[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Michael Curran                                     Ref. No. 113/09 
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ 1
	Prime Time
	17 February 2009


Complaint Summary:

Mr. Michael Curran’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  Mr. Curran states the he is the brother of the late Fr. Paddy Curran, former parish priest of Castlebar, County Mayo. 

Mr. Curran states that the content of Prime Time on the above date failed to convey to the public adequately, that his late brother, Fr. Paddy Curran had passed away.  No opportunity was afforded to the family or the executors of his estate to respond in relation to allegations and innuendo portrayed in the programme of impropriety on his part.  RTÉ failed to objectively and impartially deal with the allegations about the late Fr. Curran’s involvement in the FÁS schemes, the centre of the programme.

The complainant claims that the programme was lacking in balance and fairness.  It failed to afford an opportunity to rebut the allegations made against the late Fr. Curran and in particular the failure to allow an opportunity to balance and contradict the allegations made by Mr. PJ. Nally against the late Fr. Curran, towards the conclusion of the programme. 
Station’s Response:

RTÉ states that the programme in question was an investigation into FÁS’s management of funds for a number of social employment schemes in Castlebar.  All the schemes referred to by the programme claimed that they were involved in the provision of meals on wheels for the elderly of Castlebar.  All the schemes were closely associated with Castlebar Parish Centre and with the Parish Priest, the late Canon Paddy Curran.  The programme questioned the extent to which the schemes were involved with the provision of meals on wheels, and called into question FÁS’s monitoring of funding for the schemes on this basis. 

The programme was not concerned with innuendo.  It sought to establish a series of facts regarding the administration of a number of FÁS schemes in Castlebar with which the late Canon Curran was associated.  None of the complainants has challenged any of the facts established by the programme. 

Mr. Nally is a retired Garda who has worked in a voluntary capacity for the past decade with Castlebar Social Services (CSS), an organisation that provides between 70 and 80 meals per day to elderly people in Castlebar, most of them by way of meals on wheels funded by the Health Service.  When he became Chairman of CSS in 2003, Mr. Nally began questioning the authenticity of the FÁS schemes run by the late Canon Curran and others in so far as they purported to provide meals on wheels service.  The Prime Time programme established beyond question that the FÁS schemes did not provide meals on wheels.

During the programme, Mr. Nally commented twice on his interactions with the late Canon Curran. 

In his first comment Mr. Nally stated that Canon Curran had not replied to a letter in which he (Nally) expressed ‘considerable disquiet’ about the FÁS schemes and called for a State investigation into their operations.  It is RTÉ’s view that were members of Canon Curran’s family to rebut this allegation they would have to produce a copy of Fr. Curran’s reply to Mr. Nally’s letter.  They have not done so, and it is RTÉ’s belief that no such reply exists. 

In his second comment Mr. Nally stated that Canon Curran asked him to ‘stop enquiring’ into the FÁS schemes because if he didn’t, ‘we are likely to be in trouble.’  It is Mr. Nally’s contention that only he and Canon Curran were present at this meeting, and so it is hard to see how members of Canon Curran’s family could rebut Mr. Nally’s account of what transpired. 

The programme makers believed the episode described was highly significant because it appeared to indicate that Canon Curran was himself aware that there was something amiss in the operation of the FÁS schemes.
The programme makers were very conscious of the fact that because the description of the encounter given by P.J. Nally could not be independently verified, they were required to satisfy themselves of its veracity. 

The programme makers accepted the truthfulness of Mr. Nally’s account for the following reasons:
1. Mr. Nally is himself a deeply religious man and a conscientious church-goer who had no known reason to lie about Canon Curran, a man with whom he enjoyed an entirely cordial relationship prior to the unfolding of these events. 

2. Subsequent to this encounter with Canon Curran, Mr. Nally took his concerns directly to the Archbishop of Tuam.  The programme makers formed the view that a man of Mr. Nally’s standing, and indeed religiosity, would only take such a step were his concerns firmly grounded.  Prime Time spoke at length about these matters with the Archbishop’s secretary and on that basis can state that - contrary to claims made elsewhere - the Archbishop did not himself investigate this matter, nor find Mr. Nally’s complaints unfounded.  The Archbishop asked Canon Curran for an assurance that all was well with the FÁS schemes and received such an assurance.  The matter ended there. 
3. Mr. Nally was extremely reluctant to tell this story on television because of its obvious implications, but he decided over time that the gravity of the issues, the very considerable amounts of public money involved, and the potential damage that could be inflicted on the existing, legitimate meals on wheels scheme by others claiming to be providing this service, meant that he should take personal responsibility and reveal all he knew, even though he was aware that this could cause him personal difficulties locally. 

4. The programme makers had satisfied themselves beyond all doubt that the Parish FÁS schemes with which Fr. Curran was associated were not providing a meals on wheels service, despite what they claimed. The programme makers believed that Canon Curran must have been aware of this fact as he was a ‘hands on’ Director of companies making these claims.  The programme makers concluded, therefore, that the comments attributed to Canon Curran by PJ Nally were entirely plausible because Canon Curran would have been very well aware that further investigation of these matters might indeed have resulted in ‘trouble’ for his companies. 

RTÉ cannot agree that in its references to the late Canon Curran, the programme lacked balance, fairness, and decency or that it was distasteful in any way.  RTÉ acknowledges that the good name of Canon Curran may have been called into question by the programme but asserts that that is because of the facts established by the programme, facts as yet uncontested in any forum.

The complainants say that ‘the programme failed to convey to the public adequately that … Fr. Paddy Curran had passed away.’ However, at the first mention of Fr. Curran, the programme described him as ‘the late Canon Curran.’  RTÉ believes this indicated that he had passed away and cannot see how it could be described as inadequate in any respect.

