[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Eoin McMahon, Ref. no. 08/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ Radio 1
	'This Week'
	28 December 2003


Summary of Complaint:
Mr. McMahon's complaint under Section 24(2)(a)(impartiality), of the Broadcasting Act, 2001, refers to what he considers was a biased account of the Iraqi war in a review of the year on the 'This Week' programme.   He lists the various people featured in the interviews who held anti-intervention views, compared to those who were in favour of the invasion of Iraq.  Mr. McMahon claims that if one removes the comments of the politicians, both pro and anti, in so far as both political sides got the same time in total, the report of nine minute duration, had six minutes of anti-interventions and anti-coalition comments.

He points out that in his view reporter, Mr. Richard Downes, also displayed an anti-intervention stance in the clip played from his report.  Mr. Mc Mahon states that RTÉ failed to afford comparative time to those who were pro-intervention and therefore failed to broadcast an impartial report.  Furthermore he claims the producer/presenter/editor of 'This Week' knowingly cobbled together a review of the Iraq intervention which was biased and one sided to the largest extent possible.
Station’s Response

RTÉ in their response state that this programme was a review  of the year 2003. The nature of annual reviews is a reminder to listeners of events of the previous year.  The piece in question was constructed from extracts of programming from the relevant part of the year and as such, the edited extracts have to be selective.  RTÉ believes these extracts gave an accurate account of the war in Iraq and included extracts from interviewees who supported the war, opposed the war and who expressed no opinion.   RTÉ refute the suggestion that Richard Downes report was biased and point out that Mr. McMahon produces no evidence to support his assertion.  Furthermore, RTÉ state that Mr. McMahon's own political views,  which leads him to characterise the item broadcast as biased, is of no consequence in any objective assessment of the complaint. 
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. McMahon.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a).  The programme in question was a review of the year 2003 and was factual in nature.  There was no editorial bias evident in this programme.  The collection of programme extracts provided a balanced overview of events.  

The complaint was rejected.
BCC Board Meeting, Mar 2004, Ref 08/04




