[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:   Mr. Jimmy Quinn on behalf James Quinn Transport and of the Irish Road Haulage Association Ref. No. 1/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Prime Time Investigates
	1 December 2008


Complaint Summary:

Mr. Quinn’s complaint on behalf of James Quinn Transport and the Irish Road Haulage Association is submitted under Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs), (c)(unreasonable encroachment  on a person’s privacy) and (f)(inaccurate facts/information which constituted an attack on a person’s reputation or honour).  The complainant submits that he became aware that the programme was being made in early October 2008.  He was approached by Michael Hughes, producer/director with RTÉ, to appear on the programme in his capacity as President of the Irish Road Haulage Association.  He submits that he was told the content of the programme was “the abuse of migrant workers in the haulage industry”.  He advised Mr. Hughes that he would not do a pre-recorded interview as there are no guarantees that the footage will be broadcast in its entirety.  He volunteered to participate in the post-programme analysis to be broadcast on RTÉ’s Tuesday 2 December edition of Prime Time.  Mr. Hughes informed him that there was no guarantee that this follow-up programme would be broadcast and that if he did not participate in the Prime Time Investigates programme he would not be given a platform to respond in a follow-up programme if one was to be broadcast.  However, an assurance was given that if he participated in the Prime Time Investigates programme he would be given a platform to respond on the follow-up programme if one was to be broadcast.  This assurance was never honoured.

He further submits that Mr. Hughes advised him that his fears about the handling of the programme, as he had articulated to Mr. Hughes, were unfounded and that he would be “treated in a fair and even handed way” and that there would be what he chose to describe as “no funny stuff”.  At no times did he intimate that any items specific to the complainant would be broached in the interview.  A meeting was set up at IRHA headquarters to film the interview.  The presenter, Paul Maguire, opened the interview with a general question about employment conditions in the road transport industry.  He then asked a question relating to a Labour Relations Commission case in which a South African national, Pieter Badenhorst, who was in dispute with a company of which the complainant was a director.  Because he was taken wholly unawares, he paused for a period before making an answer.  The company is called Continental Perishables Limited.

Pieter Badenhorst

The complainant submits that Pieter Badenhorst was an employee of Continental Perishables Limited and left employment there in early 2006 subsequent to which he initiated proceedings against the company in the LRC.  When Mr. Maguire posed his question, the complainant tried to remember the events surrounding the LRC case but was unable to immediately recall the details of that case.  The context in which the footage of this delay was subsequently used in the programme was totally misleading and made him appear to be attempting to hide something.  The clip was repeated in the follow-up programme shown the evening after the broadcast of Prime Time Investigates on RTÉ’s Tuesday edition of Prime Time.  The follow-up programme featured Conor Lenihan and a trade union official.  He requested an adjournment of the interview to allow him some time to consult with his legal advisors.  His legal advisors were in possession of an extensive file on the matter and he wished to clarify the position by reference to that file.  The adjournment was also used in such a manner as to create the illusion that he had something to hide.  This request was also shown twice (on the main Prime Time Investigate programme and the follow-up programme).

Second Interview

The complainant returned to RTÉ for a second interview, once again with Paul Maguire.  He showed him a letter from his solicitor stating that they did not receive notice of an appeal from the LRC by Mr. Badenhorst.  He explained that if his legal advisors had been made aware of this appeal, on a point of principle he would have contested the case.  Because the opportunity had passed he made a commercial decision, based on legal advice, to cut his losses.  No reference was made to this in the course of the programme.

Complainant’s records

The complainant submits that he has spent 25 years working within the road haulage industry.  During that time, he has employed over a 100 workers.  He would have had no difficulty in discussing Mr. Badenhorst’s case, had he been advised prior to interview that it would be raised, and had he been given a chance to prepare for it.  Instead, he was merely afforded a number of minutes to defend an otherwise unblemished career in road transport, which played a small but important part in the Irish success story.

Grounds of Complaint

· The complainant submits that he believes that it is incumbent on RTÉ to ensure fair play is delivered and not merely promised by its employees, as had been his unfortunate experience.  He believes and will illustrate through specific examples set out below that the content of the Prime Time Investigates programme fundamentally breached the obligations placed on RTÉ as a broadcaster:

· Contrary to assurances given, he was never given the opportunity to appear on the follow-up programme and respond to the claims and allegations made in the Prime Time Investigates programme.  He believes that this was fundamentally unfair;

· He was afforded no prior notice that the questions would be posed in relation to the LRC case taken by Mr. Badenhorst.  Indeed, he was led to believe in advance of the interview that questioning of him would be specifically in the context of his presidency of the IRHA.  In light of what transpired, this was misleading and unfair, leaving him at a disadvantage from the very outset;

· During the programme no reference was made to the fact that the complainant had presented Mr. Maguire with information concerning his attempts to have the Department of Enterprise and Employment issue additional visas for South African nationals.  He believes that these documents and facts demonstrate his bona fides in attempting to assist migrant workers and they should have been referred to in the interests of fairness, objectivity and impartiality;

· The decision of the LRC in relation to Mr. Badenhorst was not referred to in sufficient detail to place them in their correct context.  Whilst he accepts that the Court did make certain findings against the company, those findings were not portrayed in full and the findings were portrayed in a biased and subjective manner.  The findings made against Continental Perishables were not of comparable severity to the allegations made in relation to other companies named during the broadcast and were of a once-off and unusual nature.  He believes that it was necessary to make reference to the findings of the LRC in their entirety in order to satisfy the requirement that balance and fairness be maintained.