It has been established in the courts that deceased people do not have the right to privacy.

The central point of the Prime Time programme of 17 February is that this was a report about the poor administration of very large sums of public money by a state agency which has clearly demonstrated a questionable level of corporate governance in other areas in the recent past.  This investigation sought to show how FÁS runs its affairs at a local level where the largest proportion of its money is spent.  While Canon Curran is deceased, many other people involved in the story, on whatever side, are still alive and Canon Curran’s closest associate, Mr. Eddie Hoban, was given every opportunity to reply to the claims made about the schemes in which he and Canon Curran were involved. 

RTÉ maintains that this was a legitimate investigation into a matter of significant public interest which was carefully researched and presented, and RTÉ rejects the implied assertion that the death of anyone connected with such a story should prevent the telling of that story.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns references to the complainant’s late brother in the course of a broadcast of Prime Time.  The Commission noted the content of the programme and can understand the complainant’s reaction to it given his relationship with Fr. Curran.  However, in assessing the complaint, the Commission had to have regard to the context of the programme content, consider the facts and the public interest of the content.  

On viewing the broadcast, the Commission noted that the programme dealt mainly with the allocation of funds by FÁS to community employment schemes in Castlebar and the purposes of the funding.  The Commission noted the introduction to the segment of the programme dealing with FÁS:

Prime Time programme presenter Miriam O’Callaghan stated:

Now to a different but related story, still involving tax payer’s money and how well or otherwise it’s being spent. FÁS the state training and employment agency has a massive budget and in recent times some of its spending habits have come under serious scrutiny. This Thursday a report is expected from the public accounts committee on these recent goings on. Meanwhile Prime Time’s Mike Milotte has been investigating another aspect of FÁS expenditure where serious questions have emerged, this time involving community employment schemes. This is his report. 

Mr. Millotte’s introduction to his report included:

..Last year FAS chief Roddy Molloy retired following money wasting revelations. This week the public accounts committee may expose more FÁS head office shenanigans but it’s local spending on job creation schemes around the country that accounts for a third of FÁS’ billion euro annual spend and controls on this too leave much to be desired...........

.........This is no local spat, how FÁS manages employment grants should be of national concern, not least because they swallow almost €350 million a year.  Castlebar Social Services has always been the only organisation providing Meals on Wheels in Castlebar. Yet for the first five years of this decade FÁS provided almost two and a half million euro in funding to four local companies, all of whom claimed at one time or another that the provision of Meals on Wheels was a significant part of their operations.  All four companies were linked to the Catholic Church here and they’ve succeeded in raising FÁS funds for a range of employment schemes, like this pre-school for traveller children and other worthy projects.  But Meals on Wheels was a common denominator in the past and FÁS was always keen to fund schemes that would promote community health.......

Therefore, from the start of the broadcast the viewer was informed that the context of the programme was the controversy surrounding FÁS.  The programme-makers focus was how FÁS manages and monitors its funding of various employment schemes in Castlebar.  In this regard, the participants in the programme included individuals working in the various schemes in the area and material submitted by FÁS was referred to throughout.  The Commission noted that Fr. Curran was referred to in the programme as he had held the position of Director in the parish schemes.  The Commission also noted that the presenter did refer to him as the late parish priest.  While the Commission would acknowledge the concerns of the complainant, the broadcaster was not obliged to offer the complainant or the Executioner of Fr. Curran’s estate a right of reply.  The subject matter being investigated was the funding of schemes.  In this regard, the participants in the programme included those who worked on the schemes with Fr. Curran.  Also, the programme makers had sought and included a submission from the Archbishop of Tuam.

Contrary to the submission by the complainant, on viewing the broadcast the Commission found that both sides of the argument were given a fair hearing.  Each time the participant PJ Nally made an assertion, the programme makers ensured that it was explored and/ or challenged.  Three people who had worked with Fr. Curran were afforded ample opportunity to express their views and opinions and to refute any of the assertions made.  A comment from the Archbishop of Tuam included:

....In a statement to Prime Time the Archbishop said Canon Curran had assured him everything was being run in accordance with FAS regulations. But Mr. Nally still wasn’t convinced and asked the Dáil Public Accounts Committee to investigate, they passed it to FÁS who’s now former Director General Roddy Molloy replied saying an investigation found nothing wrong.....  

Further, the broadcaster included comments from FÁS on various issues.  One such contribution included:

.....But in a statement FÁS confirmed that Mr. Hoban’s social economy project was never involved in Meals on Wheels and only two FÁS workers ever helped in the kitchen.  FÁS’ monitoring of these schemes appears to have been lax in another respect as well.  Under FÁS rules those managing and controlling scheme budgets can’t pay themselves fees for training their own workers.....
The programme dealt with the subject matter in an even-handed manner.  The mainstay of the programme was about the controversy surrounding FÁS, which was explored through schemes in Castlebar.  Further, the subject matter was of public interest.  The Commission was of the opinion that the programme-makers ensured that the subject matter was treated fairly.  Both sides of the matter were explored, with each side being afforded fair and reasonable opportunities to express opinions and/or refute any assertions/allegations.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.

In relation to an invasion of privacy and an assertion of inaccurate facts that constituted an attack on a person’s reputation or honour, the Commission noted that the complainant was not mentioned or referred to at any stage in the broadcast.  The programme specifically covered a working position of his late brother.  This was the only context in which his late brother was referred to: there were no personal details and/or family issues in the content.  The matter was one of FÁS funding practices and was in the public interest.  On this basis, there are no grounds of complaint under section 24(2)(c)((unreasonable invasion of privacy) and (24)(2)(f)(an assertion of inaccurate facts or information that constituted an attack on a person’s honour or reputation).
BCC Complaint Decisions, June 2009

1/5

[image: image1.jpg]