[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Kennedy Solicitors on behalf of Ballinalard Transport, Ref. Nos. 08/09 and 09/09   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Prime Time Investigates &

Prime Time
	1 & 2 December 2008


Complaint Summary:

Kennedy Solicitors on behalf of Ballinalard Transport submit this complaint under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs) and (f) inaccurate facts or information which constituted an attack on that person’s honour or reputation.  The complainants state as follows:

1. Their former driver, Mr. Zietsman, told RTÉ that he worked for the company for 3 months and that he normally worked 16 to 19 hours per day, 6 days per week and that he worked in excess of 100 hours a week.  He also stated that he lived on his truck and that all drivers, except perhaps three, lived on their trucks in the yard.  Ballinalard Transport denies that the driver worked hours prohibited by regulation whilst employed by them and their tachograph records clearly substantiate this.

2. It was stated on the programme that a Ballinalard Transport lorry “done a runner” past a VOSA check point.  The complainants claim that the driver was not requested by VOSA personnel or the police to pull into the siding.  On being stopped and brought back to the check point, the vehicle then went over its exceeded hours and was required to park up for the remainder of the 45 minutes rest period.  Had the vehicle not been stopped it would have reached its destination within regulation.  The suggestion that the vehicle was in breach of regulation is untrue and inaccurate.  On examination of the truck by VOSA, no defects were discovered.

3. The complainants claim that Mr. Zietsman also stated that he availed of holiday letters.  Ballinalard Transport state that the driver never drove for the company outside of Ireland and accordingly his allegation has no basis in fact.

4. The programme featured a journey to Hungary by a Polish truck driver.  It was stated that he was provided with an untrue letter stating his date of commencement.  In fact the driver was instructed to commence on the 6 September.  The driver chose to commence his journey instead after 11 pm on 5 December when it was clearly unnecessary to do so. The tacograph records clearly state that the driver commenced in Tipperary.  It was suggested that this was an effort to conceal breaches of driving hour regulations but this is clearly untrue.  It was also suggested that a deadline was imposed to reach Rosslare Harbour, which inferred that there would be difficulty complying with the deadline.  If he had commenced at midnight on 6 September, the driver had at least seven and a half hours to make a trip that can be completed in less than three hours.  To suggest that the company imposed a deadline that was in any way unrealistic is clearly inaccurate.

It was further stated in the programme that the driver had to make a trip of 2,500 kilometres to Hungary.  The trip was 2,221 kilometres and to increase that distance by in excess of 10% is inaccurate.  The same trip is regularly made by the company’s trucks without any regularly difficulty.  The complainants claim that an analysis of the records shows that the driver took an erratic route and unusual rest hours which maximised his driving hours.  Had the driver followed instruction he could easily have completed his route within regulation time.  The company believe the driver altered the route and rest periods with the express purpose of portraying alleged breaches of the regulations so that the same could be broadcast. 

It was published that the driver was forced to break safety regulations and speed limits.  All company trucks are fitted with speed limiters which prevent a driver from accelerating beyond the maximum speed limit.  All routes are capable of completion within speed limits but this was not portrayed.

The driver stated that he could not complete part of a journey because he had only three and a half hours on this tacograph.  The records show that the journey was completed in 2 hours 50 minutes.  It was sensational to suggest that it could not be done and then not to broadcast that it was easily achievable.  

It was stated that the driver was not allowed take a 24 hour rest period.  The complainants state that this is untrue and misleading.  They claim that the circumstances of the journey were deliberately engineered by the driver to suggest that he was not allowed to or could not take a 24 hour break.  When the driver made his delivery to an industrial estate in Budapest, he remained in that estate for a 25 hour period.  During that time he moved his truck on seven occasions, all of which were recorded on his tacograph and thus counted as driving time.  The shortest movement was 544 metres which took over 28 minutes to complete and the largest was 4.2 kilometres which took in excess of 3 hours and 8 minutes to complete.  All the movements took place within the industrial estate.  He had no requirement to make any movements other than to make the one delivery.  His next requirement was, after the necessary rest period, to leave Budapest for his next destination.  The driver therefore interrupted his 24 hour rest period by deliberately moving his truck extremely small distances on 7 occasions to ensure his 24 hour rest period could not be affected.  This was not represented in the programme and the manner in which the programme represented the position is grossly inaccurate.

