[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Cian O’Carroll, Solicitor on behalf of Mr. & Mrs. Rossiter Ref. No. 20/09 & 21/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Prime Time
	16 December 2008


Complaint Summary:

Mr. O’Carroll (solicitor) submitted this complaint on behalf of his clients, Mr. and Mrs. Rossiter under Sections 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality and (f) inaccurate facts which constituted an attack on a person’s honour or reputation.  The complainant states that on the 16 December 2008 Mr. and Mrs. Rossiter were invited to a studio interview for the Prime Time current affairs programme to discuss the recent outcome of an inquest into the death of their son, Brian Rossiter.  In advance of the interview, Prime Time had sent a reporter to cover the final two days only of the long inquest.

In preparation for the interview, Cian O’Carroll, solicitor for the Rossiter family, contacted Mr. Donogh Diamond who was the reporter engaged by Prime Time and sought a synopsis of the content of the report.  From this synopsis he indicated a number of areas where there was a risk of imbalance that would be unfair to his clients’ position and could be damaging to their ongoing civil proceedings against the State.  Mr. Diamond indicated that while he had not heard most of the evidence at the Inquest, he had read the report of the Statutory Inquiry into some aspects surrounding the death of the late Brian Rossiter and he had informed himself from this.  Mr. O’Carroll pointed out to Mr. Diamond that the Inquiry and the Inquest were very different things and one could not relate information from one to fairly inform a report on the other.  In particular, Mr. Diamond contended that the evidence of two boys who informed the Inquest that they had been assaulted in the course of their arrests or detentions – one of whom said he was told by the late Brian Rossiter that he also had been assaulted by Gardaí – was not credible because Mr. Hugh Hartnett who had written the report from the Statutory Inquiry has dismissed them as being unreliable witnesses.  Mr. O’Carroll pointed out that this evidence was of central relevance to the Inquest and had largely gone unchallenged by the legal representatives for the 6 named Gardaí and the Garda Commissioner.  Mr. Hartnett’s opinion on the truthfulness or reliability of the witnesses before his Inquiry was of absolutely no relevance to the decision-making process for the jury at the Inquest.  Mr. Diamond disagreed.

On a further issue relating the explanation of the opinion of Dr. Marie Cassidy on cause of fatal injury, Mr. O’Carroll pointed out that were the report to ignore the issue of the grazing overlying the fatal injury, the opinion of Dr. Cassidy would be misrepresented.

Mr. O’Carroll explained that as there were damaging and unfair inaccuracies in the report, his clients would need to see the report before their interview was recorded.  He pointed out to Mr. Diamond that this was particularly important as their interview following the report would clearly suggest to viewers that they endorsed the inaccuracy of the content unless they stated otherwise.  Mr. Diamond agreed to this.  Mr. O’Carroll was informed that the video report would have, what were described as “black holes” in it, as it was still being put together but would be shown to Mr. and Mrs. Rossiter immediately before the recording of the interview.

On arrival at the studio, Mr. O’Carroll was informed that his clients would not be shown the video report before their interview after all.  Mr. O’Carroll expressed his dissatisfaction but was informed that nothing could be done at that time.

Mr. O’Carroll claims the report was not balanced or fair for the following reasons:

1. It selectively chose evidence from one legal forum and applied it to another in a manner that clearly tended to undermine the interests of the Rossiter family.

2. It purported to present a report on an Inquest at which the reporter had not been present and had almost no knowledge of the evidence given.

3. It contained comments of Mr. Charles Marks, consultant surgeon, regarding his experience of one case of paediatric long lucid interval extra dural haematoma.  Mr. Marks had not mentioned this case in his evidence yet the impression was given that this was information put before the jury.  Mr. O’Carroll claims that had the evidence been given at the Inquest, Mr. Marks would have been open to cross examination which clearly was not done by Mr. Diamond.

Mr. O’Carroll further claims that the interview was not balanced or fair for the following reasons:

· Mr. and Mrs. Rossiter were led to believe they would be allowed to view the video report before their interview and were then denied that opportunity at the last minute.

· The interviewer, Miriam O’Callaghan knew that Mr. and Mrs. Rossiter had been denied the opportunity to view the video report yet she still premised one of her questions with “as you saw there in the report”.  This was unfair to the Rossiters, firstly, because they had never been interviewed like this before and did not know how to respond to such an incorrect premise to a question. Secondly, it clearly gave the impression to viewers that the Rossiters had been given an opportunity to see the report which viewers would have just watched.  Their silence on the content of the report would therefore have been read as an endorsement of its accuracy.

