[image: image25.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:   Ms. Monica Sood & Mr. Keith Fahy on behalf of Wigwam Ref. No. 468/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Prime Time
	1 December 2008


Complaint Summary:

Ms. Sood’s and Mr. Fahy’s complaint on behalf of the company Wigwam is submitted under Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs), (c)(unreasonably encroached on the privacy of an individual) and (f)(inaccurate facts/information which constituted an attack on a person’s reputation or honour).  The complainant submits that she addresses the complaint under these three categories as a whole, rather than each category individually, as the issues arise repeatedly throughout the broadcast. The broadcast grossly misrepresented Wigwam and was misleading, totally inaccurate and unfairly portrayed the factual position of the company. It was lacking balance, prejudicial and highly damaging to Wigwam’s reputation. The Company has suffered very serious actual loss and damage as a result. 
Primetime Investigates engaged an individual, Mr. Prezemeck Szczepaniuk ‘undercover’ to work in Wigwam over a two and a half week period under the guise of being a true employee of the company.  During the two and a half week period, Wigwam found Mr. Szczepaniuk to be uncooperative.  Primetime Investigates made the following allegations against Wigwam based on the testimony of their employee, Mr. Szczepaniuk.  Primetime Investigates did not refer to all of the allegations below within the broadcast:
1. That the company breached the EU Working Time Directive by forcing employees to work in excess of the hours permitted under the legislation. 

2. That the company breached employment legislation by failing to provide some employees with written contracts of employment or written terms and conditions of employment. 
3. That the company is failing to provide formal health and safety training despite the dangerous nature of the business. 
4. That the company is paying employees just one euro an hour extra for overtime hours worked.  This despite the fact that it is clearly stated on Wigwam pay slips that overtime is supposed to be paid at time & a half. 
5. That the company is not paying employees a premium rate for Sunday work. 

6. That the company is defrauding both the Revenue Commissioners and its employees by concealing overtime hours under the heading of Subsistence, which is non taxable.
Primetime put the allegations to Wigwam approximately two weeks before the programme aired, and gave us the option of submitting a written statement or giving a pre-recorded interview.  In circumstances where Primetime had put ‘bald’ allegations to us and were unwilling to provide us with the evidence that they were referring to, we made a decision not to partake in a pre-recorded interview.  We made this decision as we believed that Primetime would edit without permission and would suit the program content as they saw fit. 

Please note the following with regard to the allegations made: 

1. The Company is not in breach of the Organisation of Working Time Act 1997.  Given the seasonal nature of the business, employees are required to work more than 48 hours a week during busy periods. However, when averaged out over a six-month period, the working week does not exceed 48 hours.  This is compliant with the Organisation of Working Time Act 1997. Wigwam’s records confirm this. 

2. The Company did not breach employment legislation with regard to the provision of written contracts of employment.  Employees are provided with a written contract of employment within 2 months of commencing employment.  This is in compliance with Employment Legislation. 

3. All employees apart from Clerical staff are provided with Health & Safety training relevant to their position, e.g. Safepass, Forklift operation training, First Aid & Fire Safety training. 

4. The Company agrees a standard hourly rate of pay and an overtime rate with every employee before employment commences.  These rates are considerably in excess of the National Minimum Wage.  It has been noted that some of Wigwam’s pay slips do state ‘time and a half’ in the overtime column – this was an administrative error and has been corrected.  It should be noted that whilst we do pay a higher rate of pay for overtime, there is no statutory obligation on Irish employers to do so. 

5. The company is paying employees a premium rate for Sunday work.  As stated above, the company agrees a standard rate and an overtime rate with every employee before employment commences.  The overtime rate is paid for Sunday work. 

6. The Company is not defrauding the Revenue Commissioners or the State by concealing overtime hours as Subsistence. 

There follows an account of the broadcast and Wigwam’s complaints with regard to same: 
The introduction to Wigwam went as follows: 

“The Massive economic growth experienced during the Celtic Tiger years made Ireland one of the richest countries in Europe. It also made Ireland a magnet for immigration. While the economic growth created wealth & prosperity for many, the massive influx of migrant workers created the opportunity for exploitation by some employers.  Established in 2004 KF Marquees trading as Wigwam is one company to reap the benefits of the Celtic Tiger years.  Based in Ballymount in Dublin, it is run by husband & wife Keith Fahy & Monica Sood.  The company employs around 15 people, almost all are migrant workers.”
This statement creates the impression that Keith Fahy and Monica Sood were making large profits during the past few years, at the expense of the employment rights of migrant workers.  Wigwam has always paid well above minimum wage and complied with Employment Legislation.  Many of its employees have long service with the company.  The broadcast proceeded as follows: 

‘Wigwam has supplied marquees to an impressive list of companies including Blackrock Clinic, Allianz Insurance, The Royal Yacht Club and RTE.  However when it comes to employment legislation Wigwam’s record is less than impressive.’ 
Firstly, of the companies listed above, only one was directly Wigwam’s client.  Secondly, Primetime did not have access to any of Wigwam’s employment records.  The suggestion of Wigwams’ record being ‘less than impressive’ is factually incorrect and extremely damaging.  The company takes grave exception to such a bald and vague statement being made, particularly in circumstances where Primetime Investigates had not investigated any of Wigwam’s employment records.  There have been no complaints made of any kind with respect to Wigwam’s employment practices.  The above is a vague, non-factual and damaging statement. 
Prezemeck Szczepaniuk: 
‘All workers in Wigwam they work long hours, a lot of overtime, they start very very early, some days 6 o’clock and they finish very late....like 11 o’clock. They even work 7 days a week.’

