[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  INO                                           Ref. No. 281/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	The Week in Politics
	22 February 2009


Complaint Summary:

Mr. Hughes’ complaint, on behalf of the Irish Nurses Organisation, is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  The complaint relates to a report by Micheál Lehane on the above programme in which he purported to compare public and private pension schemes.  The programme details of public servants’ contribution to the main scheme being 5% and ignored the fact that there is a further 1.5% compulsory deduction in respect of spouse and children.  It outlined the benefits available for the generality of public and civil servants and it gave detailed examples of payments made to politicians and ministers which are superior to those available to the majority of contributors to the pension scheme.  It then presented contributors who spoke about estimated costs associated with buying an equivalent pension in the private sector.  At no point were viewers informed that the majority of public service pensions are paid from the contributions made by the public servants themselves but more importantly, not a single example of a private sector scheme for either an ordinary worker or a senior executive was provided.  Mr. Lehane, in his opening remarks, said that pensions to many people were seen as something that sets public and civil servants apart.  The complainant claims that the programme was a deliberate attempt to exploit that perception and lacked balance.  Mr. Hughes believes it was an attempt to create and exploit envy among people without pensions and those who do not pay any contribution to pension schemes in respect of those who pay into their pension schemes and benefit from it.  Furthermore, he believes this was part of a concerted attempt by the current affairs section of RTÉ to scapegoat public servants and their pensions.

Mr. Hughes states that his complaint specifically relates to the wrongful impression created by RTÉ that public service pensions are costing the tax payer an inordinate amount and a far higher amount than would have been expected in a normal defined benefit or defined contribution scheme.  This, Mr. Hughes claims, is simply untrue.

Station’s Response:

RTÉ states that The Week in Politics programme was an impartial account of a controversy that has been taking place in public debate in recent months.  There was no editorialising by RTÉ in the report and there were no factual inaccuracies. 

The report was introduced by the studio presenter, Seán O’Rourke, who said that there had been a demonstration in Dublin by public servants on the previous day in which they expressed their opposition to a pension levy which the government was proposing to introduce on their salaries.  This was followed by a report from Micheál Lehane.  Mr. Lehane opened his short report by stating: 

It is to many seen as something that sets public and civil servants apart from workers in private industry, but how valuable is the public service pension?

Mr. Lehane then went on to describe a typical civil servant or public sector pension (i.e. after 40 years service a pension of 50% of salary and a lump sum the equivalent to one and a half times the final annual salary).  He then mentioned the pension included increases linked to pay awards to serving civil servants of equivalent grades.  This was followed by an interview with a representative of the Irish Association of Pension Funds who described the public sector pension as very generous for a number of reasons.  Mr. Lehane then went on to interview a representative of Trinity College Pensions Research Group who estimated that a public sector pension was worth about 23% of a salary.  The next interviewee was Mary O’Rourke TD who spoke about the pension arrangements for TDs.  The Trinity representative then went on to say that by continental European standards, a 50% pension was not particularly generous.  

The report was followed by a studio discussion between Eamon Ryan TD, the Minister for Communications, Energy and Natural Resources, Simon Coveney TD, the Fine Gael Spokesperson on Communications, Energy and Natural Resources and Joan Burton TD, the Labour spokesperson on Finance.

RTÉ believes that any objective viewing of this programme will see a balanced report that provided accurate information on the pension issue and that the subsequent studio discussion was even-handed and fair to all interests.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a report in the course of a broadcast of The Week in Politics.  In assessing this complaint, the Commission had to consider the report in the context of the entire broadcast content.  The Commission noted the presenter’s introduction in the programme which included:

‘..Lets go to the streets now because yesterdays march by workers in Dublin highlighted among other things the anger felt by many over the Government’s decision to make public service workers pay a levy towards their pensions.  But the levy aside, just how valuable is this guaranteed pension, especially when those outside the public service watched their retirement funds tumble dramatically as a result of the turmoil on stock exchanges right across the world..’

Therefore, from the start the viewer was made aware of the programme content.  The programme makers are entitled to explore such issues.  They are entitled to editorial independence in deciding on the perspective on which the investigative programme is based.  What is important to the Commission is that they do so in a fair and impartial manner.

The presenter’s introduction was followed by a report and a studio discussion.  In the report the issue of the value of the public service pension was addressed.  This included the guaranteed nature of the pension and the increases that are provided in retirement were the pension continues to rise in line with the salary increases of equivalent grades.  Contrary to the complainant’s submission, the report clearly stated that the public pension was generous especially for those with large salaries.  The report included contributions from representatives of the Association of Pension Funds, the Trinity College Pensions Research Group and Mary O’Rourke T.D.  This was followed by a studio discussion with three members of Government.  In the course of this discussion, the issue of whether the pension levy introduced by the Government was fair was addressed.  Again one of the panellists stated that those at lower grades were being unfairly penalised as opposed to those at the top grades.

The complainant raises an issue with the report.  He submits that the programme created the wrongful impression that public service pensions are costing the tax payer an inordinate amount and a far higher amount than would have been expected in a normal defined benefit or defined contribution scheme.  On viewing the broadcast, the Commission could find no evidence of unfairness or misrepresentation as submitted by the complainant.  When the report was taken in context, the subject matter was not unfair or unjust in light of the factual content, the contributions from the experts and the panellists. 

The complainant submits that facts were ignored in the broadcast such as the children and spouse’s contribution public service workers pay and no example of a private sector scheme was detailed.  The Commission was of the opinion that these issues as raised by the complainant were not of relevance to the content as broadcast.
The viewer was informed that the context of the discussion was the controversy that arose from the Government’s decision to introduce a pension levy and whether the decision was fair.  The Commission found that the content explored the subject matter in a fair and impartial manner.  Both sides of the issue were given a fair hearing.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.  

BCC Complaint Decisions, June 2009

1/3

[image: image1.jpg]