[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Elizabeth Murphy                      Ref. No. 106 & 107/08 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	WLRfm
	WLRfm News
	29 February 2008


Complaint Summary:

Ms. Murphy’s complaint, submitted under Sections 24(2)(a)(objectivity & impartiality in news) and (f)(inaccurate facts or information that constitutes an attack on that person’s honour or reputation) refers to a report during the WLRfm news broadcasts on 29 February.   Ms. Murphy states that the wording of the news reports on the hour regarding herself and her husband’s appeal to An Bord Pleanála regarding a new primary school being built was unjust, misleading and inaccurate.  The News stated that the Murphys and their neighbours were objecting to the badly needed school at Holy Cross, Tramore.  The school is being built behind the Murphy’s boundary wall and they were appealing the actual positioning of the school, not the actual building of the school itself.  She believes it was not the norm to mention An Bord Pleanála appeals on the hour.  Ms. Murphy states that she has children attending the school and believes this information was very intimidating and an attack on their reputation.  

Station’s Response:

WLRfm in its response state that while they appreciate the sensitivity of the story to Ms. Murphy, WLRfm believe the redevelopment of the Holy Cross National School is of interest to WLRfm listeners in Tramore and Waterford.  Mr. and Mrs. Cully may, in principal, be in favour of the redevelopment of the school, but they did in fact object/appeal it to Waterford County Council.

Mr. Cully states he has never heard the use of names with regard to planning objections being reported to WLRfm.  This is not factual, WLRfm regularly broadcasts and interviews objectors to developments in their franchise area and they believe the story was covered accurately and fairly by the station.

Decision of the Commission

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a report on the news in which the complainant’s names were mentioned in the context of the lodgement of an appeal of a planning application.  The Commission noted that the text of the report;

‘Two objections have been lodged with An Bord Pleanála against the redevelopment of the Holy Cross National School in Tramore.  Planning permission for a twenty four class-roomed, two-storey building was granted by Waterford County Council last month.  It comes following a long campaign to have conditions at the crowded school improved.  The site development also includes ball courts, a play area and parking.  The much-criticised pre-fabs at Holy Cross would also be removed and the school’s existing buildings eventually demolished.  The planning permission has been appealed to the Planning Board by Chris & Teresa Cully and Ambrose & Elizabeth Murphy.  The decision is not expected to be made until June.’

The Commission also noted that the broadcast item was a report and would be classified as news.  Therefore, in assessing the complaint under Section 24(2)(a), the onus is placed on the broadcaster to be objective and impartial.  

On hearing the broadcast, the Commission was of the view that the content was factual.  The news item informed the listener that two objections had been made to An Bord Pleanála concerning the grant of planning permission for various works to the local school.  The information was of public interest and also, the information was already within the public domain.  The Commission noted that the complainant takes issue with the use of the word ‘objections’ in the news item, but does not raise any issues with the accuracy of the content otherwise.  On this basis, the Commission Members were of the opinion that the facts as broadcast were accurate.  There was no content which could be considered inaccurate that could constitute an attack on a person’s reputation or honour. 

The broadcast item was a news report and informed the listener of a local affair in a factual manner.  There was no discussion on any aspect of the subject matter and therefore, the broadcaster was not obliged to offer the complainants a right-of-reply.

The Commission would acknowledge the complainant’s reactions to the report.  Their names were mentioned in connection with proposed works for the local school on a local radio station.  It was also noted that the broadcaster did not include the details of their actual appeal.  There was no reference to the reasons why they submitted their appeal.  While it may have been preferable that such reference was made, the broadcaster chose not to do so.  That was an editorial decision which the broadcaster was entitled to make, and one which did not impact on the accuracy of the content broadcast.  Also, while the term ‘objection’ may not be wholly accurate in terms of the planning appeals process, it is a term that is widely used and accepted in such a context.  The process in An Bord Pleanála is termed ‘an appeals process’.  However, the Commission must also recognise the colloquial use of terms and on this occasion, they were of the view that the use of the word ‘objections’ was reasonable.  Also, while the mentioning of the complainant’s names may not have been necessary and the Commission is understanding of the complainant’s reactions, such information was on public record.  The details were factual, accurate and public information.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(objectivity & impartiality in news) and 24(2)(f)(an assertion of inaccurate facts/information which constituted an attack on a person’s honour or reputation).
BCC Complaint Decisions, May 2008

1/2

[image: image1.jpg]