unreasonably encroached upon) and (f)(assertion of inaccurate facts which constituted an attack on a person’s honour or reputation).  Mrs. McGarrigle states Prime Time aired a piece on funding of FÁS schemes in Castlebar.  Mike Milotte of Prime Time telephoned Mrs. McGarrigle in advance of the Show and asked her inter alia to clarify her membership of the Castlebar Care for the Underprivileged Ltd. scheme.  She told him that she was not a member of that scheme and if her name was there it was without her knowledge (she provided him with a formal statement by e-mail which she believed was for broadcast). 
Nonetheless, her name appeared on screen as a member of this scheme without any qualifying statement/information/explanation, though this reporter knew that her name had been used on the Scheme without her knowledge.  As a result of the reporter’s failure to highlight/mention this, the impression given by the programme was that Mrs. McGarrigle was connected with the “serious questions” being raised in the show.  Pejorative terms used in the programme segment included “cashing in”, “seriously wrong”, “misappropriation of funds”, “members of the sponsoring body…. received payments” the implication being that she was connected with these.  Since then Mrs. McGarrigle has received an anonymous letter, disparaging comments, etc. 
As both a private individual and as a business person in Castlebar, and former President of the Chamber of Commerce, Mrs. McGarrigle’s reputation has been sullied.  It is obvious that this could affect her business.  On a personal level, she now feels that she can no longer collect the basket collection in the church on Sundays as she has done regularly for many years, as many in the town feel that “there’s no smoke without fire” and that she somehow had her hand in the parish till. Likewise her position on the Parish Finance Committee is untenable because of the air of suspicion and mistrust in which she is now regarded.  Regardless of the fact that the reporter knew that her name was used without permission on Scheme documentation, this was not shown on the programme and she is suffering unnecessarily as a result of inaccurate facts being broadcast and that are still available for download which amount to an obvious attack on her dignity, reputation and honour.  This has also led to hurt to her family and friends and has caused untold distress to her elderly parents and parents-in-law.

Station’s Response:

RTÉ states the programme in question was an investigation into FÁS’s management of funds for a number of social employment schemes in Castlebar.  All the schemes referred to by the programme claimed, at one time or another, that they were involved in the provision of meals on wheels for the elderly of Castlebar.  All the schemes were constituted as legally incorporated companies, limited by guarantee and all were closely associated with Castlebar Parish Centre and with the Parish Priest, the late Canon Curran along with a former FÁS official, Mr. Eddie Hoban.  The programme questioned the extent to which the schemes were, in fact, involved with the provision of meals on wheels, and called into question FÁS’s monitoring of this aspect of funding for the schemes. 

It should be noted that none of the complainants has challenged the factual accuracy of any of the substantive claims made by the programme. 

The document, whose depiction in the course of the programme is the subject of the complaints, is not a document that was compiled by the programme makers.  It is a document that was submitted to FÁS by one of the Parish-based companies, Castlebar Care for the Underprivileged Ltd, in support of an application for funding.  As such, it was released by FÁS under the Freedom of Information Acts.  It is, therefore, a document that is available to any member of the public. 

The document purports to name the members of Castlebar Care for the Underprivileged Ltd.  (Members are distinct from Directors and have no legal responsibility in company law).  Four names appear on the document: one of those of the complainant along with that of TJ Kirrane.  The complainant states that she is not, and never was a member of the company, and says that her name was used by the company without her knowledge or approval. 

It is important to note that it was not the Prime Time programme that claimed Mrs. McGarrigle was a member of the company, but rather the company itself.  The late Canon Curran was a director of this company, and a signatory to its application for FÁS funding with which the document in question was linked, although the document itself is unsigned.  It should be noted, too, that no verbal or scripted reference was made in the programme to the complainant. The document on which her name appears was featured solely because of another name on it, TJ Kirrane.  Mr Kirrane’s name was actually highlighted by a standard graphic device, while Mrs. McGarrigle’s name was dimmed.

The complainant says that by showing this document the programme impugned her reputation by associating her with what are described as ‘pejorative terms’ used elsewhere in the programme.  
The programme was very careful and precise in its use of language, and RTÉ contends that one cannot link together every so-called ‘pejorative term’ and assert that simply by virtue of her name appearing on screen for a few seconds, the complainant was somehow accused of involvement in each or all of the activities supposedly denoted by the ‘pejorative terms’. 