· The questioning suggested that the Rossiters had lost at the Inquiry and lost at the Inquest.  This was simply untrue.  It was unfair to expect them to make complicated legal points to correct the inaccuracies of the interviewer.

· The tone of the questioning combined with the factual inaccuracies was insulting to the Rossiters and their family and tended to present them in a poor light to viewers.  It was suggested that their civil action against the State was unfounded and that having lost twice, they should now discontinue their case.  This latter comment was made with the express knowledge that the Rossiters were on the cusp of agreeing successful terms of settlement with the State in those proceedings and can only be seen as a deliberate attempt to undermine their position or to damage their reputation, or both. 

Finally, Mr. Carroll points out that neither the report nor the interview was deemed by RTÉ to require a comment from An Garda Siochána. 

Station’s Response:
Background

On 16 December 2008 the Prime Time programme carried an item on the death of Brian Rossiter.  A studio interview with his parents (the complainants) was prefaced by a report on their son’s death. The item opened with the programme presenter, Miriam O’Callaghan, giving viewers the background to the case.  She said that ‘six years ago fourteen year old Brian Rossiter had spent a night in custody in Clonmel Garda Station following his arrest on a public order offence.  He left the Garda station unconscious and died two days later in hospital.  His parents have been trying for the last six years to establish the cause of their son’s death.  A week before the broadcast an inquest had returned an open verdict.  An official inquiry into his death found that there was no conclusive evidence that he had been assaulted in Garda custody’. 

This introduction was followed by a five minute long report from journalist Donogh Diamond.  His report included contributions from two medical experts who were divided in their opinions on when the assault occurred, which led to Brian Rossiter’s death.  Donogh Diamond summarised in his report that medical evidence could not come to any definitive conclusion about the cause of death of Brian Rossiter. 

This report was followed by a studio interview conducted by Miriam O’Callaghan with Mr. and Mrs. Rossiter.  The interview was a gentle compassionate interview with two grieving parents in which Miriam O’Callaghan remained at all times even-handed and fair.

The Complaints

1. The complainants believe the report that prefaced the studio interview did not take account of all the evidence available as to the cause of Brian Rossiter’s death, that it contained inaccuracies and that they were promised that they would have an opportunity to view the report before the recording of the studio interview.  They were not allowed view the report before the interview which was recorded earlier in the evening of transmission.  Viewers would have assumed that Mr. and Mrs. Rossiter had seen the report before their interview. (20/09)

2. They furthermore claim that the interview presented them in a poor light to viewers.  (21/09)

RTÉ’s Response

1. The Report (complaint reference 20/09)

RTÉ does not accept that the report by Donogh Diamond contained inaccuracies.  Mr. Cian O’Carroll, Mr. and Mrs. Rossiter’s solicitor and the signature to the complaint, did speak to the reporter, Donogh Diamond, relatively briefly, on the day of transmission, while the item was being edited.  Mr. Diamond was acutely aware that Mr. O’Carroll was not an uninterested observer, merely giving expert guidance, and since he had not had any similar conversation with lawyers representing either individual Gardaí or the Garda Commissioner, he kept the conversation deliberately brief. 

Mr. Diamond stressed that the report was not a report on the Inquest, rather it was a report designed to run prior to the interview with Mr. and Mrs. Rossiter and which would outline in brief what we then knew, and did not know, of the circumstances of the tragic death of Brian Rossiter, based on both the Inquest, and the Hartnett Inquiry.  It seemed, from his comments, that Mr. O’Carroll would have preferred the report to be based solely on the Inquest, but Mr. Diamond stressed that it would be based on both the Inquiry and the Inquest, and that he would feel entirely free to use any material from the Hartnett Report, as published, including Mr. Hartnett’s opinion on the truthfulness of witnesses.  (In the interests of sensitivity, some of the more damning comments of Mr. Hartnett on the truthfulness of witnesses were omitted).
The Graze 
The question of the graze over the site of the fatal injury was dealt with in the summing up of the Coroner.  She pointed out that although no-one had noticed this graze prior to Brian Rossiter’s detention, nor had the doctors brought to Clonmel Garda Station, nor nursing and medical staff at Clonmel Hospital, nor doctors and nursing staff at Cork University Hospital, and that it was only finally noticed much later at Cork University Hospital. Nor was the resolution of security camera footage adequate to make a judgement as to whether it was present at the time that footage was taken.  The import of her summing up was clear: it was impossible to judge when the graze had been inflicted, and therefore, assuming it was caused by the same event that caused the fatal injury beneath it, it was of no assistance in deciding when the fatal injury occurred (i.e. during Brian Rossiter’s arrest and detention, or prior to it, and if it was prior to it, whether during “documented assault”  two days prior to his collapse, or at some stage subsequent to it but prior to his arrest)  