The programme claimed the driver was put under serious, and by inference, undue pressure to make a stated 4 p.m. deadline.  It was possible to do the journey within that time period had the driver not made unscheduled stops in advance.  That the consignment was not ready when the truck arrived is not the fault of the company as the company was instructed to have the truck there at 4 p.m.  The allegation of pressure was untrue and inaccurate.  

It was published and broadcast that the driver was then required to drive to Calais and onto Holyhead without rest despite being told that he could take the required rest break.  The driver was in fact instructed to take the rest break and then drive to Calais and on to Holyhead.  This is notwithstanding the fact that the driver according to the complainant had manufactured a position whereby he had broken the Budapest rest period expressly to ensure he had not taken a 24 hour rest break.  

It was claimed that the driver, on his return to Ireland was to continue with his deliveries for consignments due to Waterford and Belfast.  The clear inference was that the driver was required to drive to Waterford and Belfast on that occasion.  This was untrue and a gross misrepresentation of the facts.  The goods were to be delivered to Ashbourne for onward delivery to other locations by other companies.  The programme clearly misrepresented the position in an attempt to bolster untrue claims that the company promotes the breach of regulations.

The company was quoted as saying they could not comment on the issues raised in advance of the programme.  The full text of that statement was that in the absence of specifics they could not comment on the issues raised in advance of the programme.

Throughout the programme, the message was that the company engaged in slave labour and that their drivers were systematically exploited by greedy and unscrupulous employers who put the lives of the public at risk. The complainants believe that the evidence produced against Ballinalard Transport Limited was fabricated by the driver and/or RTÉ to allege breaches of the regulations.  To deliberately breach the regulations against the orders of the company and then to represent that the company was responsible was innuendo of the highest degree.  The viewers were left with the impression that Ballinalard Transport are engaged in slave labour, systematically exploit their drivers, are greedy and unscrupulous employers and unwillingly put the lives of the public at risk.

Station’s Response:

RTÉ states that they do not accept Mr. Kennedy’s criticism. The Prime Time Investigates programme of 1st December 2008 carried an investigation into the exploitation of immigrant labour in Ireland.  One of the examples of exploitation that featured in the programme was that of a driver, Andries Zietsman, who worked for Ballinalard Transport.  RTÉ believes that the details of Mr. Zietsman’s employment were accurately reported in the programme.  RTÉ carried out extensive checks to confirm Mr Zietsman’s account of events. 

This complaint is about the accuracy of what was said in the report.  Ballinalard argue that was said by and about Mr. Zietsman in the report was not an accurate account of his experiences with the company.  RTÉ believes it was accurate.  They believe the evidence of the truthfulness of what they broadcast is contained in the report and that, furthermore, if a civil action was taken by Ballinalard, RTÉ would defend the report vigorously and produce additional evidence to support what was stated in the broadcast.
The Prime Time programme of 2nd December contained a brief reprise of the full programme broadcast the evening before as an introduction to a studio discussion.  There were no references to Ballinalard or Mr. Zietsman contained in the programme of 2nd December which was not contained in the programme of 1st December.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcasts, the submissions made by the complainants and the broadcaster.  The complaint concerns a section of the broadcast of Prime Time Investigates on the 1 December 2008 concerning the exploitation of migrant workers.  The complainant raises issues concerning how the programme-makers dealt with their company Ballinalard Transport including contributions from a former employee and footage of an undercover driver.  In assessing the complaint in relation to this programme, the Commission had to consider the content of the entire broadcast.  The Commission noted the opening remarks by the presenter, ‘Tonight Prime Time Investigates goes undercover to expose the systematic exploitation of migrant workers in Ireland’.  The viewer is also informed:

‘Migrant workers make up almost 17% of the labour force in Ireland.  The majority of those came here during the boom years in search of a better life.  Many welcome the chance to work long hours to earns as much as possible.  However, on the other hand, thousands of migrant workers are being systematically exploited at the hands of greedy and unscrupulous employers....’ 
In the subsequent programme, undercover reports were shown of two haulage companies, a marquee company, a commercial laundry service company, a cafe and domestic workers.  In each report, contributions from relevant experts were included together with input from and / or a statement and / or reference to the relevant company subject to the undercover report.  The Commission noted that from the start of the programme the viewer was made aware of the programme content; the exploitation of migrant workers.  The programme makers are entitled to explore such issues.  They are entitled to editorial independence in deciding on the perspective on which the investigative programme is based.  What is important to the Commission is that they do so in a fair and impartial manner.