The above statement strongly suggests a slave labour type working environment.  The complainant repeats that the Wigwam is not in breach of the Organisation of Working Time Act 1997.
 ‘Whilst working in Wigwam, Prezemeck never received any health & safety training despite the physical and dangerous nature of the work involved. He worked an average of 74 hours - far in excess of the 48 hour rule laid down in working time legislation.’ 
Mr. Szczepaniuk spent 17 days working with Wigwam at the busiest time of the company’s season and then left abruptly.  His working hours therefore do not represent weekly hours when averaged out over a longer period.  The above statement is factually incorrect. 
With regard to the statement that ‘Mr. Prezemeck never received any health & safety training despite the physical and dangerous nature of the work involved......’, the complainant would point out that Wigwam is a Marquee and Event Design company.  They erect smaller party frames and lightweight aluminium structures and outsource larger marquee structures to other companies.  All of its employees have Safepass training & Fire Safety Training, and where relevant, certain members have Forklift training and First Aid training. 

Prezemeck Szczepaniuk: 
‘They know the people will be work very hard very long they won’t be ask for anything because most of them don’t speak English so they get very little paid for overtime.’
‘Despite the fact his pay slip shows his overtime was supposed to be paid at time and a half Prezemeck was in fact paid 1 euro an hour extra for his overtime hours.’ 
‘Primetime has uncovered evidence which clearly shows that Keith Fahy & Monica Sood are not only exploiting their employees but also defrauding the Revenue Commissioners’ in the process. Prezemecks pay slip shows large payments paid to employees working away from their regular place of employment and are tax free.’

Mr. Szczepaniuk’s statement above does not make sense and is vague and misleading.  It implies that Wigwam employees are afraid to ask ‘for anything’ and that Wigwam is not paying them fairly in respect of overtime worked.  This is untrue, and had Primetime interviewed any of Wigwam’s real employees, they would have discovered this.

Paul Maguire of Primetime was informed in a telephone conversation that the Wigwam payroll package has a default setting that states overtime as ‘time and a half’.  This is an administrative error.  It is not exploitation of employees – their overtime rate is agreed with them and is not in all cases just one euro extra.  Mr. Prezemeck’s rate was in fact €12.50 per hour flat and €13.50 per hour overtime. This, on the closest examination, does not amount to exploitation. Indeed, it is considerably in excess of the National Minimum Wage.
With regard to ‘defrauding the Revenue Commissioners’, and the subsequent statement of Richard Grogan, Employment Lawyer in which he referred to Wigwam as operating a ‘Bargain Basement Tax Evasion Scheme’, the complainant takes grave exception.  Mr. Szczepaniuk was paid subsistence in error as the Director responsible for the running of the office was on Maternity leave.  Whilst long-term employees of Wigwam are paid subsistence if they are entitled to be paid it, seasonal workers are generally not paid subsistence.  The reason that Ms. Sood issued Mr. Szczepaniuk with the explanation that she did is because she was not in a position to go back over the payroll at that time and correct the error with regard to Mr. Szczepaniuk’s payslip.  To this end, and wrongly, she issued Mr. Szczepaniuk with an explanation that she hoped would please him, knowing that his net pay was correct.  Ms. Sood was also aware that she could correct any underpayment of tax in the P35 tax return for 2008 or in a subsequent P30 return.  Primetime did not investigate Wigwam’s employment records or revenue records and did not investigate whether or not Wigwam’s P30 return for the period that their employee was working with us had been submitted. 