In these circumstances it was quite reasonable to omit this issue from a brief résumé of the facts as they had become known of Brian Rossiter’s last days.

Viewing the report before recording of the interview
Mr. O’Carroll did not explain that his client would need to see the report “as there were damaging and unfair inaccuracies in the report”.  It would have been surprising since the report had not been completed at that stage, much less viewed by anyone.  He did, however, state that his clients would need to see the report prior to the interview.  Mr. O’Carroll is correct that he was told that it was Mr. Diamond’s intention to have a version of the programme which might not be complete (“it would have gaps where visual sequences or edited pieces of interviews were due to be inserted”) ready for the Rossiters to view before the programme.

At the end of the morning editorial meeting of the Prime Time production team, Mr. Diamond was asked if it would be possible to have the item ready for viewing by the Rossiters at 7.30 p.m.  He stated that he expected it would be possible, although there might still be some “black holes” in it.  When the Editor of Current Affairs viewed the report at 7 p.m. he decided that the report was not sufficiently completed to be of any value for Mr. and Mrs. Rossiter to view.  In current affairs television it is often the case that videotape inserts are only completed a matter of minutes before a programme transmits.  The usual editing process involves an assembly of interview extracts and pictures, which is then followed by a recording of the reporter’s voice over.  This process is frequently not complete until just before the programme goes on air.  The version of the report which could be showed to the Rossiters at 7 p.m. was very incomplete to such an extent where it might be incoherent for Mr. and Mrs. Rossiter.  All the interviews had not been edited at that stage, linking visual sequences were missing and the voice over had not been recorded.  The view was taken that showing such an incomplete version to the Rossiters would only have served to confuse them.  The Editor of Current Affairs decided that it would be clearer to explain to the Rossiters what was going to be in the report, rather than showing them a very incomplete version.  This is what the presenter did before the interview was recorded.  The Editor was also aware that the solicitor had been speaking to the reporter about what was going to be in the report, so he was satisfied that the Rossiters would be as well briefed as possible before the interview was recorded.  It is often the case with pre-recorded interviews the interviewees are unable to view the report that leads into their interview as these reports are simply not completed in time.  In such cases, as happened with the Rossiters, RTÉ endeavours to brief the interviewees as well as possible.

RTÉ does not believe that any of the questions put to the Rossiters, or indeed any of the answers given by them, would have been substantially different had they viewed the “rough cut” of the report prior to the interview.

Prior to the report being broadcast, Mr. O’Carroll sent a text message to Mr. Diamond stating: “I can’t tell whether you are misinformed or biased but based on the line of questioning of Miriam O’Callaghan your programme is not going to present a balanced reporting of the evidence at the Inquest.  In addition my clients were to have an opportunity to see your report before being interviewed and this was not permitted. Cian O’Carroll”.  Mr. Diamond replied to the effect that his report would be fair and balanced, and that he had not seen the interview but had no doubt that it would have been both fair and sensitive.  Mr. O’Carroll’s text message does seem to indicate that he had decided the report was unfair before ever seeing it. 

In relation to Mr. O’Carroll’s specific three points regarding the Report:

The report, despite Mr. O’Carroll’s clear desire that it should be otherwise, was based on evidence from two different legal forums, as was forcefully made clear to him on the phone. It was made absolutely clear when evidence was from one, and when it was from the other. The evidence from both was used to paint a picture of what was then publicly known about the circumstances of Brian’s last days, and what was not known. To have presented a report on the death of Brian Rossiter without reference to the published report of a major statutory inquiry would have been indefensible, and would amount to deliberately concealing important information from the viewer. The evidence detailed in report was chosen solely on the basis of relevance and importance. 