· He was unaware until the programme was broadcast that RTÉ had access to Mr. Badenhorst’s tachograph records.  He was given no opportunity to review these records himself or to respond to the conclusions drawn by the broadcaster in relation to these records.  He believes this was fundamentally unfair.

· The tachograph records relating to Mr. Badenhorst’s employment were referred to and discussed by an expert (instructed by RTÉ).  He believes that the records were not examined or presented in the correct context and that RTÉ failed to make reference to related records that would have place the tachograph records in their correct context.  He believes that in order to correctly interpret tachograph records, it is necessary to simultaneously examine the time sheets and office traffic log.  If tachograph records are not read in conjunction with the wage sheets as signed by the driver, and the daily traffic log which is held at the office, he believes that there are grave doubts as to the veracity of the tachograph charts.  No such analysis was made in the programme aired, leading to what he believes to be inaccurate and conclusions which amounted to an unjust attack on his own reputation as an employer.

· During the programme no reference was made that prior to the second interview the complainant presented Mr. Maguire with a written record of the holidays taken by Mr. Badenhorst.  Although the Rights Commissioner awarded Mr. Badenhorst 10 days holidays, these written records showed that every day of annual leave to which Mr. Badenhorst had been entitled to were accounted for.  He believes that the objectivity and impartiality of the programme was compromised by this omission.

· No reference was made to the correspondence which he presented to Mr. Maguire prior to the second interview regarding the assistance he had given Mr. Badenhorst in an application for a work permit.  Once again, this unfair omission took away from the balance and objectivity of the programme, amounting ultimately to an attack on his own reputation;

· No reference was made to the fact that Mr. Badenhorst was the subject of a deportation order dated 3 March 2007.  This order demonstrates that Mr. Badenhorst’s visa had expired before he commenced work with Continental Perishables Ltd. and inclusion of a reference to this was essential to maintain the objectivity and balance of the programme.  He showed Mr. Maguire a copy of this deportation order prior to his second interview with him but he failed to refer to it during the interview.

· No reference was made to the fact that while Mr. Badenhorst sought 33,000 in compensation from the LRC, he was only awarded 2,800.  He believes that it was essential to include this information in the broadcast in order to illustrate the ultimate outcome of the investigations. This omission was unfair, leading to an unbalanced and subjective depiction of events.  He believes had this information been referred to, it would have place the LRC hearing in a more accurate context;

· No accusation was made to him about excessive driving hours in his company.  Had he been given an opportunity to deal with this matter, as he believes he was entitled to in the interests of objectivity, he was fully equipped to disprove these allegations.  However, he was never given the chance to so.

· The extensive paper trail which he had provided to Mr. Maguire was ignored.  He was on two occasions depicted as an abuser of migrant workers and he believes the programme broadcast constituted an unjust attack on his honour and reputation.

· He requested that Mr. Maguire contact his former employees, one of whom has been in employment of him and his family for 38 years, in order to obtain an independent opinion of his track record as an employer, however he did not proceed with this request, a further example of the subjectivity and unfairness which led to an unbalanced and inaccurate portrayal of him in the programme as broadcast.

In conclusion, he believes that had RTÉ observed the correct standards of it as broadcaster, many if not all, of the serious allegations made against him in this programme would have been disproved or contextualised, and he would have been portrayed in a balanced and impartial manner, based on a true depiction of events.  Instead the programme displayed a blatant lack of fairness, objectivity and accuracy and constituted an unreasonable encroachment of his privacy and reputation.

Station’s Response:

RTÉ submits that the Prime Time Investigates programme featured a report on the exploitation of immigrant workers.  One of the industries that was highlighted in the programme was the haulage industry.  The complainant was until recently the Spokesperson for the Irish Road Hauliers’ Association (IRHA).  He was interviewed in the report as a representative of that industry and as a director of a company about whom allegations were made in the programme.  Much of his complaint revolves around the conditions that he claims were agreed to before he participated in the report.

As members of the BCC know the remit of the Commission is to adjudicate on matters broadcast.  The production process is not a concern of the BCC however in an effort to facilitate you in dealing with this complaint we are giving you more information than we believe we are obliged to do under the legislation.  Mr. Quinn’s complaint is that the programme a) failed in its statutory responsibilities in regard to fairness, objectivity and impartiality in current affairs, b) infringed the privacy of Mr. Quinn and c) contained inaccurate facts or information that could amount to an attack on Mr. Quinn’s reputation or honour.  Members of the board of the BCC will view the report and decide if any of Mr. Quinn’s complaints are legitimate.  It is RTÉ’s view that the programme was at all times fair, objective and impartial, that Mr. Quinn’s privacy was not infringed.

As Mr. Quinn’s submission to the BCC is extremely detailed RTÉ proposes responding section by section to it

1. Grounds of Complaint and 2. Background

RTÉ Response 

See above

3. Prime Time Investigates, edition of 1 December 2008 

RTÉ Response

This part of Mr. Quinn’s submission primarily refers to his participation in the programme.  In RTÉ’s view much of this is irrelevant to the BCC’s adjudication of this complaint.

