[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. PJ Stone, Ref. No. 29/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ
	'Prime Time'
	08 January 2004


Summary of Complaint:
Mr. Stone's complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001, was submitted on behalf of the Garda Representative Association in respect of the 'Prime Time' programme which portrayed an investigative approach into Garda discipline.  The complainant states that the programme was billed the previous week by various promotional slots on the RTÉ network, as an exposé into Garda brutality and Garda discipline, to portray a whole new series of issues which heretofore had not been brought to the public's attention. 

The producers of 'Prime Time' approached the Garda authorities in relation to issues to do with training and the overall way members of the Force were dealing with issues in regard to dealing the public, racism etc.  The programme makers spent some considerable time in the College and interviewed several student Gardaí and were present at a graduation ceremony.  None of the interviews were included in the broadcast.

The first involvement, in August 2003, from the Garda Síochána perspective, was with the producer Ms. Niamh Sammon, who outlined to the personnel concerned from the Garda Press Office, that the programme would focus on the Garda organisation as it stood at this time and to look at the changes facing the force going forward in terms of the many legal and technological changes taking place.  The facility sought at the meeting were to: -

·
have access to the Garda College Templemore

·
include interviews with Garda students and Probationers and the Director of training

·
deal with operational filming and interviews at a busy Dublin Garda Station, and 

·
finally interview with a member of Senior Management which was to take into account new legislation, strategic management initiatives and the PULSE computer system.

It is evident that the focus of the programme had changed when the subsequent questions were submitted, on 4th and 7th November 2003, for the senior officer.  The questions now related to Garda behaviour and alleged ill treatment by members of the Force.  As a result, the personnel in Garda Headquarters were forced to change the senior management personnel required to give that interview as the position changed dramatically from that which was first set out.

The Assistant Commissioner, HRM, was interviewed and issues relating to discipline and particular files were brought to his attention in advance.  Several of the points and questions raised in that correspondence were addressed adequately in the course of the interview.  However, as the matter was not live, this was not shown to the general public.  Equally, in respect of some of the presentations of the witness facts and evidence produced in the programme, some of which had already been rebutted by the Garda Press Office and the information placed before 'Prime Time' and this again was not brought to the attention of the public.  There were many items of information passed onto 'Prime Time' prior to the broadcast, which was either communicated in the interview with a senior officer or otherwise communicated, and this information, if it had been broadcast, it would at very best, have carried some semblance of balance to the programme.  For instance, in this context, Assistant Commissioner Rice, outlined in his interview for the programme, that twenty six members of An Garda Síochána had been dismissed or forced to resign since 1996 following disciplinary investigations, and that 105 members approximately had been dealt with before the Criminal Court in the last two years.  These are vital statistics which illustrate how serious the Garda Síochána, as an organisation, goes about dealing with Gardaí who are in breach of discipline.  The public were not presented with these facts and, yet, Professor Dermot Walsh was allowed to go unchallenged by suggesting that Garda discipline had broken down.

RTÉ relies on the supporting position adopted by Mr. Gordon Holmes because of his position as Chairman of the Garda Síochána Complaints Board.  It fits neatly with RTÉ's assertion that the programme set out the contention that the public confidence in the Garda Síochána was at an all time low, and that there was a public perception that individual members of the Gardaí who behaved less honourably were not being adequately investigated or punished.  It seems remarkable that we can use Mr. Holmes standing in the community to put that assertion firmly in the view of the Independent Broadcasting Authority, but yet viewers were not entitled to come to the same conclusions of the validity or otherwise of the evidence being presented by persons who might be of dubious background.  This, in the complainant's view, is where the programme lost its direction in terms of balance.

Also, throughout the programme there were reconstructed events and it was clear that such events first of all portrayed an image of members of the Garda Síochána in uniform constantly assaulting people.  Equally, the re-construction would flash on the screen for less than five seconds and disappear as if then to give some viewers the notion that we were not in fact dealing with a re-construction, but actual events.  The amount of feedback received on this issue from both the public and Gardaí, can only be regarded, in Mr. Stone's view, as a deliberate attempt to ensure that the viewer was not clear as to whether or not they were viewing re-constructed or real events.

The GRA believes that persons convicted of offences have the same rights as those without criminal records, and obviously have the right to expect high standards from the Garda Síochána.  However, the GRA believe that the programme should have made viewers aware of the fact, that some of the people interviewed for the programme as members of the public who had difficulty in respect of the Garda Síochána, had previous convictions.

The complainant also states that an issue arises in respect of the interview with Mr. Robert Dawson (who was interviewed on the programme) in relation to his detention at Store Street Garda Station on 20th May, 2002.  During the course of the programme he claims that he was assaulted by Gardaí while in custody.  The Garda Authorities wrote to RTÉ in December 2003 and informed them that three men had been interviewed by the Committee for Prevention of Torture (CPT), which included the issue of allegations of ill treatment.  All three, including Mr. Dawson, made no complaint of ill treatment by Gardaí, nor did they complain to the Garda Complaints Board.  Based on this information which was presented to 'Prime Time', why was Mr. Dawson not asked if he had made a complaint to the proper Authorities?

The question of the retired Judge Anthony Murphy, and the interview which took place with him in October 2003, is of some consequence.  Was the Garda Síochána given any opportunity of rebuttal of the assertions the Judge made?  Why was the Judge not asked to be more specific about the incidents of perjury alleged, or any actions that he had subsequently followed up, such as his right to forward files to the Director of Public Prosecutions?  The interview with Judge Murphy was in stark contrast to the interview with Assistant Commissioner Rice.

