[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Shane O'Connor, 28/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ Radio 1
	'What if...'
	01 February 2004


Summary of Complaint:
Mr. O'Connor's complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, relates to a discussion on the Abortion Referendum 1983 between a journalist and a lawyer on the programme 'What If'.  Throughout the programme the journalist made it clear that she favoured the legislation of abortion.  The lawyer, at first giving an appearance of impartiality, occasionally let his mask slip.  Even if he were fully impartial there still was an obvious requirement for a third person to provide a balance in the discussion.

The programme showed partiality on the part of the producer and the station was irresponsible in broadcasting a programme if such imbalance.
Station’s Response

RTÉ states that the programme in question is a hypothetical programme, as the name suggests, 'What If'.  It looks at historical events and asks the question 'What would have happened if...'.  The programme on the 1st February 2004 took as its topic the 1983 referendum on abortion.  The two contributors in studio were Mr. Alex White, a barrister, who had worked as a current affairs producer in the 1980s and Ms. Anne Marie Hourihan, a journalist who had campaigned in the 1980s on women's issues.  Mr. O'Connor's complaint is essentially to do with the choice of contributors.  In his view a third contributor was needed to provide balance.  Though he does not say so in his complaint, it is clear that the third contributor, in his view, should have been a Pro-Life person.  It is RTÉ's view that Mr. O'Connor misunderstands the nature of the programme 'What if'.  It is not the intention of the programme to revisit debates that took place in the past (in this instance 21 years ago).  The programme is designed to be an historical series which looks at major events and discusses what would have been had the outcome being different.  The programme therefore did not debate the arguments relevant in 1983, but rather what would have happened if the referendum had not been held or if the outcome had been different.

The two contributors were chosen for their familiarity with the events of the time, one a well-known commentator on public affairs and the other, a lawyer who had the advantage of having been a current affairs producer at the time.  Since it was not intended to discuss the substantive issue of the referendum it was not felt necessary to have to protagonists from opposing sides.

The programme was a repeat broadcast, having been aired first in November 2003.  RTÉ received no complaints at the time of the first broadcast.  It is RTÉ's view that the programme did not breach any statutory requirements in terms of adherence to impartiality and balance.  RTÉ also make the point that this was a historical series dealing with a hypothetical question and was not a matter of current public debate.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Connor.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  The 'What if...' programme was a fair and balanced discussion on how things might have differed if the outcome of the 1983 Abortion Referendum had been different or if the referendum had not been held.  The programme was historical in nature.  It was not a debate on abortion and therefore, the absence of a representative of the 'no' side on abortion is not relevant.  The topic discussed was completely appropriate for inclusion in a radio programme and the panel addressed the issues in a professional manner and there was no evidence of editorial bias.  

The complaint was rejected.

BCC Board Meeting, Mar 2004, Ref 28/04