There were two phone calls made to Mr. Quinn in advance of the first interview.  The first was in early October and the second was in mid November.  Both calls were made by Michael Hughes the programme producer.  Both calls were made in the presence of the programme reporter Paul Maguire who could clearly hear everything being said by Mr. Hughes and the majority of what was being said by Mr. Quinn.

Mr. Hughes advised Mr. Quinn of the subject matter of the programme i.e. the exploitation of migrant workers in Ireland.  It was clearly and repeatedly explained to Mr. Quinn that half of the programme would feature on the exploitation of migrant workers in the haulage industry here including such issues as: breaches of the driving hour legislation, breaches of the roadworthiness legislation, breaches of the minimum wage act, breaches of employment legislation relating to holiday pay, contracts of employment, terms and conditions and breaches of health and safety legislation.

It was clearly and repeatedly explained that the haulage section of the programme would focus on haulage companies operating across the country but particularly in counties Louth (Mr. Quinn’s county), Tipperary, Wexford, Kilkenny and Dublin and it was also clearly and repeatedly explained that the report would focus on complaints made to the Labour Relations Commission by foreign national truck drivers and in particular the findings of the Labour Relations Commission and the Rights Commissioners in some of these cases.

All through both phone calls Mr. Quinn was quite hostile to the idea of such a programme focusing on the haulage industry.  He told the production team that he had spoken to a number of people who were involved in the programme and that they had informed him of what was going to be in the programme.  We also believe that one of these contributors, a friend of Mr. Quinn’s was aware that the production team were going to include the Pieter Badenhorst case in the programme, and tipped Mr. Quinn off about this, well in advance of Mr. Quinn’s first interview.

An editorial decision was taken that Prime Time Investigates should give Mr. Quinn as much information about the format and content of the interview as possible but without naming Mr. Pieter Badenhorst (the lorry driver alleging exploitation).

The production team feel the information about the content of the interview was accurate, fair and correct.

In relation to a follow up programme on the Tuesday night, absolutely no commitment was given to Mr. Quinn that he would feature in any panel discussion on that night.  In fact at the time of the phone calls and the subsequent interviews, neither Paul Maguire nor Michael Hughes knew if there would be any follow up discussion.  Mr. Quinn was correctly told that the Prime Time Investigates programme was pre-recorded and that the only way the production team could guarantee his inclusion in the section on the haulage industry was if he did a pre-recorded interview in advance.

In this section of Mr. Quinn’s complaint he goes on to claim that a meeting was set up at the IRHA headquarters in Clonee to film an interview with him.  He claims the reporter, Paul Maguire, opened the interview with general questions about employment conditions in the road transport industry and then went on to ask a question relating to a Labour relations Commission (LRC) case in which a South African national, Pieter Badenhorst, was in dispute with a company that Mr. Quinn was a director of.  Mr. Quinn claims that he was taken unawares by this question and he paused for a period before making an answer.  The relevant company is called Continental Perishables Ltd.  RTÉ believes that this was a legitimate and fair question to put to him in the context of the overall discussion on the abuse of migrant workers. 

In relation to Mr. Quinn’s pause, Mr. Quinn only continued with an answer when prompted by the reporter Paul Maguire.  When prompted for an answer after 12 seconds of silence, Mr. Quinn declined to continue the interview and sought an adjournment to seek legal advice.  RTÉ believes that what was included in the report was an accurate version of what had happened during the course of the interview and that viewers of the programme were entitled to see how Mr. Quinn reacted when a question about Mr. Badenhorst was put to him.  RTÉ cannot see the relevance of Mr. Quinn’s claim that he was caught unawares by the questions about Mr. Badenhorst.  There is no obligation on a production team to inform an interviewee about what questions he or she is going to be asked.  There is however an obligation on an employer to comply with an LRC recommendation and the failure to do so by Mr. Quinn who was at the time the Spokesperson for the IRHA was a matter of legitimate public interest.

4. Pieter Badenhorst

In this part of Mr. Quinn’s complaint he claims that Mr. Badenhorst had left the employment of Continental Perishables in early 2006 and had then initiated proceedings against the company in the Labour Relations Commission (LRC).  He claims that when the reporter posed the question he couldn’t remember events surrounding the LRC.

RTÉ Response 

RTÉ believes Mr. Quinn’s claim that he was unable to recall the details of the case is disingenuous.  RTÉ understands that within two minutes of adjourning the interview for legal advice and after requesting the camera be switched off, Mr. Quinn was able to recount the case completely. He did so in front of a number of witnesses.

He denied the LRC made any finding against him.  When the individual findings were listed out to him he denied every one of them.  This contradicted the extensive research and extensive LRC documentation the production team had in its possession.

He made a number of allegations about Mr. Badenhorst which we have found to be untrue.  Before commencing the second interview, Mr. Quinn again made unfounded claims about Mr. Badenhorst. When informed that the production team had made exhaustive inquires and found these claim to be untrue Mr. Quinn reluctantly withdrew these claims and apologised.

Mr. Quinn continued to protest that he had not been told what was going to be included in the first interview.  At this point Paul Maguire went through the full extent of the phone conversations between Mr. Hughes and Mr. Quinn prior to the interview and Mr. Quinn, in front of his solicitor and other witnesses, agreed that he had been told everything as outlined above. 

