[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Harry Rea                                        Ref. No. 66/07
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Liveline
	12  February 2007


Complaint Summary:

Mr. Rea’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to the treatment of Mr. Hermann Kelly by presenter, Evelyn O’Rourke on the programme, Liveline.  This section of the programme was about the rights of homosexual people to adopt or foster children.  Mr. Rea submits that there was a lack of balance by the presenter.  He believes this has a direct impact on the public’s perception and understanding of issues that will affect how they might vote in a referendum on constitutional matters which could be imminent.

Mr. Rea states that the presenter continually requested calls from listeners who wished to air their views on this matter of huge public interest.  However Mr. Rea claims that all the calls were put through a “production filter” to limit the callers to one side of the debate, the pro-same sex adoption side.  The complainant is aware of other callers who had the same experience as himself - being left on hold and not allowed to contribute to the alternative side of the discussion.  Mr. Rea believes that this is contradictory to the mandated licence conditions of RTÉ.  However having failed to get on air, Mr. Rea phoned the station’s main phone line and still did not manage to get on air.    

Mr. Rea then downloaded the programme from the RTÉ website in an effort to evaluate the method employed by RTÉ to broadcast their “biased agenda”.  After examining the output, in particular the contributions of the callers, he found there was a glaring lack of balance throughout the interview.  The presenter continuously berated Mr. Kelly with an obvious antagonistic tone of voice through incessant offensive snide remarks.   Mr. Rea has produced figures showing that those speaking against Mr. Kelly were afforded 94% of the programme time.  He further states that he has saved the full recording of the programme and claims the extracted portions of each of the participant’s amounts to irrefutable evidence of imbalance and partial behaviour on RTÉ’s part.

The complainant states that the presenter restricted Mr. Kelly by not allowing him to fully answer questions and allowed the other contributors to treat him contemptuously.  Mr. Kelly was an invited quest as a result of his article in the Mail on Sunday which covered other aspects which the presenter failed to highlight.  Mr. Rea submitted transcripts from the show in support of his contention that this broadcast lacked impartiality.

Station’s Response: 

RTÉ submits that Mr. Rea’s complaint is based on his opinion that the presenter failed to be impartial in her handling of the subject under discussion.

The topic of the programme was the rights of homosexual people to adopt or foster children.  Mr. Hermann Kelly wrote an article in the Irish Mail on Sunday under the heading “Why I am sick of this plaster saint of Irish victim culture”.  The article was critical of the director of “One-In Four”, who campaigns for and supports victims of child abuse.   Mr. Kelly’s article was regarded by some of its critics as having deliberately confused the distinction between homosexuality and paedophilia.  The programme opened with a caller, Andrew who said that the article contained sweeping generalisations about gay and lesbian people.  The next contributor to the programme was Hermann Kelly who expressed his concern for the welfare of children placed in a homosexual environment and quoted some research from an American website that promoted traditional family values.  Throughout the remainder of the programme Mr. Kelly defended his views as callers contacted the programme to challenge some of his statements.  RTÉ understands from the production team, that many of the callers who contacted the programme were in support of Mr. Kelly’s views; however the majority of these callers were homophobic in their views which were unfit for broadcasting.  If RTÉ were to air these types of views there would be a real danger of breaching prohibitions in regard to incitement to hatred.  Towards the end of the programme, two callers who were in support of Mr. Kelly’s views were put on air.  Many of the callers to the programme did not express any views in relation to Mr. Kelly or his views, but merely informed listeners of their own experiences of adoption and fostering.

Mr. Rea’s complaint is critical of the manner in which the programme presenter, Evelyn O’Rourke, conducted her interview with Mr. Kelly.  RTÉ submit that when a journalist writes an opinion piece which contains highly controversial assertions and agrees to go on a radio programme to defend those assertions, it is highly likely that many of the contributors to the programme will be critical of the views expressed in the article.  The production team working on the Liveline programme strived to represent accurately the views of the callers to the programme.  Mr. Rea states that 94% of the programme time was given over to the contributors in favour of homosexual adoption.  RTÉ disputes this figure on two grounds.  Firstly Mr. Rea ignores the fact that Mr. Kelly was the largest contributor to the programme and secondly, RTÉ does not accept that all the other contributors Mr. Rea characterizes as in favour of homosexual adoption, actually held these views.  Many of the callers were annoyed at Mr. Kelly’s obscuring the difference between paedophilia and homosexuality and expressed no views on adoption whatsoever.

It is RTÉ’S view that the presenter did not ‘side’ with either Mr. Kelly or his opponents.

Decision of the Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The Members noted that the programme commenced by the presenter asking a caller, Andrew, what had upset him about an article written by the journalist Herman Kelly, which had been published in the Irish Mail on Sunday.  It was a critical article about the Director of the One-in-Four organisation and gay and lesbian adoptions and fostering.  The presenter then spoke to the journalist Herman Kelly.  She asked him. 'What was the point of your article?' ' Why did you want to write it?'  The subsequent discussion dealt with issues raised in the article.