The broadcast as a whole was extremely damaging and grossly defamatory of Wigwam, a small company and its directors, Monica Sood and Keith Fahy.  They believe that the broadcast and its position in respect of Wigwam was factually incorrect, grossly misleading, unbalanced and fell well below acceptable editorial standards.  The placing of the Wigwam portion between two other matters referred to had the effect of attributing the allegations made in those portions to Wigwam.  There is no truth or evidence to the suggestion that Wigwam has exploited migrant workers and/or its workforce.
The broadcast created the impression that Mr. Szczepaniuk was a long standing employee of Wigwam. The reality is that he worked with Wigwam for only 2.5 weeks and was engaged by Primetime Investigates.  Furthermore, the broadcast did not reveal that the individual had netted €757.92 in the first week of employment and €840.25 in the second week of employment.  As a direct result of the broadcast, Wigwam has lost business and is in the course of making five employees redundant.
The complainants submit that the reputation that they have worked hard to establish has been damaged beyond repair.  They feel that they were violated and exploited by Primetime Investigates and also, that they were deceived by Mr. Szczepaniuk. They take pride in treating their team of employees fairly and reasonably and it is regrettable that Primetime Investigates did not see fit to interview any of Wigwam’s employees.  The question must be asked as to whether it was Primetime Investigate’s objective to cause the loss of jobs by airing a false and misleading and non-factual broadcast with regard to Wigwam.  They would ask that an apology be issued at the earliest possible opportunity.
Station’s Response:

RTÉ submits that the complainants are directors of a company who hire out and assemble marquees.  Their company featured in the Prime Time Investigates programme which exposed examples of the exploitation of immigrant workers in Ireland.  RTÉ is fully confident that everything that was said in the broadcast about the work practices and in particular the payment practices of Wigwam was accurate.

The complaint is taken on the grounds that the programme failed to be impartial, objective and fair.  The complaint also alleges that the programme contained inaccurate facts which damaged the company’s reputation and that the programme breached the privacy of the complainants.

RTÉ does not accept any of the claims made by Ms. Sood and Mr. Fahy.  RTÉ believe the programme was objective, impartial and fair and that there were no inaccurate facts in the report.  Furthermore RTÉ believe that the use of a hidden camera to expose irregular work practices and payments was legitimate and in the public interest and was not a breach of the complainants’ privacy.
As this is a lengthy complaint RTÉ proposes to respond to each point raised by the complainants in the order in which they appear in the complaint dated 18 December 

Point 1.

[image: image1.png]Primetime Investigates engaged an individual, Mr. Prezemeck Szczepaniuk 'undercover’
to work in Wigwam over a two and a half week period under the guise of being a frue.
employee of the Company. During the two and a half week period, we found Mr.
S2czepaniuk to be diffiult and uncooperative. Primetime Investigates made the
following allegations against Wigwam based on the testimony of their employee, Mr,




The statement that Prime Time Investigates engaged an individual to work undercover is completely incorrect.  Mr. Szczepaniuk was actually working for Wigwam for a number of days when he approached RTÉ with concerns relating to what he believed was the widespread exploitation of foreign national workers in Wigwam.

Mr. Szczepaniuk is an extremely active member of the Polish community in Ireland and as such was aware that Primetime was in the process of compiling a programme on exploitation.  It was for this reason he contacted RTÉ.

RTÉ did pay Mr. Szczepaniuk a fee for the work he did for the station, as not to do so would have contributed further to the exploitation he experienced during that time.

RTÉ has no reason to believe that Mr. Szczepaniuk was either difficult or uncooperative during his time working with Wigwam.  The reporter met with him every day both during and after work.  From what the reporter could see Mr. Szczepaniuk did absolutely everything he was asked to do by his employers, including working very long hours and even working 6 and 7 days in a row when when asked.

It appears from this opening paragraph, the company believes Prime Time Investigates made the claims based on Mr. Szczepaniuk’s word alone.  This is completely inaccurate.  The claims broadcast in the report were on both written evidence and on recorded conversations between Mr. Szczepaniuk and a large number of the other employees of the company.  There are also recorded conversations between Mr. Szczepaniuk and his Polish supervisor.  All of the conversations underpin all the claims made in the programme.

Point 2.

[image: image2.png]Szczepaniuk. Primetime Investigates did not refer to all of the allegations below within
the broadeast:

1. That the company breached the EU Working Time Directive by forcing
employees to work in excess of the hours permited under the legislation

2. That the company breached employment legisiation by feiling to provide some
employees with written contracts of employment or written terms and condtions.
of employment

3. That the company is failing to provide formal health and safety training despite
the dangerous nature of the business.

4. That the company is paying employees just one euro an hour extra for overtime
hours worked. This despite the fact that it is clearly stated on Wigwam payslips
that overtime is supposed to be paid at time & half.

5. That the company is not paying employees a premium rate for Sunday work.
6. That the company is defrauding both the Revenue Commissioners and its

employees by concealing overtime hours under the heading of Subsistence,
which is non taxable.




In this section of the complaint Ms. Sood and Mr. Fahy appear to be referring to the very first letter the production team sent to them containing a number of allegations to which RTÉ sought responses.  As they say in their complaint the programme did not refer to all of the allegations.  As both Ms. Sood and Mr. Fahy are well aware the reason all of the allegations were not included in the broadcast is because Wigwam gave RTÉ satisfactory explanations for some of the allegations. 