At this point in Mr. Quinn’s submission he claims that the manner in which his failure to respond to the question about Mr. Badenhorst in the original interview had been broadcast in a misleading fashion and gave the appearance that he was trying to hide something.  The same clip was broadcast in a follow up discussion on the following night’s Prime Time programme.  He claims the only reason for the delay and the subsequent continuation of the recording of the interview on a later date was to allow him consult his legal advisors.

The broadcast of Mr. Quinn’s delay in responding to the reporter’s questions and the subsequent commencement of a second interview was an accurate, true and fair reflection of events relating to both interviews.  RTÉ went to great lengths to facilitate Mr. Quinn in his responses to the questions posed during both interviews, he was afforded the opportunity to adjourn the interview, seek legal advice and to bring his solicitor with him to the second interview. Despite our accommodations Mr. Quinn was simply unable to answer the questions posed.  You might note that no other participant sought or was given the opportunity of a second interview.

5. Second interview

Mr. Quinn claims in this section that when he turned up for the second interview he showed a letter from his solicitors stating that they had not received notice of an appeal from the LRC by Mr. Badenhorst.  Mr. Quinn claims that had his legal advisors been aware of this appeal they would have contested the case again. A commercial decision had been taken to “cut his losses”.  He complains the report made no reference to this.

RTÉ Response

This statement, as pointed out to Mr. Quinn at the time of the second interview by Paul Maguire, does not make any sense at all. Mr. Badenhorst was very happy with the outcome of the case at the LRC and did not appeal the findings. As there was no appeal we do not understand Mr. Quinn’s assertion that he or his solicitors were not aware of an appeal.  If they were unaware of their right to appeal the case this is a matter for them.  If Mr. Quinn decided to “cut his losses” as he says, one assumes that by this he means that he accepted the penalty of €2800, and understood that he was obliged to pay Mr. Badenhorst this amount. At the time of the broadcast of the programme Mr. Badenhorst had not received this money.

6. (His) Record

In this section of the complaint Mr. Quinn outlines how he spent 25 years working within the road haulage industry, that he employs over 100 workers and that he would have dealt with Mr. Badenhorst’s case had he been given sufficient chance to prepare for it.

RTÉ Response

This issue has largely been addressed in previous answers. Mr. Quinn was given the opportunity to do a second interview and had three days to prepare for it. 

7. Grounds of Complaint

Mr. Quinn claims that he should have been afforded an opportunity to appear in the follow up programme and that he should have been informed of the questions he was going to be asked in advance of his original interview.

RTÉ Response

These concerns have already been addressed above.  RTE understood that Mr. Quinn had taken the opportunity prior to the second interview to check all relevant facts.  The issues raised in the Prime Time Investigate programme were discussed by a panel in studio the following night. Mr. Quinn did not make contact with Prime Time after the initial broadcast to challenge any of its contents and there was no reason to include him in the studio programme or to further clarify anything he had said.  Once again RTÉ questions the relevance of much of this to the BCC’s function which is to adjudicate on matters broadcast, not the circumstances around the recording of interviews. 

Mr. Quinn at this point in his complaint raises the issue of a letter from Vincent Caulfield he presented to Paul Maguire, the Prime Time reporter, concerning South African nationals working in the haulage industry and their work visa status. RTÉ does not see any of this as in any way relevant to the task before the BCC. You might note however that our investigations show that these contacts with the department were only made in August 2006, 6 months after Pieter Badenhorst was constructively dismissed by Mr. Quinn’s company.

It must also be pointed out that while Mr. Quinn may have made representations to the department in his IRHA role he never made any representations to anyone on behalf of his own employee Mr. Badenhorst.  Mr. Badenhorst worked for Mr. Quinn’s company for 16 months without a work permit.  During that time Mr. Badenhorst claims that was told that his application for a work permit was being lodged with the department, even though this was never done.  When Mr. Badenhorst sought legal advice and assistance, some 16 months after Mr. Quinn first told him he was applying for his work permit it was admitted that his permit had not been applied for.

RTÉ believes it may be of value to the members of the board of the BCC in their assessment of Mr. Quinn’s complaint to layout some findings of the LRC at this point.

The Rights Commissioner at the LRC delivered 11 findings in the case which Pieter Badenhorst took against Continental Perishables which was owned by Mr. Quinn.

9 of those findings were in favour of Mr. Badenhorst they are as follows,

· Continental Perishables failed to provide Mr. Badenhorst with written terms and conditions of his employment i.e. a written contract. 

· The company failed to provide Mr. Badenhorst with weekly payslips. 

· The company underpaid Mr. Badenhorst his annual holiday pay in the amount of 10 days. 

· The company failed to apply for a work permit for Mr. Badenhorst. 

· The company failed to keep Mr. Badenhorst informed of the progress or lack of progress of the work permit application. 

· That due to the conduct of the company in regard to the work permit situation it was reasonable for Mr. Badenhorst to terminate his employment and therefore the termination of his employment constitutes an unfair dismissal. 

· That the company failed to provide proper records of hours worked by Mr. Badenhorst. 

· That the company failed to provide proper records of rest periods given to Mr. Badenhorst. 

· That breaches of the legislation occurred in relation to rest periods. 