The Commission acknowledges that the subject matter was emotive and of human and public interest.  The discussion was initiated by a newspaper article.  It was noted that the journalist, Mr. Kelly, was on-air throughout the discussion.  A significant majority of callers to the programme opposed his opinions.  In assessing this complaint, the Commission does not regard the number of callers, on its own, as determinative of impartiality, given that Mr. Kelly was on-air throughout the discussion.  Neither could the Commission consider the contents of the newspaper article.  What is of importance to the Commission is the content of the discussion as broadcast, and whether it was fair and balanced.

In the course of the discussion, a number of callers expressed views strongly opposing the views of Mr. Kelly's.  Given the subject matter, a listener would expect that the discussion would contain such strong feelings and opinions.  However, Mr. Kelly was entitled to a fair-right-of-reply.  On a number of occasions he was not permitted to respond to certain assertions made by callers.  [For example, the presenter did not let him respond to the caller Brian in the first segment of the show and then later on, he was not given adequate opportunity to reply to comments made by the callers David and Paul.]  It was also noted that the presenter did not challenge the assertions put forward by callers opposed to Mr. Kelly's views, but at times used them to address questions to Mr. Kelly.  For example, she used a comment made by David to question Mr. Kelly; 'now Hermann, can I just ask you, in terms to the background to this piece, David has now given us a context for you when he claims and thinks that maybe you are somebody who has an axe to grind'.  Subsequent questions included, 'Hermann when it came to the article were you told what to write or did you write it yourself?'; 'genuinely hands up this is your own opinion'; and 'you didn't get an e-mail from an editor saying stir up a bit we need to raise sales?'  Stick in this, that and the other?'  Another example was near the end of the programme, a caller named Paul (who had not read the article), was also permitted to air views and opinions without challenge and Mr. Kelly was not given a fair chance to respond.  Other statements by a caller included: he is 'a shining example of integrity in this country and I wish that you had some of his qualities' and 'If I had children I wouldn’t like them to be brought up in your household.'

The Commission noted that overall the presenter did not challenge the opinions expressed by callers opposed to Mr. Kelly's views.  The majority of callers put on-air were opposed to his views.  Given the manner of presentation it was important that Mr. Kelly be permitted to respond to achieve balance.  On hearing the broadcast, the Commission was of the opinion that Mr. Kelly was not afforded adequate opportunity to respond.  The presenter did not challenge the callers opposed to Mr. Kelly’s views and her manner of questioning was at times unfair to Mr. Kelly in that it clearly indicated her own opinion.  The following is an example of such an exchange: 

Presenter: 'Hermann address the question.  You've written a very strong piece.  You've upset a lot of people and if you stand over what you think there, you should address the question.  In the case of Frank there, Frank has 3 boys that he is fostering at the moment and he's passionate about the care that he gives them'.

Hermann Kelly: 'yeah, which is great'.

Presenter: 'Well is it great in your view?  Are we now turning you around, are you being convinced'?
Further, it was noted by the Commission that the opinions and views expressed by a few callers who supported Mr. Kelly were challenged or questioned on their opinions by the presenter or the other caller David, who remained on-air for the latter part of the programme.

The Commission acknowledges that the format of Liveline is such that the presenter can, and does, express opinion.  Balance can be achieved through ensuring that adequate representation is given to both sides of debate by all of the contributors to the programme.  The onus is on the broadcaster to ensure that both sides of the debate are fairly represented.  How they choose to do so is the editorial responsibility of the broadcaster.  

The Commission is of the opinion that on this occasion the broadcaster did not ensure that adequate representation was given to both sides.  There was undue prominence given to opposing views.  The fact that Mr. Kelly had written an opinion piece in a Sunday newspaper cannot form part of the assessment of the complaint.  The assessment must be based on the actual discussion as broadcast.  It was noted that Mr. Kelly asked on occasion to respond to an assertion that had been made, but the presenter did not permit him to do so.  At the end of the programme one caller Paul, to whom the presenter had returned for his further views, referred to Mr. Kelly as creating a frenzy and being deeply irresponsible.  This was not challenged by the presenter.  Mr. Kelly was not afforded an opportunity to respond to the charge of being irresponsible and to quote the presenter the programme ended 'on that note'.  On hearing the broadcast, the Commission is of the opinion that Mr. Kelly was not given appropriate opportunity in the circumstances to respond.  Also, the line of questioning used by the presenter in the course of the discussion was unfair.  In the opinion of the Commission, the subject matter was not treated fairly in this programme.  The complaint was upheld with regard to Section 24(2)(a)(impartiality).
BCC Complaint Decisions, May 2007

1/4

[image: image1.jpg]