The Commission noted the introduction to the haulage industry in the broadcast:

‘There are in excess of 5000 licensed road hauliers in Ireland.  Business and the public at large are heavily reliant on these carriers.  Without them the country would grind to a halt.  However, as Prime Time discovered over the last six months many of Ireland’s leading haulage companies are flouting labour laws and more importantly, safety regulations with migrant drivers being paid below the minimum wage and being forced to work dangerously long hours.’

The viewer was informed that:

‘by law a driver is allowed to work an average of 48 hours a week.  However, drivers are strictly prohibited from working more than 60 hours in a single week.’

The subsequent content included interviews with lorry drivers about their experiences; contributions from tachograph experts; the Chief Executive of VOSA; the Chief Executive of the LRC; a representative of the IRHA and the owner of a haulage company.  Interwoven through this content was the footage of an undercover driver as he made his way to, and from, Hungary.  There was footage of a police car chasing a truck.  There was also undercover footage of the programme-makers following a truck driver from a particular truck company to seek to authenticate the allegations two of the company’s drivers had made. 

The Commission noted that the programme-makers offered a fair right of reply to each of the companies they investigated.  This programme was a critical examination of employment practices and included the use of hidden cameras and in some cases, undercover workers.  Viewers were at all times aware of the nature of the content.

The complainant submits that the contribution from a former employee, Mr. Zietsman, in the programme was inaccurate.  In assessing a complaint, the Commission must consider a contribution in the context of the entire broadcast.  The Commission noted that Mr. Zietsman’s contribution was only one reference to the issue of excessive hours.  Input in this context also included Vehicle Operations Standards Authority (VOSA) facts, input from the Chief Executive of VOSA, contributions from tachogragh experts and undercover footage which included a driver from Ballinalard being stopped by a police car and instructed to take a rest period.  Such contributions and information included:

CEO of VOSA: ‘Certainly on drivers hours, there is a higher degree of non-compliance by Irish registered vehicles than there is by vehicles from other countries.  Regrettably they are currently the worst offenders’.

Presenter: ‘According to confidential VOSA documents seen by Prime Time, Ballinalard Transport is one of the top offenders.  In fact on the night we filmed at the VOSA site in Holyhead a Ballinalard driver was chased by police after he tried to dodge the checkpoint’. [footage of police car chasing and stopping truck was shown followed by the policeman telling the driver to sign a form and park up]  ‘On inspection he was found to have driven over his hours and was instructed to park up for a period of time.’

There was also undercover footage of an undercover driver with Ballinalard Transport.  The viewer was informed:

‘As part of our investigation we placed a Polish truck driver with a secret camera undercover in Ballinalard Transport’.

Clips of his journey were interwoven through the rest of the content on the haulage industry.  The complainant submits that both the undercover driver and RTÉ fabricated evidence.  He also submits that there were a number of inaccuracies in the undercover footage and the statements made by the broadcaster.  On viewing the broadcast, the Commission was of the opinion that the issues as raised in the report were substantiated.  The issue of exact mileage could not determine the bias or otherwise of the broadcast.  The footage did show that the driver was under pressure and that he had several deadlines to meet.  Further, the Commission noted the manner in which he was treated by his colleague back in the office in Ireland when he spoke to him.  The tachograph of the journey was also analysed by two experts, both of whom delivered the same verdict:

Mr. White: ‘A ten day journey, that instantly breaks the rules in that there was no rest period taken of a minimum of 24 hours for the weeks work done.  Again, the hours are very very poor’.
Mr. Birkwood ‘There were also several days were there were insufficient hours in terms of daily rest.  There was total driving on one day of nearly a 11 hours and again, the legal limit is 10 hours’.

The presenter also informed the viewers that the undercover driver’s experience was not unique.

Presenter: ‘The Ballinalard employees we spoke to say our driver’s experience is not unique.  They provided us with their records which our experts analysed.

Mr. Birkwood: ‘Generally, looking at the overall issues there are many many issues within this particular company and certainly if you were to ask me to rate on our severity scale, this has got be again another level five.’