· Mr. Quinn is has misrepresented the 10th finding of the LRC when he says that,

· “the LRC found that Mr. Badenhorst’s complaint in relation to working hours did not apply”

The LRC finding said: 

“that the complaint in relation to working hours covered the period the 8th of March to 27th March 2006 and therefore the regulations do not apply.”

In this finding the LRC simply said that the complaint lodged by Mr. Badenhorst in relation to working hours for the 19 day period from the 8th to the 27th of March 2006 was not covered by the regulations.

Mr. Quinn’s statement that the LRC found against Mr. Badenhorst in his claim that he did not receive extra payments for Sunday work is true.  However the finding has to be put in context, Mr. Badenhorst was paid just €5 extra per trip on Sundays and this is the reason he lodged a complaint with the LRC.

Nine findings were delivered by the LRC against Mr. Quinn’s company.  One claim was dismissed simply because the legislation did not cover the 19 day period in question. RTÉ believes that the reporting in the programme of the findings of the LRC in regard to Mr. Badenhorst’s case was accurate, fair, impartial and balanced. 

Mr. Quinn raises at this point in his complaint the availability of Mr. Badenhorst’s tachograph records.  These records and the analysis of same were presented as evidence during the LRC hearing and Mr. Quinn would have been aware of the results of the analysis of them. Indeed during the interview Mr. Quinn angrily announced that “these tachograph records have been analysed to death by loads of experts”.  The records of the LRC hearings Prime Time has in its possession show Mr. Quinn was very aware of the tachographs and the analysis of them provided by an independent expert.  On this basis it was not unfair in the report to ask Mr. Quinn to respond to questions about the tachograph records.

Mr. Badenhorst’s tachograph records were examined by two independent tachograph experts, one from Ireland who provided analysis for the LRC hearing and a second expert from the UK who analysed the records for RTÉ.

Mr. Badenhorst provided Prime Time with time sheets and other supporting documentation from Continental Perishables.

The analysis of the tachographs and the supporting documentation as compiled by an Irish expert were presented to the LRC and accepted by the Rights Commissioner, during Mr. Badenhorst’s hearing. Mr. Quinn never contested the veracity of the findings during those hearings.  The UK expert employed by RTÉ to analyse the exact same documentation arrived at exactly the same conclusion as his Irish counterpart.

Mr. Quinn provided the same written record of the holidays taken by Mr. Badenhorst to the LRC hearing and the Rights Commissioner still found against Mr. Quinn.

The finding read as follows,

“I find that the evidence presented by the respondent (Mr. Quinn) was not adequate to show that the requirements of the organisation of Working Time Act in regard to paid annual leave were met. On the basis of the evidence provided I find that the claimant was properly due 10 days paid annual leave when his employment terminated and I order the respondent to pay the claimant compensation in the amount of 600 euro net. This sum to be paid by the respondent to the claimant with 6 weeks of the date of this decision.”

Interestingly, Mr. Quinn’s complaint continually fails to make any mention of the fact that one and a half years after the LRC decisions, he has still not paid Mr. Badenhorst the €2800 he owes in compensation arising from the findings of the LRC.

Mr. Quinn continues in his complaint to refer to a letter he wrote in 2006 supporting Mr. Badenhorst’s request for a work permit.  He claims that the programme made no reference to this. Paul Maguire has been in possession of a copy of this particular letter for the past six months.  It was provided to him by Mr. Badenhorst during the early period of research.  It is completely inaccurate of Mr. Quinn to say that he undertook, in this letter to assist Mr. Badenhorst’s application for a work permit.  In fact in the letter which was written to Mr. Badenhorst’s legal representative, Mr. Quinn admits he never applied for a work permit for Mr. Badenhorst.  This was the first time that Mr. Badenhorst realised Mr. Quinn had not applied for a permit during the 16 months he had worked for Mr. Quinn. Indeed the LRC came to the same conclusion and found in favour of Mr. Badenhorst.

Mr. Quinn claims at this point in his submission to the BCC that the programme made no mention of efforts to deport Mr. Badenhorst.  He says this is evidence of bias by the production team.  Mr. Badenhorst was indeed the subject of a deportation order because he did not hold a valid work permit.  However when his case was explained to the department by his legal representative Mr. Badenhorst was given permission to remain in the country for 5 years.  Mr. Quinn’s failure to apply for a permit for Mr. Badenhorst contributed to his plight.  Mr. Quinn was in breach of numerous pieces of legislation by employing a South African worker for 16 months without a valid work permit.

Mr. Quinn claims that the reporter Paul Maguire was provided with an extensive paper trail which proved that Mr. Quinn was not an abuser of immigrant labour, but that this was ignored by the report in order to blacken his reputation.  This is untrue. Paul Maguire spent six months researching the case against Continental Perishables.  During that time he amassed thousands of documents relating to the company.  It is completely inaccurate to say Mr. Quinn provided Paul Maguire with an extensive paper trail which we ignored.  Mr. Quinn in fact provided very little relevant documentation to Mr. Maguire.

