[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Tony Ryan, Pure Irish Water Brand Systems Ref. No. 478/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Galway Bay
	Keith Finnegan
	 5 December 2009


Complaint Summary:

Mr. Ryan’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  The complainant states that the presenter of the programme made statements relating to “demineralised drinking water” in that he cited from a ‘WHO’ document.  He stated that by drinking demineralised water it would cause; cardio vascular decease, bone fracture in children, pregnancy problems in women and cancer.

The ‘WHO’ document he quoted from is for review and comment, not citation.  It is misleading to use such documents as fact as there is no set standard for drinking water.  There are standards for what is allowed to be in drinking water such as minerals, chemicals and bacteria, not for what is taken out.  Research in demineralised water is inconclusive according to the ‘WHO’ magazine.  He believes that the programme was allowed to make statements in relation to demineralised water that were not factual, were misleading and a cause for distress.

Station’s Response:

Galway Bay FM states that the Mr. Boucher-Hayes, presenter of the programme ‘Buyer Beware’ which in this instance dealt with the issue of water quality in Galway, was interviewed in the course of a broadcast of the ‘Keith Finnegan Show’.  Mr. Boucher-Hayes repeated various statements which had been broadcast in the programme on RTÉ the previous night.  The presenter did challenge him on some of the facts as would be the norm with such discussions.  The broadcaster submits that they disagree fully with the content of this complaint and in particular, that it included nonfactual, misleading and distressful claims.  The content of the broadcast did not infringe the fairness, objectivity and impartiality requirements.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns an interview with the presenter of a programme entitled Buyer Beware during a broadcast of the ‘Keith Finnegan Show’.  The Commission noted the presenter’s introduction: 

‘A lot of comments coming in about a tv programme which was on last evening where Philip Boucher-Hayes was looking at water filters and a Galway company supplying them..........You [Philip Boucher-Hayes] certainly lifted the lid on water filters last night.’

Mr. Boucher-Hayes; ‘We’re taking a look specifically at this company Pure H2O Company Ireland Limited....We received a large number of complaints from members of the public about their sales tactics......the filters that this company installs are and, excuse the jargon, are called reverse osmosis de-ionising filters and what they do is take everything out of the water’.

Therefore, the listener was fully informed of the context of the interview, a broadcast the previous evening and then fully briefed on the issues investigated in the programme; a critical examination of the sales tactics employed by the Pure H2O Company salesmen to sell reverse osmosis de-ionising filters.  In the subsequent interview, the demineralisation of the water is discussed and the issue of health.  

The complainant takes issue with the guest Philip Boucher-Hayes citing from the World Health Organisation on demineralised water as the document he quoted from was for comment and review only and further, misleading as there is no set standard for drinking water.  The Commission found that it would not be reasonable to infer that the programme content was unfair based on such argument.  The World Health Organisation is a renowned organisation and the Commission could not determine the merit or otherwise of the World Health Organisation material as raised in the complainant’s submission.  In assessing a complaint, the Commission must have regard to the content of the entire broadcast.  Also, the context of the discussion must also be considered.  The issue was not with the standards of water in Ireland and therefore, the issue of standards as raised by the complainant is not relevant to the content as broadcast.  

The complainant submits that the guest, Philip Boucher-Hayes, stated that drinking demineralised water would cause certain illnesses/bad health.  The Commission noted that the he never stated that drinking demineralised water would cause certain illnesses.  The issue of health was addressed.  Mr. Boucher-Hayes did state that there was a body of scientific evidence that suggests drinking demineralised water ‘is not particularly conducive to good human health’.  He substantiated the statement and then stated that the World Trade Organisation has recommended that companies selling such filters, such as Pure H2O, ‘should make their customers aware of the mineral content, the adjusted mineral content of water that comes through their filters and that they may also offer their customers re-mineralisation unit’.  Towards the end of the interview Mr. Boucher-Hayes does refer to illness.  The particular segment included him stating:

‘..the question is do you need everything out of your water and is it desirable that everything be taken out of your water?  And as I say large bodies of scientific evidence says no there are increased risks of gastric cancer from drinking demineralised water, increased risk of oesophageal cancer, of cardio-vascular disease......bone deficiency leading to increase risk of fractures in children...if you were to drink demineralised water as your primary source of water or your sole, exclusive source of water.’
Mr. Boucher-Hayes was asked for his opinion on the merits of drinking demineralised water based on the research and programme he had presented the previous evening.  The Commission noted that his manner was factual and professional.  He informed the listener of his source of facts.  Contrary to the complainant’s submission, he did not state that drinking demineralised water would cause illness; he stated there was a body of evidence which suggested an increased risk of certain illnesses.  Further, he qualified the statement; it was only valid where demineralised water was the only source of water.  The Commission also noted that the presenter, Keith Finnegan, stated that people need to inform themselves about the issues with which his guest agreed stating that people needed to ‘inform themselves whether they want to drink demineralised water’.  With reference to the programme Buyer Beware, the presenter stated that by watching the programme viewers ‘can ask their own questions from there’.  At the end of the programme the listener was informed that Pure H2O Company Limited had offered to deal with any customer concerns arising from the programme and that they were now fitting remineralisation units for free.  The presenter ended the interview stating:

‘Alright Philip Boucher-Hayes, thank you so much for joining us this morning and if you want to get further details we will be giving you the helpline number for Pure H2O shortly’.

It was evidently clear from listening to the broadcast that the content related to the research and broadcast of a programme the previous evening.  The listener was aware that the guest Philip Boucher-Hayes was the presenter and that his contribution to the Keith Finnegan Show was based on his programme Buyer Beware.  The tone and style of the interview was moderate and balanced throughout.  All sources of facts were identified.  The Commission could find no evidence of materially misleading content and / or distressful content.  The Commission was of the opinion that the subject matter was treated in a fair, objective and reasonable manner.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality.
BCC Complaint Decisions, March 2009

1/3

[image: image1.jpg]