It is important to state that the programme itself made absolutely no allegation about the misappropriation of funds.  This phrase was used by the director of two of the companies in receipt of FÁS funds, Mr. Eddie Hoban, and he made it clear that the phrase related very specifically to him.  What he said was “There are rumours that there is misappropriation of funds, skulduggery and fraud by me in the operation of those company schemes”.  Mr. Hoban said he was appearing in the programme to refute the rumours. 

In the circumstances, it is hard to see how the complainant could claim that the phrase ‘misappropriation of funds’ was linked in any way to her. 

Likewise, the phrase ‘cashing in’ was used very specifically in the programme to refer to the first three Parish companies that existed prior to the formation of Castlebar Care for the Underprivileged Ltd, the company which named the complainant as its member.  This distinction is clear from the historic time line which is very precisely delineated in the programme.  The programme states that in 2003, when he became chairman of Castlebar Social Services, PJ Nally suspected the FÁS schemes were ‘cashing in’ on the work of his organisation.  The programme also showed that Castlebar Care for the Underprivileged Ltd. came into being in 2004, a year after PJ Nally’s suspicions were aroused of FÁS schemes ‘cashing in’ on his work. 

Given that considerable time was taken within the programme to establish the precise details of these fee payments, and given also that both Mr. Kirrane and Mr. Hoban participated in the programme and were asked very specific questions about these payments, it is difficult to see how anyone watching the programme could imagine that the complainant was also alleged to have been in receipt of fees, properly or improperly.

In her e-mail of 5 February 2009, Mrs. McGarrigle states that at the end of one of the Parish schemes, namely Castlebar Care for the Aged (CCA), (of which she was a Company Director), allegations about the scheme were investigated “twice by FÁS auditors, by Pobal on one occasion and by auditors from the Department of Family and Community Affairs (sic)”, and that in all cases, “nothing untoward was found and that the scheme was found to have been run properly and in accordance with all the normal rules and guidelines.” 

Castlebar Care for the Aged Ltd was a FÁS Community Employment Scheme under the auspices of the Department of Enterprise, Trade and Employment from beginning to end.  It ceased operating in the autumn of 2003.  Neither Pobal nor its parent Department, The Department of Community, Rural and Gaeltacht Affairs, had responsibility for this scheme at any time, and neither was in a position to investigate or audit it, nor did they do so. 

Mr. Milotte did call Mrs. McGarrigle, at 11am on Thursday 5 February, primarily to discuss her knowledge of the activities of another of the Parish companies, Castlebar Care for the Aged Ltd, of which she was a director (a position she confirmed).  Contrary to what she says in her complaint, Mrs. McGarrigle did not tell Mr. Milotte in their initial telephone conversation that she had no connection with Castlebar Care for the Underprivileged.  She said she had been involved with the Castlebar Parish, as well as with many separate companies, down the years and would have to check her records before answering.

There was another brief telephone conversation between Mr. Milotte and Mrs. McGarrigle late in the afternoon of 5 February when Mrs. McGarrigle stated that she was responding to Mr. Milotte’s queries by e-mail.  On that occasion she was invited to participate in the programme by way of a pre-recorded interview, an invitation she declined to accept.

As can be seen in her e-mail of 9 February, she said as far as she was aware she was not a member of the company.  She did not claim at this time that her name had been used by the company without her knowledge or consent.  Had Mrs. McGarrigle revealed this fact some twelve days before the programme was broadcast, as she claims, the programme makers would have recognised its significance and would have incorporated it into the programme.  Mrs. McGarrigle only claimed that her name was used without her knowledge or consent after the programme was broadcast.  This was first stated in her e-mail of Thursday 19 February, two days after broadcast.

In fact, Mr. Milotte formed the view that, whether or not Mrs. McGarrigle was a member of the company, she was quite unconcerned about the use of her name by the company.  She made no comment one way or the other about her feelings regarding the use of her name.  However, she did express her high regard for, and full confidence in, Canon Curran (director of the company that had used her name), and in the checks and balances applied by FÁS to ensure nothing untoward could happen in the running of these schemes.  In the circumstances, this seemed to be an assertion that if her name had been used by Canon Curran and accepted in good faith by FÁS, she had no reason to be anxious or apprehensive.
While the foregoing is simply a statement of fact, in reality such matters were of little concern while the programme was being made.  Apart from Mrs. McGarrigle’s somewhat equivocal (‘as far as I am aware’) attitude to the use of her name by the company, Prime Time had no reason to suspect that the document naming the complainant as a company member was anything other than genuine.  Mrs. McGarrigle’s unqualified endorsement of Canon Curran’s integrity in administering the schemes reinforced this attitude. 