Conclusion

It is RTÉ’s view that the section of the programme dealing with Mr. Badenhorst’s exploitation was accurate and fair to all interested parties.  Mr. Quinn has raised a large number of irrelevancies in order to undermine what was a carefully researched and carefully explained report of exploitation of immigrant labour.  RTÉ believes Mr. Quinn’s complaint should be rejected.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a section of the broadcast of Prime Time Investigates on the 1 December 2008 concerning the exploitation of migrant workers.  The complainant raises issues concerning how the programme-makers dealt with him and his contribution to the programme in particular.  In assessing the complaint, the Commission had to consider the content of the entire broadcast.  The Commission noted the opening remarks by the presenter, ‘Tonight Prime Time Investigates goes undercover to expose the systematic exploitation of migrant workers in Ireland’.  The viewer is also informed:

‘Migrant workers make up almost 17% of the labour force in Ireland.  The majority of those came here during the boom years in search of a better life.  Many welcome the chance to work long hours to earn as much as possible.  However, on the other hand, thousands of migrant workers are being systematically exploited at the hands of greedy and unscrupulous employers....’ 
In the subsequent programme, undercover reports were shown of two haulage companies, a marquee company, a commercial laundry service company, a cafe and domestic workers.  In each report, contributions from relevant experts were included together with input from and / or a statement and / or reference to the relevant company subject to the undercover report.  The Commission noted that from the start of the programme the viewer was made aware of the programme content; the exploitation of migrant workers.  The programme makers are entitled to explore such issues.  They are entitled to editorial independence in deciding on the perspective on which the investigative programme is based.  What is important to the Commission is that they do so in a fair and impartial manner.

The Commission noted the introduction to the haulage industry in the broadcast:

‘There are in excess of 5000 licensed road hauliers in Ireland.  Business and the public at large are heavily reliant on these carriers.  Without them the country would grind to a halt.  However, as Prime Time discovered over the last six months many of Ireland’s leading haulage companies are flouting labour laws and more importantly, safety regulations with migrant drivers being paid below the minimum wage and being forced to work dangerously long hours.’

The viewer was informed that:

‘by law a driver is allowed to work an average of 48 hours a week.  However, drivers are strictly prohibited from working more than 60 hours in a single week.’

The subsequent content included interviews with lorry drivers about their experiences; contributions from tachograph experts; the Chief Executive of VOSA; the Chief Executive of the LRC; a representative of the IRHA and the owner of a haulage company.  Interwoven through this content was the footage of an undercover driver as he made his way to, and from, Hungary.  There was also undercover footage of the programme-makers following a truck driver from a particular truck company to seek to authenticate the allegations two of the company’s drivers had made. 

The Commission noted that the programme-makers offered a fair right of reply to each of the companies they investigated.  This programme was a critical examination of employment practices and included the use of hidden cameras and in some cases, undercover workers.  Viewers were at all times aware of the nature of the content.

The complainant raises a number of different issues in his complaint:

Participation and fair right of reply

The Commission noted that the complainant participated in the programme as the President of the Irish Road Haulage Association.  The viewer was informed of Mr. Quinn’s position.  The Commission noted the first reference to the representative of the IRHA and also noted his contribution:

Presenter: ‘Back in Ireland we ask the President of the Haulage Association about Irish operators consistently breaking the law?’  

Mr. Quinn: ‘I can’t defend somebody working one hundred hours a week nor would I want to.  There’s twenty seven police forces around Europe that are out every day looking for people like that and you simply won’t get away with it on a continuous basis’.

This contribution was directly followed by a piece on a haulage company called JVW Group.  It included interviews with drivers, analysis of tachographs and undercover footage which demonstrated unfair working practices.  This was subsequently followed by a report on the number of cases being brought to the Labour Court and input from its Chief Executive Officer.  Mr. Quinn’s next contribution in the programme followed:

‘There are thirty three pieces of legislation in Ireland governing employment law and there are numerous avenues and semi-state quangos in place to make sure that employees’ rights are preserved now.  I have no evidence or nobody has suggested that there is not enough law and not enough State Agencies.  So if migrant workers lack some knowledge, that’s something I can’t address’.

The Commission noted that it was evident from the responses that Mr. Quinn had been informed of the context of the programme.  The Commission also noted that Mr. Quinn submits that he was contacted in advance of the broadcast and asked to represent the IRHA on the issue of the exploitation of migrant workers in the haulage industry.  He states in his complaint that the programme-makers promised him there would be ‘no funny business’.  Further, they did not mention they would ask him about the Labour Relations Commission case involving his own company, Continental Perishables, in 2008.  The Commission found that Mr. Quinn was sufficiently aware of the content of the broadcast to make an informed decision on whether to participate or not.  He knew the issue was the exploitation of migrant workers.  As President of an association that represents the Irish haulage industry, the Commission was of the view that there was a public interest in questioning Mr. Quinn about the case.  He was party to it and should have been in a position to respond to queries.  The programme was investigating exploitation and Mr. Quinn knew of the case and further, the outcome of the case was not fully resolved as the compensation payment was still outstanding.

The complainant states that he was promised if he participated in the Prime Time Investigates programme, he would be permitted to be on the panel of the subsequent Prime Time programme, but it was not honoured.  In assessing a complaint, the Commission can only consider the content as broadcast.  The subsequent discussion on Prime Time related to the general issue of exploitation.  The participants were the Minister for Integration and a representative from the Migrant Rights Centre.  Further, the Commission was of the opinion that Mr. Quinn was afforded a fair right of reply in the Prime Time Investigates programme.  The programme makers sufficiently informed Mr. Quinn of the content of the Prime Time Investigates programme and afforded him a fair right of reply in the course of the broadcast.  There was no evidence of unfairness to Mr. Quinn in the broadcast of 1 December and therefore, there was no obligation on the broadcaster’s to include him on the panel the following day in Prime Time.