The report did not purport to present “a report on an Inquest” as detailed at 1) above. It was decided that, given the limited time, much of the report should concentrate on the expert medical evidence. Not only did Mr. Diamond attend at the inquest for much of the medical evidence, he also interviewed two expert witnesses at length, one who tended to support the “second injury” position of the Rossiter family, and one who supported the opposing “documented assault” position. Reference to other evidence at the Inquest, such as that of Brian Rossiter’s sister on the documented assault, was taken from published accounts of evidence at the Inquest and there has been no suggestion before or since that there was any inaccuracy in that evidence as presented by Prime Time.
The Consultant Surgeon, Mr. Marks, who operated on Brian, was a key witness. At least one other expert witness agreed that the person who actually operated on the patient had a particular insight into the injury not available to other expert witnesses. The same witness agreed that since patients did not generally die from this injury, surgeons tended to see more of them than pathologists. Since Mr. Marks had expressed the opinion to the Inquest and to the Inquiry that a long lucid interval was, in his experience, possible, it was quite reasonable for Mr. Diamond to ask him if he had any such example and if so, to include that example in his report.

Garda participation in report
Prime Time offered An Garda Síochána the opportunity to participate in the programme, but the offer was declined, their spokesperson citing the fact that High Court proceedings were in train against disciplinary action taken by the Commissioner.  On the grounds of sensitivity, some evidence, such as that relating to the details of Mr. Rossiter’s signed, but disputed, statement to Gardaí on the night of Brian’s detention, were omitted. 

2. The Studio Interview (021/09)
Miriam O’Callaghan’s interview was at all times objective, impartial and fair.  There is no evidence whatsoever that her questions were in any way unfair to the Rossiters.  There were no inaccurate facts in her interview.  The reference by Miriam O’Callaghan “as you saw there in the report” was a standard device used when programmes are recorded out of sequence.  It is quite frequently the case that when an interview has to be pre-recorded (for example for legal vetting) the video introduction cannot be shown to the interviewees as it is not ready at the time the interview is recorded.  Ms. O’Callaghan was not part of any discussion with the Rossiters or their solicitor before the recording of the interview.  When Ms. O’Callaghan learned that the Rossiters hadn’t been able to view the report she talked them through the details of the report before commencing the interview.  The reference “as you saw in the report” was based on the reasonable assumption that the Rossiters had been adequately briefed on the contents of the introductory report.  Ms. O’Callaghan had fully briefed Mr. and Mrs. Rossiter and had asked them several times if they were happy to proceed with the recording of the interview.  She also told them that if they felt that they needed any additional information about the report they could stop the recording of the interview at any stage.  At no stage during the recording of the interview did the Rossiters indicate that they wished to stop the proceedings to seek clarification on any aspect of the item.

Ms. O’Callaghan’s interview did not try to damage the reputation of Mr. and Mrs. Rossiter.  On the contrary, it was a deeply compassionate and supportive interview.  She did not allege as has been claimed that the Rossiters had “lost” at the Inquiry or Inquest.  She merely questioned the wisdom of the parents proceeding with any further actions when both the Inquiry and Inquest had been inconclusive.  She suggested they should consider some kind of closure for their own peace of mind at this juncture.

When Mr. and Mrs. Rossiter were leaving the studio after the recording of the interview they expressed themselves very happy with the interview and the way in which they had been treated by the production team.  In these circumstances the production team were very surprised to receive this complaint from Mr. and Mrs. Rossiter’s solicitor. 
Conclusion
RTÉ can understand the emotional distress Mr. and Mrs. Rossiter have been through as a result of their son’s death.  However, they believe any dispassionate examination of the Prime Time report will conclude that their complaints are without foundation and should be rejected.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a broadcast of Prime Time which dealt with the death of Brian Rossiter and an interview with his parents.  The complainants, Mr. and Mrs. Rossiter, raise a number of different issues with the content.  In assessing the complaint, the Commission had regard to the content as a whole.  The Commission noted the introduction to the programme:

‘Well it’s just over six years ago since fourteen year old Brian Rossiter had spent one night in a cell in a Clonmel Garda Station after being arrested for an alleged public order incident.  He left that cell unconscious and died two days later in hospital.  Well since then his parents Pat and Siobhán have worked tirelessly to try and find out what happened their son.  Just last week an inquest into Brian’s death returned an open verdict.  And an official inquiry into his death found among other things that there was no conclusive evidence that he had been assaulted during his arrest or while held in Garda custody…’ 

The Commission also noted the introduction in the report:

‘....the State’s last attempt to find out precisely what happened to Brian Rossiter ended.  Together with the report of the Hartnett Inquiry we now know much more about the final days of this fourteen year old boy who collapsed in a Garda cell and never recovered’.
The subsequent report included contributions from experts including a forensic expert and a consultant neurosurgeon.  The Commission noted that the report concentrated on the medical aspects of the Inquest and Inquiry.  The viewer was informed that:

‘…….So much of both the Inquiry and the Inquest concentrated on expert witnesses in an attempt to decide whether his fatal injury was the result of the known assault or some more recent event.  Two British experts felt a more recent event was more likely while the consultant neurosurgeon Mr. Marks thought otherwise.  And so the medical evidence could not come to any definitive conclusion as to when the injury that caused Brian’s death occurred’.

The report was followed by an interview with Mr. and Mrs. Rossiter.  In the course of this interview, the Commission noted that the presenter asked questions to elicit information on the parent’s views.  They stated that they did accept that no evidence was found about how their son had died but on the balance of probabilities it did happen around the time of the arrest.  They stated that they were not surprised by the outcome of the Inquest given the restrictions under which it operated.  They also made the point that the allegations of assault against the Gardaí were not investigated.  They articulated that they wanted to find out how their son had died to ensure that such a tragic death would not happen again.

In the complaint, the Rossiter’s solicitor references conversations he had with Donogh Diamond on the potential content prior to the compilation of the report.  This included reference to the issue of grazing overlying the fatal injury.  That the report omitted issues that Mr. O’Carroll believed it should have covered cannot determine the unfairness or partiality of the broadcast.  The programme-maker has editorial independence and chooses the issues it wishes to address.  What is of importance to the Commission is that the broadcast treated the subject matter in a fair and objective manner.  

The complainants raise a number of issues with the broadcast content:

1. selective choice of evidence from one legal forum and applied to another in a manner that clearly intended to undermine the interests of the Rossiter family:

On viewing the report, the Commission found that the substantive issue being addressed was the inconclusive outcomes on the cause of Brian Rossiter’s death.  The Commission noted that the outcomes of both the Inquiry and the Inquest were reported on as inconclusive and Mr. and Mrs. Rossiter agreed in the course of the interview that there was no conclusive evidence of the actual cause of their son’s death.  The substantive issues as reported by Mr. Diamond were in the public domain.  The report was of approximately five minutes duration and in this context, the programme-makers were not in a position to deal extensively with the details of both the Inquest and the Inquiry.  An editorial decision was made to include reference to both.  The Commission was of the view that it was reasonable for the programme-makers to refer to the Inquest and the Inqury.  Both investigated the circumstances of the death of Brian Rossiter.  Viewers were clearly informed of their inconclusive outcomes.  It was unlikely therefore, that any confusion would have arisen in the minds of the viewers.  There was no evidence of any grounds of intent in this report to undermine the Rossiter family as submitted by the complainants.

2. it purported to present a report on an Inquest at which the reporter had not been present and had almost no knowledge of the evidence given.

The Commission noted that the introduction to the programme clearly informed the viewer that due to two legal forums much more is known now about the circumstances of the death of Brian Rossiter.  It was never stated that the report was about the Inquest.  On viewing the broadcast, it was evident that the report concentrated in the main on the medical evidence of both forums which both resulted in inconclusive outcomes.  Whether the reporter had attended the full Inquest is not a valid argument on which the Commission can assess the fairness or partiality of the broadcast.  On viewing the report, the Commission found that the viewer was given a synopsis of the inconclusive findings of the two legal forums.  

3. comments by Mr. Marks which had not been part of the Inquest and therefore, were uncontested, were presented as if they had been part of the inquest.
In assessing a complaint, the Commission must consider the contribution in the context of the entire report.  Mr. Marks had been a key witness at the Inquest and the programme-makers chose to interview him in the making of the report.  The programme-makers independently choose the expert contributors in its programming.  That he gave an example of a particular case could not in itself determine unfairness or bias.  Further, at no stage was it inferred that this was evidence he had given at the Inquest.  He participated as an expert and his contribution was in keeping with such participation.  The Commission was of the view that it would not be reasonable to infer that his contribution would mislead a viewer and / or resulted in an unfair treatment of the subject matter.

