[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Tony Ryan, Pure Irish Water Brand Systems Ref. No. 477/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Buyer Beware
	4 December 2008


Complaint Summary:

Mr. Ryan’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  The complainant states that the presenter of the programme made statements relating to “demineralised drinking water” in that he cited from a ‘WHO’ document.  He stated that by drinking demineralised water it would cause; cardio vascular decease, bone fracture in children, pregnancy problems in women and cancer.

The ‘WHO’ document he quoted from is for review and comment, not citation.  It is misleading to use such documents as fact as there is no set standard for drinking water.  There are standards for what is allowed to be in drinking water such as minerals, chemicals and bacteria, not for what is taken out.  Research in demineralised water is inconclusive according to the ‘WHO’ magazine.  He believes that the programme was allowed to make statements in relation to demineralised water that were not factual, were misleading and a cause for distress.

Station’s Response:

RTÉ states they believe the programme was impartial, objective and fair.  They do not accept that there were any inaccuracies in the programme or that any information was presented in a misleading manner.  

The programme was commissioned by RTÉ from a highly reputable independent production company, Power Pictures.  Mr. Ryan’s complaint was forwarded by RTÉ to Power Pictures.  Under section 24 (5) of the Broadcasting Act 2001 a company that  is commissioned to make a report that is the subject of a complaint may make a submission to the Commission.  In this instance the producer of the programme David Power has prepared a rebuttal of Mr. Ryan’s claims.  

RTÉ requests that the BCC regards Mr. Power’s submission as a joint submission on behalf of his production company and on behalf of RTÉ, the broadcaster of the programme.

RTÉ is confident that if this complaint goes to the adjudication process of the Commission and board members view the report they will come to the view that the report fulfilled all statutory requirements in regard to fairness, objectivity and impartiality and the complaint will be rejected.

Independent Producer’s Response:
The producer’s submit that they have examined the complainant’s claims in the context of the programme, which they have viewed and re-viewed and checked against verbatim transcript, and have found no substance in his complaint.

The complainant takes issue with a WHO report, which the producer states was not referred to in the programme.  The document was used solely for research purposes and never cited on-air in the programme.  Further, the claims that the presenter made statements about health issues related to drinking demineralised water are erroneous.  Nowhere in the programme is there any mention of ‘bone fracture in children’ or ‘pregnancy problems in women’.  The sole mention made by the presenter to any form of ‘cardio vascular decease’ or ‘cancer’ was in the context of reading from a page on the website of the company PureH2O.  The viewer could hear the presenter’s voice saying the words while the relevant page from the website was shown on screen.  

There were four references to the World Health Organisation in the broadcast and when heard in context, they could not be determined to be misleading.  There were no misleading items in the broadcast.  The issues raised were raised in a measured and responsible manner, in the public interest, and reflected the contents of the WHO Report 2006, and the views of reputable scientists specialising in water quality issues who were interviewed in the programme.  The ‘cause for distress’ that the complainant asserts is spurious.  He does not purport to have been personally distressed by the programme.  

The programme on the basis of solid research, brought to the public’s attention the fact that purchasers of RODI filtration systems for drinking water ought to be advised of the potential adverse health effects of drinking demineralised water and be offered the facility of a drinking water filtration by-pass or a remineralisation system.  The complainant may not concur with this view, albeit it an accurate reflection of the recommendations of WHO experts and the Irish Environmental Protection Agency.  The complainant’s contrary opinion does not, of itself, mean that the programme was, as asserted by him, not factual, misleading or a cause of distress to members of the viewing public.  There is no basis on which this complaint can be sustained.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a broadcast of Buyer Beware which dealt with the sales tactics of a particular company when selling a product, a reverse osmosis de-ionising filter.  The Commission noted the introduction to the broadcast: 

‘A lot of us have very good reason to be worried about the quality of the water coming out of our taps.  Boil notices, e-coli, cryptosporidium, they’re all popping up all over the place.  And so too are the companies that claim to be able to something about these problems and tonight we are going to take a much closer look at one such company operating nationwide with tens of thousands of customers’

‘All over the country there are companies selling water filtration devices which they will come and install in your home.  One of the most successful in this field is the Irish company Pure H20, who are based in Galway.  They claim to have tens of thousands of customers and they say that number is growing by the day.  Bubbling under the surface of this very successful business and its many satisfied customers, some reservations about their sales tactics surfaced on Radio 1 earlier this year.’

