[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Michael O’Byrne              Ref. No.  115/06
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	KCLRfm
	On the Record
	8 May 2006


Complaint Summary:

Mr. O'Byrne's complaint, made under Sections 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander), relates to a report on a broadcast of the programme On the Record on KCLRfm.  The complainant submits that the broadcast seriously defamed his good name and character in that it contained factually untrue details concerning a lime kiln situated on his lands.  He asserts that he was accused of wanton vandalism and as having acted in an underhand and secretive manner and that he was guilty of an illegal act.  He further asserts that no effort was made by the broadcaster to verify the facts or to contact the complainant to ascertain his position or his version of the facts.  

Station’s Response:

KCLRfm submit that they vigorously contest Mr. O'Byrne's complaint that the broadcast failed to be impartial and defamed Mr. O'Byrne.

The complaint arose from the station's coverage of a situation where the complainant had commenced the demolition of a lime kiln in the Thomastown area of Kilkenny.  The action in undertaking this demolition generated enormous local concern, lead to contacts by local residents with Kilkenny County Council, the immediate implementation of a protection order on the structure and the dispatch of the Gardaí to the scene and the cessation of the work.  This took place in a short period of time on Saturday, 6 May.

At the time the interview in question was carried out with local residents on 8 May, the future status of the structure was the subject of public debate.  On 10 May, Kilkenny County Council published its proposals to add the structure in question to the Record of Protected Structures for County Kilkenny.  In this context the station believed that the coverage of the issue was a matter of genuine public interest.

The station rejects any allegation that the broadcast failed to be impartial and would draw attention to the fact that it was stated by the presenter that Mr. O'Byrne felt he was acting within his rights in undertaking the course of action in undertaking the demolition of the structure.  Furthermore, in subsequent correspondence Mr. O'Byrne was offered the right of reply to what was broadcast, however, Mr. O'Byrne declined this offer.

The broadcaster further submits that the interview was conducted as a matter of public interest; that the interview was conducted in a balanced and impartial fashion; and that the facts were reliably established and the complainant was offered a right of reply by the station.

Decision of the Commission:  

The Commission has considered the broadcast and the submissions made by the complainant and the broadcaster.  This complaint was submitted to the Commission in May 2006.  Due to legal proceedings, assessment of the complaint was deferred.  The legal proceedings were withdrawn in April 2007 and therefore, the complaint was presented for consideration to the Board at its May meeting.  

The Members noted that the presenter introduced the discussion as 'basically, I think, there's a demolition of a lime kiln in the Thomastown area'.  The presenter then subsequently discussed the issue with two men who lived near the site.  They spoke of how they noticed the digger and that they immediately went to the site.  They explained that they asked to speak to the owner.  When they met him, they said he told them 'that he was within his rights to do it and that it was for insurance purposes, and that was it.  But he did give us [the two men] an hour.  He said 'I'll give you an hour'.  For whatever reason I don't know, he did give us an hour.  Which was very lucky because at that stage Tadhg made a few calls, which all landed with the guards coming up.'  They proceeded to explain that 'senior council officials have come out and taken photographs.  So it is basically with them at the moment.  We just await to see what their thoughts and feelings on it are.'   It was evident that both men were annoyed and deeply disappointed with the pulling down of the kiln.  

The Commission was of the view that the subject matter was of local, and public, interest.  The two callers expressed their disappointment with the demolition.  It was also clear to the listener that they were pro-actively involved in having the work stopped.  They asked listeners to be 'careful about our heritage'.  On hearing the discussion, it was evident that the two men did not know whether the structure was protected and they clearly stated this.  It was also clearly stated that the owner said he was acting within his rights and he was concerned about health and safety.  The presenter asked 'And do you accept his [owner] point, he is in his total rights to do it, that it may have been a hazard?'  She also stated that such structures are not uncommon to the area and she asked 'are they protected structures?'  There was no assertion in the course of the broadcast that the owner had done anything illegal.  The reference to vandalism conveyed the opinion and feeling of the neighbour; he stated he was devastated and believed that people should be more concerned about the buildings around them – don't assume they are protected.  He did not agree with the demolition of the lime kiln.  The Commission noted that the demolition work was suspended and that the County Council proposed to look at adding the structure to its protected list of buildings.  In the opinion of the Commission, there were no inaccurate statements of fact made about the complainant that would amount to an attack on his honour or reputation.  Therefore, the complaint was rejected with reference to Section 24(2)(f)(slander).

With regard to fairness and balance, the broadcaster was entitled to cover the issue and to seek the views and opinions from panel members of their choosing.  The programme discussion included details of what had occurred and what actions the two contributors were undertaking.  They were perfectly entitled to speak about these matters.  However, by not seeking a contribution from Mr. O’Byrne, the onus was on the broadcaster to ensure that the discussion was fair to all parties concerned.  The Commission noted that one particular caller made statements that related directly to Mr. O’Byrne that went unchallenged by the presenter.  Two examples of such statements were; 

'…most opportune that this was done on a Saturday when obviously County Council, Local Authority officials etc. would not be working on a Saturday.  So choosing of the particular day to do this job was as I say very interesting.'

'…We know that he wanted to use the stone from the actual lime kiln because he's doing a new development to build walls.......................And I don’t think he should be allowed use it.'
The Commission was of the opinion that the two contributors were entitled to talk about the event as they saw it happen.  They were also entitled to talk about the steps that they were undertaking in trying to prevent further demolition of the lime kiln.   However, they proffered opinions on when and why the work was conducted by Mr. O’Byrne, without challenge, and/or without hearing Mr. O’Byrne’s side.

The Commission acknowledges that balance can be achieved over a number of programmes and notes that the broadcaster submits that it offered the complainant a right-of-reply.  However, in the opinion of the Commission, the date of this offer was such that the time lapse (approximately four weeks) would render any such reply ineffective, in the circumstances.  It was not a fair right-of-reply.  In the Commission’s view, it would not have rectified the unfairness of the programme broadcast on 6 May 2006.

In the course of the discussion, a contributor was permitted to air his views and opinions on the actions of Mr. O’Byrne, without challenge from the presenter and/or opposing views being heard.   In the opinion of the Commission, these statements required challenge and/or Mr. O’Byrne should have been afforded a fair right-of-reply.   Therefore, the interview in question was not conducted in a manner which sufficiently reflected both sides of the discussion.  Permitting a right-of-reply approximately four weeks after the broadcast was not sufficient to redress the unfairness of the content.  This broadcast treated the subject matter unfairly and was not fair to all interests concerned.  The complaint was upheld with reference to Section 24(2)(a)(impartiality).

The complaint was upheld in part: 






24(2)(a)(impartiality) upheld

24(2)(f)(slander) rejected

BCC Complaint Decisions, May 2007

3/3

[image: image1.jpg]