In relation to the claim that 

[image: image3.png]broadcast grossly misrepresented Wigwam and was misleading, totally inaccurate and
unfairly portrayed the factual position of our company. It was lacking balance, prejudicial
and highly damaging to Wigwarn's reputation. The Company has suffered very serious
actual loss and damage as a result




RTÉ believes the production team’s actions prove that when Prime Time first approached the company they did so with an open mind and when the company provided them with satisfactory explanations for some of the allegations they responded appropriately and responsibly.

Point 3.
[image: image4.png]Primetime put the allegations to Wigwam approximately two weeks before the
programme aired, and gave us the option of submitting @ written statement or giving
a pre-recorded interview. In circurnstances where Primetime had put ‘bald”
allegations to us and were unwiling to provide us with the evidence that they were
referring to, we made a decision not to parteke in a pre-recorded interview. We made
this decision as we belleved that Primetime would edit without permission and would
suit the program content as they saw fit




The production team first made contact with the company 18 days prior to broadcast.  It is completely inaccurate to say that the production team put “bald” allegations to the company without providing any evidence.  During that 18 day period the production team wrote to the company twice and had a total of 8 phone conversations with both Monica Sood and Keith Fahy.  At all the times the company was fully aware of the claims being made in the programme, including the name of the employee in question.

Point 4.

As stated in the complaint Prime Time did not broadcast all of the initial allegations put to the company.  As the remit of the BCC is to adjudicate on complaints about matters broadcast this submission by RTÉ only addresses the claims included in the programme.

[image: image5.png]The Company is not in breach of the Organisation of Working Time Act 1997,
Given the seasonal nature of the business, employees are required to work.
more than 48 hours a week during busy periods. However, when averaged out
over a six-month period, the working week does ot exceed 48 hours. This is
compliant with the Organisation of Working Time Act 1997. Wigwam's records
confirm this.




Working time legislation in Ireland is in place to ensure the health and safety of workers in the workplace.  Prime Time’s research shows the majority of migrant workers employed by the company work well in excess of 48 hours a week.  Some were working in excess of 100 hours a week.  The average weekly hours for migrant workers in the company, during the time of our investigation, appeared to be in the region of 85 to 90.  While the company might argue it was within the letter of the law by averaging out the workers hours over a six month period, it can be argued the company was not operating within the spirit of the law.  NERA, the National Employment Rights Authority, says that while employee’s hours can be averaged out over a 4 – 6 month period depending on the industry, no employee is allowed work hours that endanger or impact negatively on his or her health and safety or the health and safety of others.

While not commenting specifically on the Wigwam case, NERA says that working 70 - 80 hours every week over a number of weeks impact negatively on an individual’s health and safety.  The risk to the health and safety of the employee is further increased if the nature of the employment involves any level of ongoing danger such as construction work.  The statement at the conclusion of the above paragraph that Wigwams records confirm the company did not breach working time legislation is questionable to say the least.

In a sequence broadcast in the report Ms. Sood is clearly seen and heard describing how the company conceals large numbers of overtime hours under the heading of subsistence thereby defrauding the revenue commissioners.  This action also has the effect of appearing to reduce the weekly average hours worked by an employee for the purposes of adhering to the working time legislation.  This fraudulent activity raises serious questions about the credibility of Wigwam’s employment records.

Point 5.
[image: image6.png]The Company did not breach employment legislation with regard to the provision
of written contracts of employment, Employees are provided with a written
contract of employment within 2 months of commencing employment. This is In
‘compliance with Employment Legislation



The programme made absolutely no reference to contracts of employment in relation to Wigwam in the broadcast.

Point 6.

[image: image7.png]All employees apart from Clerical staff are provided with Health & Safety training
relevant to their position, e.g. Safepass, Forklift operation training, First Aid &
Fire Safety training.




Mr.Szczepaniuk was never provided with any training whatsoever during his time with Wigwam.  Despite this, he was involved in the construction and removal of large marquees from day one, for which RTÉ has video evidence.  Under legislation employees involved in this type of construction work must be given Safepass training prior to commencement of same.  In our discussions with Monica Sood and Keith Fahy, prior to broadcast they argued that Mr.Szczepaniuk had not been with the company long enough to be given Safepass training.  They never disputed that he should have received such training.

According to NERA, the National Employment Rights Authority every employee working in an industry, covered by Safepass training legislation must be given training prior to carrying out any construction work.  In this case this clearly did not happen, which is exactly what was said in the programme.

Point 7.

[image: image8.png]‘The Company agrees a standard hourly rate of pay and an overtime rate with
every employee before employment commences. These rates are considerably
in excess of the National Minimum Wage. It has been noted that some of

our payslips do state ‘time and a half'in the overtime column — this was an
‘administrative error and has been corrected. It should be noted that whilst




    [image: image9.png]we do pay a higher rate of pay for overtime, there is no statutory obligation on
Irish employers to do so.




The programme script contained the following,

Despite the fact his payslip showed his overtime was supposed to be paid at time and a half, Przemeck was in fact paid just 1 euro an hour extra for his overtime hours.