Mr. Pieter Badenhorst

The complainant submits that when the presenter raised the issue of the Labour Relations case he was taken unawares and was unable to immediately recall the details of the case.  However, he further submits that the programme-makers used the pause unfairly, depicting him as attempting to hide something.  He also raises an issue with the way the adjournment was conveyed by the programme makers.  As stated previously, the Commission noted that Mr. Quinn was informed of the subject matter of the programme; the exploitation of migrant workers.  A case against Mr. Quinn’s company, Continental Perishables Limited, had been decided on by the Rights Commissioner of the Labour Relations Commission in 2008, just the previous year.  Given Mr. Quinn’s position as President of an association that represents the haulage industry in Ireland, it was reasonable that the programme makers broached the subject matter with him.  

When the presenter asked the question, there was a pause as submitted by the complainant.  The footage also included the adjournment.  On viewing the piece, the Commission found that it reflected the interview as it happened.  It would not be reasonable to infer that it was intended to show that Mr. Quinn had something to hide.  It was factual; it showed the interview as it unfolded.  The Commission noted the response of Mr. Quinn:

‘I think it is very unfair that somebody would be tried twice for the same offence.  I went through all this at the Labour Court’.

A clip of Mr. Badenhorst was then shown stating that ‘until today I didn’t receive one cent of the nearly €3,000.’


The footage returned to the interview with Mr. Quinn.


Presenter: ‘A year and a half later he still has not got his compensation?’
Mr. Quinn: ‘I’m going to adjourn this interview for legal advice’.
The Commission could not find any unfairness in the content; it depicted what happened and informed the viewer that Mr. Quinn was afforded the opportunity to respond to an issue raised.  The programme makers agreed to adjourn the interview on Mr. Quinn’s request and the interview resumed a couple of days later.  The use of the footage of the part of the interview where Mr. Quinn is seen to pause in the subsequent Prime Time programme also could not be found to demonstrate editorial bias.  It was an accurate account of how Mr. Quinn responded to a question concerning a matter he had a direct involvement in.

Second interview

The complainant objects that the broadcaster did not mention that Mr. Badenhorst sought to appeal the LRC case which the complainant brought to their attention when filming the second interview.  The Commission noted that the broadcaster submits that Mr. Badenhorst made no such appeal.  In any event, whether or not Mr. Badenhorst did appeal, the facts as broadcast about the outcome of the case stood.  This issue as submitted by the complainant is not relevant in the context of the content broadcast.

Complainant’s record

The complainant objects to the fact that there was no reference to his 25 years working within the haulage industry and that he was forced to defend an otherwise unblemished career with questions about one case.  As stated previously, Mr. Quinn was informed of the subject matter of the programme; the exploitation of migrant workers.  A case against Mr. Quinn’s company, Continental Perishables Limited, had been decided on in the Labour Relations Commission in 2008.  Given Mr. Quinn’s position as President of an association that represents the haulage industry in Ireland, it was reasonable that the programme makers broached the subject matter with him and in particular, as the compensation awarded to Mr. Badenhorst was still unpaid by Continental Perishables.  The facts of the case as presented in the programme were accurate.  There was a public interest in asking Mr. Quinn about the case given his role as president of the IRHA and the fact he owned Continental Perishables.

Grounds of complaint

The complainant again submits that he was not treated fairly by the programme makers both before and during filming.  As stated previously, the Commission found that Mr. Quinn was sufficiently briefed of the content of the programme in order to make an informed decision to participate.  He was directly involved in the Labour Relations Commission case referred to and therefore, should have been in a position to respond to questions.  The context of the programme was the exploitation of migrant workers and therefore, it was reasonable to question Mr. Quinn about a case taken against a company that he owned.

The complainant objects to the fact that the programme makers did not refer to his attempts to have additional visas for South African nationals issued.  The programme factually and accurately reported that the Rights Commissioner found that Continental Perishables had failed to apply for a work permit for Pieter Badenhorst.  Therefore, this issue as raised by complainant is not relevant to the content as broadcast.

The complainant submits that the reporting on the outcomes of the LRC was not in sufficient detail to place them in their correct context.  On viewing the broadcast, the Commission noted that the presenter stated that the outcomes ‘included’ and then listed the ones found against the company.  The context of the programme was the exploitation of migrant workers.  In this context, the inclusion of facts that demonstrate exploitation is reasonable.  The presenter stated: 

‘In July last year the Rights Commissioner at the Labour Relations Court (sic) found against Continental Perishables on a number of grounds including..’

The complainant also submits that the allegations were not of a comparable severity to the allegations made in relation to other companies.  In assessing a complaint, the Commission considers the content as broadcast.  What the complainant determines as severity cannot form part of the assessment of the broadcast.  The results of the case as referred to were factual and reasonable in the context of a broadcast about the exploitation of workers.