In light of the above, RTÉ rejects Mrs. McGarrigle’s contention that the reporter knew prior to broadcast that her name had been used by the company without her knowledge.  As a result, they reject also all the consequences she says flowed from the reporter’s failure to make this ‘fact’ known to the audience.  RTÉ repeat: Mrs. McGarrigle only made this fact known to the reporter after the programme was broadcast.

In summary: the document complained of was not regarded as a contentious document by the programme makers prior to broadcast and its depiction in the programme was not an issue of any concern at that time. No allegations of impropriety were made against any of the people whose names appear on the document.  The programme makers were aware that Mrs. McGarrigle was uncertain about her membership of the company, but were also aware that she had complete faith in company director, Canon Curran whom the programme makers believed to have been the author of the document.  In the circumstances, the programme makers were content to assume that the document was accurate.  It was only after the programme was broadcast that Mrs. McGarrigle alleged that her name had been used by the company without her knowledge or consent.  Had this allegation been made prior to the programme going out, the programme makers would have sought to include it in the programme because it added enormous weight to the contention that the FÁS schemes in Castlebar require thorough, independent investigation. 

When Mrs. McGarrigle first contacted Prime Time after the programme was aired it was with a view to having the matter of her purported membership of the company clarified on air.  Mrs. McGarrigle also stated that other named persons were in the same position as her.  Mr. Milotte told her that since Prime Time had simply shown a freely available public document, it was not considered appropriate to clarify the matter in isolation from its broader context – that is, the administration of the scheme by its directors and FÁS’s oversight thereof.  He explained that in the event of Prime Time returning to the matter, Mrs. McGarrigle would be offered the opportunity to clarify her position directly by way of interview.  Again, Mrs. McGarrigle gave the very strong impression that she was less concerned about the unauthorised use of her name by the company than she was about the company document showing her name appearing momentarily on screen. 

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a visual of a document shown in the course of a broadcast of Prime Time, which included the name of the complainant which she submits was without her knowledge and/or consent.  She submits that as a result of this, the impression given by the programme was that she was connected to the serious questions being raised.   In assessing this complaint, the Commission had to consider the nature of the document and the context in which it was used.  

On viewing the broadcast, the Commission noted that the programme dealt mainly with the allocation of funds by FÁS to community employment schemes in Castlebar and the purposes for which the funding was sought and used.  The Commission noted the introduction to the segment of the programme that dealt with FÁS:

Prime Time programme presenter Miriam O’Callaghan stated:

Now to a different but related story, still involving tax payer’s money and how well or otherwise it’s being spent. FÁS the state training and employment agency has a massive budget and in recent times some of it’s spending habits have come under serious scrutiny. This Thursday a report is expected from the public accounts committee on these recent goings on. Meanwhile Prime Time’s Mike Milotte has been investigating another aspect of FÁS expenditure where serious questions have emerged, this time involving community employment schemes. This is his report. 

Mr. Millotte’s introduction to his report included:

..Last year FÁS chief Roddy Molloy retired following money wasting revelations. This week the public accounts committee may expose more FÁS head office shenanigans but it’s local spending on job creation schemes around the country that accounts for a third of FÁS’ billion euro annual spend and controls on this too leave much to be desired...........

.........This is no local spat, how FÁS manages employment grants should be of national concern, not least because they swallow almost €350 million a year.  Castlebar Social Services has always been the only organisation providing Meals on Wheels in Castlebar. Yet for the first five years of this decade FÁS provided almost two and a half million euro in funding to four local companies, all of whom claimed at one time or another that the provision of Meals on Wheels was a significant part of their operations.  All four companies were linked to the catholic church here and they’ve succeeded in raising FÁS funds for a range of employment schemes, like this pre-school for traveller children and other worthy projects.  But Meals on Wheels was a common denominator in the past and FÁS was always keen to fund schemes that would promote community health.......