4. Mr. and Mrs. Rossiter were lead to believe that they would view the report prior to being interviewed.

The Commission noted that the broadcaster submitted that it was their intention that Mr. and Mrs. Rossiter would see the report prior to interview.  However, due to timelines the report was not sufficiently completed prior to the interview taking place.  The Commission noted that the content of the report was drawn from information in the public domain and that there was nothing in the report of which Mr. and Mrs. Rossiter would not have been aware.  It was, in the main, a synopsis of the medical conclusions of the two legal forums.  Further, the Commission found that there was no materially misleading information in the report and therefore, it was not essential for Mr. and Mrs. Rossiter to see the report prior to their interview.  The Commission also noted from the complainants’ submission that they were aware the report would cover both the Inquest and the Inquiry.  The Commission further noted that the broadcaster offered the Rossiters the opportunity to pre-record the interview as opposed to a live interview given their lack of experience in such a forum.  The Rossiters agreed to the broadcaster’s suggestion and also, to being interviewed without viewing the report.  The Commission found that given the content of the report as broadcast, the complainants’ knowledge of the content and the content of the subsequent interview as broadcast, they were not placed in an unfair position.  

5. The interviewer knew that Mr. & Mrs. Rossiter had not seen the report yet prefaced a question with ‘as you saw there in the report’ which was unfair given their inexperience in such a forum and clearly gave the impression that they endorsed the content of the report.

The Commission noted that the presenter stated in the course of the interview:

‘And yet you know even, we probably heard there in Donogh Diamond’s report….’

On viewing the broadcast, the Commission found that it would be unreasonable to infer that this reference by the presenter materially misled viewers and / or placed Mr. and Mrs. Rossiter in an unfair position.  The Commission was of the view that this was referenced in order to put the question into context for the  viewer when the broadcast would be subsequently aired.  The Commission also noted that the presenter submits that she briefed the Rossiters on the contents of the report.  Further, Mr. and Mrs. Rossiter were aware of the content of both legal forums and the context of their interview.  The Commission also found that there was no evidence of damaging inaccuracies in the report as submitted by the complainant.  In this context, the Commission was of the view that the question as phrased would not materially mislead viewers and could not be considered to have inferred that the Rossiters endorsed the contents of the report.

6. The tone of the questioning combined with the factual inaccuracies was insulting and tended to present the Rossiters in a poor light.  Further, it suggested that their civil action against the State was unfounded and that having lost twice, they should now discontinue their case.

On viewing the interview, the Commission was of the view that the presenter was at all times professional and questioned the Rossiters in a compassionate and considerate manner.  There was no reference to “losing” or evidence of a line of questioning which presented the Rossisters in a poor light.  On the contrary, the Commission found that the presenter was cognisant of the sensitive nature of the subject matter to the Rossiters and further, of their inexperience in being interviewed for television.  She was at all times considerate and permitted both Mr. and Mrs. Rossiter to express their views and opinions.  They clearly expressed their disappointment with the inconclusive outcomes and their belief that the injury that caused their son’s death ‘was more than likely an injury that happened closer to the time of death’.           

The Commission would acknowledge that the presenter did ask questions of a human interest nature.  This included would they not consider closure after six years of petitioning and given the inconclusive results of two legal forums.  It was evident that the presenter asked the question from a human perspective.  The Commission found that it was a reasonable question to ask and reflected the distressful actions that the Rossiters had to pursue for six years resulting in an inconclusive outcome on the death of their son.  Given their traumatic ordeal and the obvious emotional and sensitive association to the matter at hand, the presenter used only an empathetic interviewing style.

7. The programme contained no contribution from An Garda Siochána.

The Commission noted that the broadcaster submits that An Garda Siochána were offered the opportunity to participate but declined to do so in the context of High Court proceedings which were in train against disciplinary action taken by the Commissioner.  This non-participation could not preclude the broadcaster from covering the subject matter and / or determine the partiality or otherwise of the broadcast.

Conclusion
In the opinion of the Commission, this programme presented the subject matter in an impartial and objective manner.  The Commission found that there was no content in the report and / or the interview which was materially misleading and / or damaging to the honour and reputation of Mr. and Mrs. Rossiter.  Further, the Commission found that the presenter had treated the Rossiters in a fair and even-handed manner in the course of the interview.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaints were rejected with regard to Sections 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality in current affairs and (f) assertion of inaccurate facts which constituted an attack on a person’s honour or reputation.

BCC Complaint Decisions, March 2009

1/11

[image: image1.jpg]