The report never made any reference to the National Minimum Wage.  What was said was that despite the payslips showing overtime was supposed to be paid at time and a half it was not.  A point accepted by the company.

In relation to overtime rates RTÉ notes that both the Irish Congress of Trade Unions and the Labour Relations Commission argue that while there is no statutory obligation on an employer to pay over time rates, the standard and accepted practice in Ireland in the past has been to pay overtime at a rate which is at least time and a quarter and in many cases is time and a half.

Point 8.

[image: image10.png]The company is paying employees a premium rate for Sunday work. As stated
above, the company agrees a standard rate and an overtime rate with every
employee before employment commences. The avertime rate is paid for Sunday
work.




The programme made absolutely no reference to premium rates for Sunday work in relation to Wigwam in the broadcast.

Point 9.
[image: image11.png]The introduction to our Company went as follows:

“The Massive economic growth experienced during the Celic Tiger years made Ireland
one of the richest countries in Europe. It also made Ireland a magnet for immigration.
While the economic growth created wealth & prosperity for many, the massive influx of
migrant workers created the opporturity for exploitation by some employors.
Established in 2004 KF Marquses trading as Wigwam is one company to reap the
benefits of the Celtic Tiger years.

Based in Ballymount in Dublin, it is run by husband & wife Keith Fahy & Monica Sood.
The company employs around 15 people, almost all are migrant workers."




This is an inaccurate account of the broadcast by Monica Sood and Keith Fahy. They try to give the impression that this section of script was all one piece, when in fact it was two separate sections as follows.

Paul Maguire Piece to Camera at the beginning of part 2 

[image: image12.png]“The Massive economic growth experienced during the Celtic Tiger years made Irefand
one of the richest countries in Europe. It also made Iraland a magnet for immigration.
While the economic growth created wealth & prosperity for many, the massive influx of
migrant workers created the opportunity for exploitation by some employars.




Following 3 seconds of silence and a complete picture transition, the following was script over pictures of Wigwam

[image: image13.png]Established in 2004 KF Marquees trading as Wigwam is one company to reap the
benefits of the Celtic Tiger years.




[image: image14.png]Based in Ballymount in Dublin, it is run by husband & wife Keith Fahy & Monica Sood.
The company employs around 15 people, almost all are migrant workers.”




This RTÉ believes is an accurate reflection of the company’s history.

Point 10

[image: image15.png]‘Wigwam has supplied marquees to an impressive list of companies including Blackrock
Clinic, Alianz Insurance, The Royal Yacht Club and RTE.

However when it comes to employment legislation Wigwam’s record is less than
impressive.”

Firstly, of the companies listed above, only one was directly our client. Secondly,
Primetime did not have access to any of our employment records. The suggestion of our
record being ‘less than impressive' s factually incorrect and extremely damaging. We.
take grave exception to such a bald and vague statement being made, particularly in
circumstances where Primetime Investigates had not investigated any of our
employment records. There have been no complaints made of any kind with respect to
our employment practices. The above is a vague, non-factual and damaging statement,




RTÉ has difficulty in seeing the relevance of this point.  The programme never said the list of companies were direct clients of Wigwam the narrator simply said they supplied marquees to the companies. This does not appear to be disputed by Wigwam.

Secondly, given the findings of the programme’s investigation as stated above RTÉ stands over the statement that the companies record in relation to employment legislation, including taxation legislation is indeed less than impressive in the eyes of most right minded people. Furthermore the statement is neither bald nor vague as RTÉ went on to describe in detail, in the programme, the breaches of employment legislation by the company.

Thirdly, as stated previously Prime Time has recorded conversations between Mr. Szczepaniuk and many other employees detailing the practices within the company. There is also a recorded conversation between Mr. Szczepaniuk and his Polish supervisor confirming these practices, including the system used for evading tax.

Point 11

[image: image16.png]Prezemeck Szczepaniuk:

All workers in Wigwam they work long hours, a lot of overtime, they start very very early,
some days 6 o'clock and they finish very late....ike 11 'clock. They even work 7 days a
week

The above statement strongly suggests a Slave Labour type working environment. We
repeat that the Company is not in breach of the Organisation of Working Time Act 1997.




RTÉ stands over this statement as accurate, during Prime Time’s investigation employees were seen working from 05.30 to 23.00 hours.  The production team also witnessed employees working 6 and 7 days a week. 

RTÉ notes the company does not dispute the core facts in the statement.

Point 12

[image: image17.png]Whilst working in Wigwam, Prezemack never received any health & safety training
despite the physical and dangerous nature of the work involved. He worked an average
of 74 hours - far in excess of the 48 hour rule Iaid down in working time legislation.”




[image: image18.png]Mr. Szczepaniuk spent 17 days working with our company at the busiest time of our
season and then left abruptly. His working hours therefore do not represent weekly
hours when averaged out over a longer period. The above statement is factually
incorrect.




This has already been addressed in detail in Point 4 above.