The complainant submits that he was unaware that the programme makers had Mr. Badenhorts’s tachograph records and was therefore, unable to respond to the conclusions drawn by the programme.  The Commission noted that the programme submits that the same records were supplied to the Labour Relations Commission.  The Commission also noted that in the course of the broadcast two tachograph experts contributed their findings of the analysis of the records.  The broadcaster submits that one of these experts had also provided analytical services during the Labour Relations Court case.  The complainant questions how the experts analysed the tachograph records and also, that he believes they were not analysed correctly, leading to what he believes to be inaccurate and conclusions which amounted to an attack on his own reputation as an employer.  The Commission noted that the complainant raises this issues as no ‘such analysis was made in the programme aired’.  That the programme makers did not show the tachograph experts actually analysing the tachographs could not determine that they did so in an incorrect manner.  The complainant does not sufficiently substantiate this claim and therefore, it cannot form part of the assessment of the complaint.

The complainant objects that the programme makers did not refer to information he had given them regarding Mr. Badenhorst’s holidays.  The Commission noted that the findings in the Labour Relations Commission included failure to give adequate holiday pay.  Further, the inclusion of such information would not materially alter or refute facts in the broadcast.  The Commission found that this issue as raised by the complainant was not relevant to the content as broadcast.  

The complainant objects to the programme makers not referring to the assistance he had given to Mr. Badenhorst in an application for a work permit.  Again, the Commission noted the findings of the Labour Relations Commission included failure to apply for a work permit for Mr. Badenhorst.  Further, the inclusion of such information would not materially alter or refute facts in the broadcast.  The Commission found that this issue as raised by the complainant was not relevant to the content as broadcast.

The complainant objects to the fact that the programme did not refer to a deportation order for Mr. Badenhorst prior to him working for Continental Perishables.  The Commission noted that the broadcaster confirms that Mr. Badenhorst was the subject of such an order because he did not hold a valid work permit.  The programme was about the exploitation of migrant workers and in this regard, reference to Mr. Badenhorst in the course of the broadcast was made in this context.  Again, the Commission noted the findings of the Labour Relations Commission included failure to apply for a work permit for Mr. Badenhorst.  Whether Mr. Badenhorst was the subject of a deportation order prior to working with Continental Perishables did not materially alter or refute facts in the broadcast.  Therefore, Commission found that this issue, as raised by the complainant, was not relevant to the content as broadcast.

The complainant objects that the programme makers did not refer to the fact that Mr. Badenhorst was awarded €2,800 when he had been seeking €33,000 leading to an unbalanced and subjective depiction of events.  Again, the Commission noted the content of the broadcast was the exploitation of migrant workers.  The level of compensation had no direct relevance to the substantive issues of the programme.  The LRC found against the complainant’s company on a number of grounds and awarded compensation of €2,800.  These are facts and were reported as such in the broadcast.  There was no evidence of unfairness or editorial bias.  The Commission noted that the compensation was mentioned in the context of the findings of the LRC and that at the time of filming it had not yet been paid.

The complainant also submits that the programme makers should have afforded him the opportunity to respond to the accusations of excessive hours.  The Commission noted that the substantive issues in the broadcast were borne out through actual recorded data, expert contributions and undercover footage.  Therefore, the programme makers were not obliged to offer him a reply on this specific issue.  Further, there was no evidence of editorial bias in the presentation.

The complainant takes issue with the depiction of him in the broadcast and believes it constituted an unjust attack on his honour and reputation.  The Commission found that the issues addressed in the broadcast were in the main accurate.  There was no evidence of inaccurate information or facts which constituted an attack on the complainant’s honour or reputation.

The complainant also asked the programme makers to contact other former employees to obtain independent information about Mr. Quinn’s employment record.  Again, the Commission noted that the content broadcast was accurate and that the substantive issues in the broadcast were borne out.  

With regard to the issue of privacy, the broadcasting legislation requires that a broadcaster does not unreasonably encroach on a person’s privacy.  In the context of this particular broadcast, the matter being investigated was one in which the complainant had a direct involvement.  Further, the matters under investigation were in the public interest.  The Commission noted that the complainant agreed to participate in the programme and in this regard, two interviews were recorded.  There was no footage of Mr. Quinn in a private capacity and / or setting.  Further, there were no personal references to Mr. Quinn in the broadcast.  The material was at all times focussed on the haulage industry and Mr. Quinn’s participation was in this context.  The Commission could not find evidence of an unreasonable encroachment on the privacy of the complainant.

Conclusion

The Commission was of the opinion that the subject matter was treated in a fair and objective manner.  The substantive issues as broadcast were in the main accurate and the undercover footage provided material evidence that might not otherwise have been possible to attain.  Further, the complainant was offered a fair right of reply.  He agreed to participate in the broadcast and was informed of the subject matter of the programme.  In the course of the broadcast, he was permitted to adjourn an interview and prepare for a second interview which the programme makers facilitated.  He therefore had a second opportunity to contribute and time to prepare his answers.  

In view of the content and the subject matter of the programme coupled with a fair right of reply, the Commission found no evidence of material that could be consider unfair and / or evidence of unfairness in the treatment of the complainant The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality, (c) unreasonably encroach on the privacy of an individual and (f) inaccurate facts or information which constituted an attack on that person’s honour or reputation. 
BCC Complaint Decisions, March 2009

12/18

[image: image1.jpg]