‘All those people that we have spoken to say that the Pure H2O rep came to their house offering a free test of their water quality.  This was done with a two or four pronged electrical device.  The test passes a current through your tap water making any dissolved solids visible.’

In the subsequent programme, interviews with purchasers of the Pure H2O reverse osmosis de-ionising filter were shown, undercover footage of a Pure H2O Compnay Limited salesman’s pitch was shown and various contributions from relevant experts and a former salesman of the company.  Towards the end of the report the issue of the merits of drinking distilled water was addressed.  Throughout the broadcast the presenter indicated the sources of the facts that he used and the viewer was informed at the outset of the surreptitious filming that would be shown.  

The Commission noted that from the start of the programme the viewer was made aware of the main premise of the programme content; the sales tactics employed the Pure H2O Company salesmen to sell reverse osmosis de-ionising filters.  The programme was mainly devoted to this issue, but towards the end of the report the programme-makers asked the question if purchasers of filters should be informed that they should also purchase a device which would re-mineralise the water after the reverse osmosis de-ionising process.  The programme maker was entitled to explore such issues, which are of great public interest.  

The complainant submits that the presenter stated that drinking demineralised water would cause certain illnesses/bad health.  The Commission noted that the reference to health in the broadcast was prompted by the content on a webpage on the Pure H2O Company website.  The source of the reference was made clear to the viewer and the programme included a visual clip.  Given that facets of the PureH2O Company Limited were under investigation, one could expect that an investigative programme might address such an issue.  Further, the testimonials of the people who had purchased the filters and under cover footage evidenced that health was an aspect used in the sales pitches.  In the opinion of the Commission this issue as submitted by the complainant was not relevant to the content as broadcast.

The complainant takes issue with the presenter citing from the World Health Organisation on demineralised water as the document he quoted from was for comment and review only and further, misleading as there is no set standard for drinking water.  The Commission found that it would not be reasonable to infer that the programme content was unfair based on such argument.  In assessing a complaint, the Commission must have regard to the content of the entire broadcast.  The reference to the World Trade Organisation was only one such reference in the discussion on demineralised water.  The Commission also noted that the programme-maker submitted that the WHO report the complainant takes issue with was not referred to in the programme.  The Commission also had to consider the context of the discussion.  The issue was not with the standards of water in Ireland and therefore, the issue of standards as raised by the complainant is not relevant to the content as broadcast.  

The programme was addressing the sales pitch used by Pure H2O Company Limited; it was focussed on the company.  When discussing the issue of demineralised water the presenter clearly indicated the sources of his information.  The material was factual and based on renowned organisations.  This included the World Health Organisation as submitted by the complainant.  At no stage in the broadcast was it suggested that these facts were absolute or definitive.  It simply stated fact; ‘there’s a lot of scientists who are of the opinion’.  

The programme-makers also chose to speak to a Senior Lecturer in Environmental Engineering in Queens’ University, Belfast.  The Commission noted his contribution:


‘Re-mineralisation must be done before you consume pure osmosis water’

‘It’s [distilled water] certainly very good for you car battery, but not for your health because that can take away the salts that are actually necessary for the metabolic functioning of your body.’

The Commission noted that the contributor was asked for his opinion on the merits of distilled water for human consumption based on his expertise.  His response was made in a moderate and factual manner.  The programme makers also asked a Laboratory Manager about drinking demineralised water.  The programme-makers had sent water from a house in Cork to her for analysis; what was in it and was it fit to drink?  The presenter went to the lab to get the results and asked Ms. McIntyre if she would drink the tap water from Cork or the distilled water.  The Commission found that this was a reasonable question.  Ms. McIntyre had tested the water from Cork and it was in this context she was asked the question.

The Commission was of the opinion that the subject matter was treated in a fair and objective manner and further, it was fair to all interests concerned.  The substantive issues as broadcast were in the main accurate and the undercover footage provided material evidence that might not otherwise have been possible to attain.  The programme makers critically examined the sales techniques used by a particular company.  It was evidenced in the broadcast that the precipitator test that was used by sales men of Pure H2O Company could not determine the quality or otherwise of water.  Further, the programme makers explored the health issues in the context of the content of the company’s website.  The programme found that there was expert opinion that advised if you have a reverse osmosis filter, you should re-mineralise your water prior to consumption.  When facts were presented the source was identified and the viewer was informed of the background of all the contributors.  The presentation was at all times moderate and professional.  Further, the content was in the public interest.  The Commission could find no evidence of material that was cause for distress as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality.
BCC Complaint Decisions, March 2009

1/4

[image: image1.jpg]