In relation to Mr. Szczepaniuk's abrupt departure after almost 3 weeks working there, Prime Time advised Mr. Szczepaniuk to leave as it became apparent to the production team his health and well being were being put at increasing risk due to serious fatigue.

[image: image19.png]With regard to the statement that ‘Mr. Prezemeck never received any health & safety
training despite the physical and dangerous nature of the work invoived......", we would
point out that our Company is a Marquee and Event Design company. We erect smaller
party frames and lightweight aluminium structures and outsource larger marquee.
structures to other companies. All of our employees have Safepass training & Fire
Safety Training, and where relevant, certain members have Forklift raining and First Aid
training.




This has already been addressed in detail in Point 6 above.

Just to add that RTÉ has video evidence of employees, including Mr. Szczepaniuk erecting large marquee structures, which are much more than just party frames and lightweight aluminium structures.

By claiming to provide Safepass training to their employees the company appear to accept that there is an element of danger involved in this type of work and therefore a requirement for this type of training.

What the Wigwam directors do not seem to accept is the urgency involved in providing that training.  They appear to be unaware of the fact that accidents can happen at any time especially in the first few days of an employee starting work.  It is for this reason that the governing bodies insist the legislation is adhered to and that training is provided prior to the commencement of any work requiring such training.

Point 13

Mr. Szczepaniuk Clip

[image: image20.png]They know the people will be work very hard very long they won't be ask for anything
because most of them don't speak English so they get very litle paid for overtime.




[image: image21.png]Mr. Szezepaniuk's statement above does not make sense and is vague and misleading.
Itimplies that our employees are afraid to ask ‘for anything’ and that we are not paying




[image: image22.png]them fairly in respect of overtime worked. This is untrue, and had Primetime interviewed
any of our real employees, they would have discovered this.




This was Mr. Szczepaniuk’s honest view and assessment after working in the company for almost three weeks and after speaking to almost all the migrant workers employed in the company. RTÉ does not accept the label real employees used by the complainants.  Mr Szczepaniuk was as much an employee as anyone else working for Wigwam.

Point 14

[image: image23.png]Paul Maguire of Primetime was informed in a telephone conversation that our payrolt
package has a default setting that states overtime as ‘time and a half". This is an
‘administrative error. It is not exploitation of employees ~ their overtime rate is agreed
with them and s not in all Gases just one euro extra. Mr. Prezemeck's rate was i fact
€12.50 per hour flat and €13.50 per hour overtime. This, on the closest examination,
does not amount to exploitation. Indeed, it is considerably in excess of the National
Minimurm Wage.




Again this was dealt with in detail in Point 7 above. However just to add that Prime time has evidence showing that this “administrative error” was company wide.

Point 15

[image: image24.png]With regard to ‘defrauding the Revenue Commissioners’, and the subsequent statement
of Richard Grogan, Employment Lawyer in which he referred to Wigwam as operating &
‘Bargain Basement Tax Evasion Scheme’, we take grave exception. Mr. Szczepaniuk
was paid subsistence in error as the Director responsible for the running of the office
was on Maternily leave. Whilst long-term employees of Wigwam are paid subsistence if
they are entitied to be paid i, seasonal workers are generally not paid subsistence. The
reason that Ms. Sood issued Mr. Szczepaniuk with the explanation that she did is
because she was not in a position to go back over the payroll at that time and correct the
error with regard to Mr. Szczepaniuk's payslip. To this end, and wrongly, she issued Mr.
Szozepaniuk with an explanation that she hoped would pease him, knowing that his net
pay was correct. Ms. Saod was also aware that she could correct any underpayment of
tax in the P35 tax return for 2008 or in a subsequent P30 return. Primetime did not
investigate our Employment records or Revenue records and did not investigate whether
or not our P30 return for the period that their employee was working with us had been
submitted.




RTÉ disputes this explanation completely. Ms. Sood's comments clearly speak for themselves.  In her piece RTÉ broadcast she describes in detail how the evasion scheme works and she is also able to explain without hesitation how Mr. Szczepaniuk’s wages were calculated.  She also describes how she knows what she is doing is not completely legal.  The programme also has recorded video evidence of a Polish manager explaining exactly the same tax evasion scheme to Mr. Szczepaniuk.

In her conversation with Mr. Szczepaniuk, Ms. Sood is clearly heard saying that the company use the subsistence evasion system when employees work long hours.  Clearly this admission raises serious suspicions about the validity of any and all employment records maintained by the company.

Conclusion

In conclusion RTÉ believes that the broadcast was accurate, factually correct, balanced, objective, and impartial and met the highest editorial, journalistic and public interest standards.  RTÉ believe the facts presented in the programme were correct, the programme did not amount to an attack on the dignity, reputation or honour of the two complainants.

