[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Patrick Cooney, Ref. no. 07/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ TV1
	'9 O'Clock News'
	22 December 2003


Summary of Complaint:
Mr. Cooney's complaint under Section 24 (2)(a)(impartiality), of the Broadcasting Act, 2001,  refers to a report on the '9 o'clock News' on the Barron report.  Mr. Cooney states that his response to the Barron report was broadcast and immediately following the report,  the announcer, looking to camera, stated "Mr. Cooney declined to be interviewed....."  This statement, he believes, delivered without qualification, would raise several questions in the viewers minds.  For example, had he had something to hide?; was he afraid?, was his response so bad he wouldn't defend it?; he is arrogant in refusing.  Mr. Cooney states that the request for an interview came via a phone call from someone he didn't know.  He declined to be interviewed but he was not asked for reasons for the refusal.  Neither was he informed that his refusal would be broadcast.  Mr. Cooney believes the statement broadcast was, in the circumstances, sly, unfair and unjust and totally lacking in balance.
Station’s Response

RTÉ in their response claim the statement read by their newsreader was factual.  RTÉ's Midlands correspondent  requested an interview with Mr. Cooney which he declined. This he was perfectly entitled to do.  Their report broadcast that fact.  There was no inference in the reporting and indeed when taken in context of a report which extensively quoted from Mr. Cooney's statement, it is RTÉ's view that the report was fair to Mr. Cooney.  Nothing was carried in subsequent part of the report to challenge Mr. Cooney's assertions.  RTÉ rejects Mr. Cooney's claim that there was any abuse of power by them.  On the contrary, RTÉ believe their report was factually accurate and balanced.  Providing the information that Mr. Cooney declined to be interviewed was simply a statement of fact, nothing more. RTÉ add, however, that they regret the inference taken from the inclusion of the reference to his decision to decline to be interviewed, and reassured him that this had none of the connotations he ascribes to it.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Cooney.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a).  The news item was fair and impartial.  It included the information that Mr. Cooney had declined to be interviewed.  This was a statement of fact and presented as such.  

The complaint was rejected.
BCC Board Meeting, Mar 2004, Ref 07/04