It is the view of the GRA that that programme was unjust, unbalanced and unfair and it failed because of its own agenda in endeavouring to portray members of the Force in the worst possible light.  The only Garda person interviewed on the programme was the Assistant Commissioner, HRM.  All of the other participants in the programme were saying something which was derogatory or regarded as anti Garda Síochána.  The programme contained a strong bias against the Garda Síochána as an organisation.

The GRA has no objection to any current affairs programme making programmes relating to Garda matters.  This is entirely within the remit of any independent broadcasting station.  But equally, in terms of such a coveted position, one would presume that when you report on such matters, that balance and a sense of fair play should also be brought into the proceedings.  This programme failed on all counts.
Station’s Response

RTÉ state that the central question asked in the 'Prime Time' report on the Garda Síochána was whether, when instances of alleged Garda misbehaviour are brought to light, the response of Garda management is in line with what the public would expect, and whether there are adequate structures for investigating and dealing with such allegations.

Mr. Stone's complaint is, in the first instance, that the producers of the report misled the Garda Authorities when initial approaches were made, suggesting that a documentary be made.  He believes that initially the Garda Authorities believed the focus of the report would be on training and the reasons why recruits join the Garda Síochána.  RTÉ regrets if the authorities were under this misapprehension.  Certainly as far as RTÉ is concerned, no guarantees were either sought or given about the subject matter of the documentary.  As with all documentaries it is inevitable that a large amount of material will be filmed and not ultimately broadcast.  Some of the material shot in the Garda College in Templemore was used in the final edited version of the programme.  The producers cannot be certain how useful the material they have recorded is until the editing process when a script is written and visual sequences and extracts from interviews are edited to the script.  RTÉ does not believe that either the understanding of the Garda Authorities before the commencement of filming or the amount of any individual sequences left in the edited programme, have any bearing on the issues of balance or objectivity.

The complainant raised the issue of certain facts which had been broadcast in the programme which had already been rebutted by the Garda Press Office to the 'Prime Time' team.  RTÉ does not accept that there were any facts broadcast in the programme which were demonstrated by the Garda Authorities as being untrue.  Equally, since the broadcast of the programme, RTÉ has not learnt of any rebuttals of facts broadcast in the report.  RTÉ stands over the programme as accurate and factually correct.

With regard to the issue of the use of reconstruction, the programme followed standard broadcast practice of superimposing the word 'Reconstruction' when such sequences were used.  RTÉ does not accept that viewers would have found misleading these constructions.  Captions were used at all times.  RTÉ is insistent that there was no 'deliberate attempt to ensure that the viewer was not clear as to whether or not they were viewing reconstructed or live events', as Mr. Stone claims in his letter.

Mr. Stone's next criticism relates to the failure of the programme to inform viewers that some of the contributors had convictions.  This is an important issue and is one that the programme makers considered before the broadcast.  In a programme investigating allegations of misbehaviour by some members of the Garda Síochána, it is inevitable that some of those making allegations are likely to have had criminal records.  But people convicted of offences have the same rights as those without criminal records and should expect the same high standards of behaviour from the Garda Síochána.  Allegations made by people with criminal records should be investigated with as much independence and thoroughness as any other allegations.

Mr. Stone believes that there were insufficient contributors on the programme supporting the Garda Síochána.  RTÉ would point out that 'Prime Time' has been to the fore in recent years in bringing to public attention the very difficult and dangerous job which Gardaí do in policing our society and the considerable courage and dedication which most Gardaí display in their working lives.  In the last year 'Prime Time' reports on problems associated with public order as result of alcohol consumption, problems of juvenile crime and car theft and problems relating to drug crime, have all highlighted the good work done by members of the Garda Síochána.  In the particular circumstances of the report of 8 January which concentrated on allegations of misbehaviour and the process of investigating these allegations, it was inevitable that the concentration of the programme would be on negative aspects of the Garda Síochána.  But, with the greatest respect to Mr. Stone and his colleagues, this is part and parcel of vigorous current affairs journalism and is a reasonable price to pay in the public interest.

In conclusion, RTÉ stands over the 'Prime Time' programme of 8 January 2004.  On the morning after the broadcast the Chairman of the Garda Complaints Board, Mr. Gordon Holmes, told the 'Irish Times' that public confidence in the Garda was at an 'all time low', and that there was a public perception that individual members of the Garda 'who behaved less than honourably, were not being adequately investigated or punished'.  Mr. Holmes' informed conclusion, dovetails precisely with the conclusion of the 'Primetime' programme of the previous evening.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Stone.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a).  In assessing this complaint, the Commission only took into account issues directly relating to the programme broadcast.  References to comments made in the print media were not considered.  

This edition of 'Prime Time' was a hard-hitting piece on an aspect of An Garda Síochána.  It was a serious examination of a serious issue.  The Commission noted this fact and acknowledged that it could understand the reaction of An Garda Síochána to the programme.  However, the Commission believed that the subject matter of the programme was not unfair or unjust in light of the three well documented cases that formed the core of the programme.  It was a topic of public interest and it was presented in a balanced manner.  Also, the Gardaí were represented on the programme by the Assistant Commissioner.  In relation to the re-constructed pieces broadcast during the programme, the Commission was of the opinion that the pieces were clearly marked as such and that the viewer would have been cognisant of this fact.  

The complaint was rejected.

BCC Board Meeting, Mar 2004, Ref 29/04