Therefore, from the start of the broadcast the viewer was informed that the context of the programme was the controversy surrounding FÁS.  The programme-makers focus was how FÁS manages and monitors its funding of various employment schemes in Castlebar.  In this regard, the participants in the programme included individuals working in the various schemes in the area.  Material submitted by FÁS was referred to throughout.  In the course of questioning three individuals who helped run the various schemes, the issue of payments for training was explored.  This included particular reference to one individual, Mr. TJ Kirrane.  It was in the context of this issue that the document on which this complaint is based was shown.  The Commission noted that the image was brief.  The camera moved down from the top of the document and the names of one member was then highlighted with the rest being dimmed.  It was evident that the document was linked to the matter being discussed which related directly to TJ Kirrane, the name highlighted by the programme-makers.  The discussion at this time included:

Reporter, Mike Milotte: But in a statement FÁS confirmed that Mr. Hoban’s social economy project was never involved in Meals on Wheels and only two FÁS workers ever helped in the kitchen. FÁS’ monitoring of these schemes appears to have been lax in another respect as well.  Under FÁS rules those managing and controlling scheme budgets can’t pay themselves fees for training their own workers.  The parish scheme Castlebar Care for the Underprivileged told FÁS that PJ Kirrane was a member of it’s management committee yet a FÁS official recommended payment of fees to Mr. Kirrane for training on the same scheme. 

Mr. Hoban: Don’t answer it PJ. 

Mike Milotte: You’re named as a member of Castlebar Care for the Underprivileged and you’re in receipt of funds.

Mr. Hoban: You’re going off on a tangent. 

Mike Milotte: And you’re in receipt of funds. 

Mr. Hoban: If that was the case why did FÁS pay them?

Mike Milotte: Yeah you can’t be a member of a sponsor company and be paid fees, you’re ineligible for training.

Mr. Hoban: You just said it was contrary to FÁS and they paid them. 

Mike Milotte: Yeah exactly, that’s very interesting isn’t it? But you do acknowledge that it’s contrary to FÁS rules. You would know. 

Mr. Hoban:  I haven’t got a clue. 

Mike Milotte: How long did you work in FÁS?

Mr. Hoban: 18 years. 

Mike Milotte: And you don’t know the basic rules?

Mr. Hoban: No. 

Mike Milotte: In fact Mr. Hoban also claimed fees for himself for training on a scheme where he had budgetary responsibility and a FÁS official approved this as well. 
On viewing the broadcast, it was evident that the focus was on the payment of training to Mr. Kirrane and it is clearly stated in the broadcast that this was contrary to FÁS rules.  However, it was also clearly stated that the payments were approved by FÁS.  The Commission noted that the complainant was never mentioned in the broadcast.  The brief visual of the document was the only reference to her.  It was clearly evident to the viewer that the issue being addressed in this part of the programme was the payment to Mr. Kirrane for training, which was contrary to FÁS rules.  There were no implications that any other individuals were involved.  Further, there were no inferences made; the programme-makers gave two examples of members of schemes who received such funding.  Both participated in the programme and were afforded a fair opportunity to state their case. 

The Commission noted that the document used by the programme-makers was attained by them under an FOI request to FÁS.  The document related to an application for funding for a government scheme.  While the Commission would acknowledge the complainant’s concerns about privacy, given the origin of the document, the information contained therein and its accessibility, there was no evidence of an unreasonable encroachment on the complainant’s privacy.  Further, given the context of the use of the document and the clearly defined parameters in the programme, it would not be reasonable to infer that the central tenet of the programme (that of the operation of FÁS funding procedures) would be ascribed to the complainant.  While the Commission would acknowledge the complainant’s submission there is an inaccuracy in the document, given the context of its use the Commission found that there was no evidence of inaccurate facts or information that constituted an attack on the complainant’s honour or reputation.  

With regard to the complainant’s submission that she told the programme-makers prior to broadcast that she was not a member of the scheme and if her name was there, it was without her knowledge.   The Commission noted a reference by her in an e-mail to Mr. Millotte which included ‘as far as I am aware I am not now or never have been a member..’.  The complainant submitted a copy of an e-mail which she sent to Mr. Millotte post-broadcast requesting that the broadcaster air a statement clarifying that her name was on the documentation without her knowledge.  The Commission could find no evidence of the complainant informing the programme-makers of such facts prior to the broadcast.  In any event, on viewing the broadcast the Commission was of the opinion that the context in which the document was used and clearly articulated to viewers, the brief visual inclusion of her name did not constitute an attack on the complainant’s reputation or honour.

While the Members of the Commission believe that it would have been preferable had the complainant’s name been blacked out on the document which was shown in the broadcast, nevertheless, in the context of the particular aspect of the programme with which the document was concerned, the Commission did not find sufficient grounds to uphold the complaint.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(c)(in programmes broadcast by him, and in the means employed to make such programmes, the privacy of any individual is not unreasonably encroached upon) and (f)(assertion of inaccurate facts which constituted an attack on a person’s honour or reputation).

BCC Complaint Decisions, June 2009

1/8

[image: image1.jpg]