[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Peter Kennedy, Ref. no. 02/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ TV1
	'6.01 News'
	15 September 2003


Summary of Complaint:
Mr. Kennedy's complaint under Section 24(2)(a)(impartiality), of the Broadcasting Act, 2001, relates to a report by Brian O'Connell on RTÉ's '6.01 News', on the Hutton Inquiry into the suicide of Dr. David Kelly.

Mr. Kennedy believes the wording within the report, into the claim that the BBC had exaggerated claims that the Iraqi army was capable of delivering arms of mass destruction in 45 minutes, left the impression that Dr. David Kelly, an expert on weapons of mass destruction, was at fault in this matter.  He believes that by omitting from the report,  a major qualification by those giving evidence, in particular that by Sir Richard Dearlove, Head of MI6, that the report lacked balance.  This qualification, Mr. Kennedy states, referred to the reliance of the 45 minutes to be able to prepare weapons of mass destruction, as being too great and out of proportion to this possibility.  He further states that had this qualification had been included, Brian O'Connell's report would have been more responsible, balanced  and meaningful. The omission, he believes, was a very serious error of judgement and resulted in an unbalanced report.

Station’s Response

RTÉ in their response state that having viewed the report and read the transcript, nothing inaccurate was found.  The report by Brian O'Connell, RTÉ's London correspondent -- a vastly experienced and highly regarded  journalist, is a standard authoritative account of an Inquiry he was very familiar with.  RTÉ does not accept the claim that the report lacked balance because it failed to include a major qualification made by the Head of MI6, Sir Richard Dearlove.  RTÉ state that in any report of a day's proceedings before an Inquiry, any journalist must use their training, experience and judgement to decide what to include and what to exclude.  In this case, RTÉ, believes a fair and accurate summary of the main proceedings of the day were reported.

RTÉ further state that Brian O'Connell had been reporting for months on the Hutton Inquiry and had achieved over that time, an accurate account of the whole inquiry

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Kennedy.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a).  The news report in question was a factual account of the proceedings of the Hutton Inquiry as occurred on that day, 15th September 2003.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The reporter merely gave a summary of the main proceedings.  

The complaint was rejected.
BCC Board Meeting, Mar 2004, Ref 02/04