The broadcast did not infringe on the privacy of either Monica Sood or Keith Fahy as it did not expose any aspect of the individuals private lives.  The programme simply focused on the actions of two directors of a company.  The use of hidden cameras can be defended as in the public interest as it exposed deliberate avoidance of tax liabilities and obfuscation of employees’ working hours records.

RTÉ also believes that the programme gave both Monica Sood and Keith Fahy every opportunity to answer the claims that were put to them well in advance of the broadcast. However they declined the offer and opted instead to provide a short statement which was included in the programme.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a section of the broadcast of Prime Time Investigates on the 1 December 2008 concerning the exploitation of migrant workers.  The complainants raise issues with one particular segment about their company KF Marquees, trading as Wigwam.  In assessing the complaint, the Commission had to consider the content of the entire broadcast.  The Commission noted the opening remarks by the presenter, ‘Tonight Prime Time Investigates goes undercover to expose the systematic exploitation of migrant workers in Ireland’.  The viewer is also informed:

‘Migrant workers make up almost 17% of the labour force in Ireland.  The majority of those came here during the boom years in search of a better life.  Many welcome the chance to work long hours to earn as much as possible.  However, on the other hand, thousands of migrant workers are being systematically exploited at the hands of greedy and unscrupulous employers....’ 
In the subsequent programme, undercover reports were shown of two haulage companies, a marquee company, a commercial laundry service company, a cafe and domestic workers.  In each report, contributions from relevant experts were included together with a statement and / or reference to the relevant company subject to the undercover report.  The Commission noted that from the start of the programme the viewer was made aware of the programme content; the exploitation of migrant workers.  The programme makers are entitled to explore such issues.  They are entitled to editorial independence in deciding on the perspective on which the investigative programme is based.  What is important to the Commission is that they do so in a fair and impartial manner.

The first half of the programme concentrated on the haulage industry.  The undercover report on the complainants’ company was at the opening of the second segment of the programme.  It was approximately just over five minutes in length and proceeded by a three minute and twenty second approximately undercover report on a laundry company.  The complainant submits that by positioning the piece on their company between these two other undercover stories, the allegations in these two reports were in effect attributed to their company.  On viewing the broadcast, the Commission found that each undercover report was clearly indicated by the programme-makers and it was evident to the viewer that each was separate and dealt with a particular matter; each report was differentiated and it would not be reasonable to find that a viewer would ascribe the findings of one undercover report to those of another.

The Commission noted that the programme-makers offered a fair right of reply to each of the companies they investigated.  This programme was a critical examination of employment practices and included the use of hidden cameras and in some cases, undercover workers.  Viewers were at all times aware of the nature of the content.  The programme-makers notified Wigwam of the issues under investigation well in advance of the broadcast of the programme.  The complainants submit that the broadcaster did contact them approximately two weeks prior to the broadcast and the complainants decided not to participate.  Their decision not to participate did not preclude the programme makers from investigating and reporting on the subject matter.  At the end of the report on Wigwam, the broadcaster included a statement submitted by the company:

‘In a statement Wigwam says that the company does not believe it breached employment or health and safety legislation.  It also says it cannot comment on any other issues in advance of seeing the broadcast’.

In assessing this complaint, the Commission had regard to the contents as broadcast only.  The issues raised in the report on Wigwam concerned pay, working hours and health and safety.  The issue of written contracts was not addressed in the broadcast and therefore, this issue as submitted by the complainant cannot form part of the assessment of the complaint.  

In the introduction to the segment on Wigwam, the Commission noted that the reporter stated that ‘Established in 2004 KF Marquees trading as Wigwam is one company to reap the benefits of the Celtic Tiger Years’.  The complainants submit that this inferred that the company was making ‘large profits’ at the ‘expense of the employment rights of migrant workers’.  On viewing the piece, the Commission found that the item merely stated that the complainants’ company did well during the celtic tiger years.  The company flourished due to the economic climate.  The Commission found that it would not be reasonable to infer that the report created the impression as submitted by the complainant.

The complainant takes issue with the reporter’s statement that the company's employment practices were less than impressive.  This programme was a critical examination of employment practices and included undercover worker, Mr. Szczepaniuk, at Wigwam.  Viewers were aware of the nature of the report.  The first shot of Mr. Szczepaniuk is entering the reporter’s car in the evening, and subsequently being interviewed about his experience and knowledge of the company he was working for.  In the course of the report, the contribution from Mr. Szczepaniuk included;

‘All workers in Wigwam, they work long hours, a lot of overtime.  They start very, very early some days at 6 o’clock and they finish very late like 11 o’clock.  They even work seven days a week’.

‘They know the people will be working very hard, very long they won’t be asking for anything because most of them don’t speak any English.  So they get very little pay for overtime’.

The Commission could find no evidence of an inference that Mr. Szczepaniuk was a long standing employee as submitted by the complainants.  It was evident that he was participating in the undercover report.  His length of time with the company was not an issue or referenced at any stage in the broadcast.