The complainant raises an issue about the reference to holiday letters.  The reference to such letters must be considered in the context of the broadcast and also, the reference to letters in general.  The issue concerning letters was not confined to holiday letters only.  The content as broadcast included:

Presenter: ‘Ballinalard drivers told us that use of fraudulent letters by the company is widespread in case they are stopped by the authorities.  Drivers are given letters stating they were on holidays for two and three days prior to travelling’.

Mr. Zietsman: ‘Three days in advance, you are going over to the UK but you still driving in Ireland all the time.  That holiday letter accompanies you as a driver going to the UK to say that you actually on leave, but you are not on leave.’

The complainant states that this contribution amounts to Mr. Zietsman stating he availed of holiday letters.  The Commission could not agree with this assertion.  The reference merely indicates that as a former employee of the company he said he was aware of a particular letter.  

Another sequence involving reference to a Ballinalard letter included:

‘This meant an overnight drive from Tipperary to the Wexford Port.  From the outset there were efforts by the company to conceal breaches of the driving hour regulations.  Our driver started working for the company on Friday the 5th of September.  However, before leaving Tipperary he was given a letter stating he started with the company on Saturday 6th and that he started working from Rosslare.’

The Commission noted that the complainant submits the driver was instructed to start on the 6th.  It was clear from the footage broadcast that the driver had to go to Ballinalard Transport on 5th to collect the truck.  The instruction for him from the company to be in Rosslare at 7.30 a.m. was clearly audible.  Given such facts, the Commission found that it was reasonable for the programme makers to question the driver’s start date and the starting point of the journey he was hired to drive for Ballinalard Transport.  The complainant’s assertion that if the driver ‘commenced driving at midnight on the 6 September, the driver had at least seven and a half hours to make a trip that can be completed in less than three hours’ does not materially alter or refute any facts as broadcast.

The complainant also raises issues with particular parts of the undercover footage of the undercover driver.  The Commission found that when the footage was considered in the context of the entire broadcast, the substantive issues as raised were qualified.  The programme makers had the tachograph material analysed by two experts.  Further, other contributions, facts and footage backed up the material shown in the footage of the driver’s journey.

The Commission noted that the complainant was afforded a fair right of reply.  The programme makers contacted the company in advance of the programme and advised them of the subject matter.  That the company declined to participate could not preclude the broadcaster from including material about the company.  The subject matter was in the public interest.  The programme makers informed the viewers:

‘We asked Ballinalard Transport for an interview.  They declined our offer saying they could not comment on the issues raised in advance of this programme.’

The complainant submits that the company did not participate in the absence of specific facts.  The programme makers were not obliged to give the company specific facts.  The programme makers were obliged to ensure that the complainants were informed that their company practices were being investigated and the context for such an investigation.  The Commission noted that the complainant submits they were informed, but not of specifics.  Ballinalard Transport was offered a fair right of reply.  Further, the Commission found that the programme makers did not mislead the viewer as to the reason for the non-participation of Ballinalard Transport.

With regard to the Prime Time programme broadcast on 2 December, the Commission noted that it included footage of a synopsis of the material covered in the Prime Time Investigates programme of the 1 December and was followed by a studio discussion with the Minister for Integration and a representative from the Migrant Rights Centre.    The Commission was of the opinion that the material broadcast in Prime Time Investigate programme was fair and objective and that there was no evidence of inaccurate facts or information which constituted an attack on the complainants’ honour or reputation.  Further, the complainant was offered a fair right of reply.  Given this context and as the material in the programme was a re-broadcast, the Commission reiterate the same finding for the Prime Time broadcast of 2 December 2008 for that of the Prime Time Investigates programme broadcast on 1 December 2008.

Conclusion

The Commission was of the opinion that the subject matter was treated in a fair and objective manner.  The substantive issues as broadcast were in the main accurate and the undercover footage provided material evidence that might not otherwise have been possible to attain.  Further, the complainant was offered a fair right of reply.  The inclusion of clips from the Prime Time Investigates programme in the Prime Time broadcast the following evening also did not amount to unfairness.  
In view of the content and the subject matter of the programme coupled with a fair right of reply, the Commission found no evidence of material that could be consider unfair and / or evidence of unfairness in the treatment of Ballinalard Transport.  There was also no evidence of inaccurate facts or information which constituted an attack on the complainants’ honour or reputation.  The complaints were rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality and (f) inaccurate facts or information which constituted an attack on that person’s honour or reputation.
BCC Complaint Decisions, March 2009

1/8

[image: image1.jpg]