The Commission noted that the complainants submit that employees are required to work more than 48 hours a week during busy periods and when ‘averaged out over a six month period, the working week does not exceed 48 hours’.  The hours that Mr. Szczepaniuk referred to were well in excess of the 48 hour rule which the complainants did not directly address and / or refute.  With regard to the health and safety training, again the complainants do not refute that Mr. Szczepaniuk did not receive any training prior to commencing work or while working there.  With regard to pay, the Commission noted the presenter’s comments just prior to the undercover sequence regarding a payslip and the content of the sequence itself:

Footage of Mr. Szczepaniuk in the office of Wigwam

Presenter: ‘Despite the fact that his payslip shows his overtime was supposed to be paid at time and a half Prezemeck was in fact paid just one euro an hour extra for his overtime hours.  Prime Time has uncovered evidence which clearly shows Keith Fahy and Monica Sood are not only exploiting their employees but are also defrauding the Revenue Commissioners in the process.  Prezemeck’s payslips show large payments listed under the heading ‘subsistence’.  Normally these are payments made to employees working away from their regular place of employment and are tax free’.  

Viewers could then see Mr. Szczepaniuk approach Ms. Sood’s desk.

Mr. Szczepaniuk: ‘Can I ask you a question because I was working here?  What is this, subsistence? [pointing to his payslip]

Ms. Sood: ‘that’s a tax free payment to make up your overtime that I can do.  It saves me money and it saves you money.  Right, are you with me?  Your total overtime here is........you are only being taxed on €297 and you are not being taxed on €207.’

Mr. Szczepaniuk: ‘Why?’

Ms. Sood: ‘Well, what do you mean why?  But why do you want to know?  I can tax you if you want.  Understand, it’s a tax free way for me to pay you.  Right?

Szczepaniuk: ‘Okay.’

Ms. Sood: ‘In other words if you want me to tax you fine, I’ll tax you but it’s not one hundred percent legal.’

Szczepaniuk: ‘Okay.’

Ms. Sood: ‘But it is a way that I can pay people without me paying your tax and you paying your tax.  I can give you this much money tax free.’  

Szczepaniuk: ‘Ah, Okay.’

Ms. Sood: ‘Okay, it saves you money and it saves me money.’

Szczepaniuk: ‘Ah, Okay.’

Ms. Sood: ‘I do that where there is big hours.’

But it is a way that I can pay people without me paying your tax

Szczepaniuk: ‘Okay, that’s grand thank you.’

The Commission noted that the complainants submit that their company pays above the minimum wage.  This was not the issue addressed by the programme-makers; the report explored the working hours, pay and the format of that pay.  The complainants’ submit that Ms. Soods’ explanation on the issue of subsistence caught on camera was purely reactionary and an effort on Ms. Soods part to answer Mr. Szczepaniuk’s query knowing his net pay was correct irrespective of the typing error on the payslip.  On viewing the broadcast, the Commission was of the opinion that the substantive arguments of this section of the programme were evidenced in the undercover footage in the Wigwam offices.  The Commission noted the detailed response given by Ms. Sood to Mr. Szczepaniuk including her reference that the format of pay was not one hundred percent legal and it is used when paying for a large amount of hours.  It was reasonable for the programme-makers to infer from this content that there was an issue with the format of pay.  Further, the contribution from the Employment Lawyer which included a reference to tax evasion was reasonable based on the footage captured by hidden camera.  

With regard to the issue of privacy, the broadcasting legislation requires that a broadcaster does not unreasonably encroach on a person’s privacy.  The Commission noted that the undercover footage was shot in the office of the company.  The Commission would acknowledge that the complainants were entitled to an expectation of privacy at their workplace.  However, what the Commission must assess is, was the invasion unreasonable?  In the context of this particular broadcast, the matter being investigated was one in which the complainant’s had direct involvement.  Further, the matters under investigation were in the public interest.  The Commission noted that the undercover filming had recorded evidence of exploitation of migrant workers.  For example, with reference to Wigwam this included irregularities in pay.  The Commission was of the view that in light of the material evidence revealed in the course of the broadcast and the public interest nature of the content, the privacy of the complainants was not unreasonably encroached upon.

With regard to Section 24(2)(f) a complaint by a person that in a broadcast by a broadcaster which is specified in the complaint an assertion was made of inaccurate facts or information in relation to that person which constituted an attack on that person’s honour or reputation, the Commission found no evidence of inaccurate facts or information in this broadcast which constituted an attack on the complainants’ honour or reputation.  

The Commission was of the opinion that the subject matter was treated in a fair and objective manner.  The substantive issues as broadcast were in the main accurate and the undercover footage provided material evidence that might not otherwise have been possible to attain.  Further, the complainants were offered a fair right of reply.  The complaints were rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality and (c) unreasonably encroach on the privacy of an individual and (f) inaccurate facts or information which constituted an attack on that person’s honour or reputation.
BCC Complaint Decisions, March 2009

1/18

[image: image25.jpg]