[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Paul O’Reilly                              Ref. No. 82/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Nine O’Clock News
	8 March 2008


Complaint Summary:
Mr. O’Reilly’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency; Code of Programme Standards, 3.5.2 - undue distress and offence)  relates to a clip shown of a man being tortured.  This was part of an item on so-called ‘water torture’.  Both Mr. O’Reilly and his wife found the clip to be extremely offensive and gratuitous.  Mr. O’Reilly states he had just put his daughter to bed as otherwise she would have been exposed to this appalling imagery.  As a licence payer and a tax payer, Mr. O’Reilly objects most strongly to this so-called public service broadcasting.

Station Response:

RTÉ in its response states that the newscaster, Eileen Dunne, introduced the item.  Pictures were shown of George Bush seated addressing a number of people. The newscaster continued with the voice over as follows;


‘He said he’d reject the Intelligence Bill passed by the Senate and Congress as it took away what he called one of the most valuable tools in the war on terror’.
As this point, two images were shown of a man lying down, dressed in shorts and a t-shirt and having water poured over his head. The first shot showed his whole body, the second the upper half only.  The man’s face was covered by a blue cloth.  The voice over continued;

‘Last month the CIA Chief admitted that water-boarding was used on suspects arrested after the 9/11 attacks’
Images of the exterior of the Quantanimo detention camp were shown at this point.  The voice over continued;

‘The interrogation technique is condemned as torture by Rights Groups and many Governments’.
The item concluded. It was of 30 seconds duration.

It is RTÉ’s view that the images shown were both appropriate and restrained.  As the item was about water-boarding techniques, it was appropriate to show a person being subjected to this procedure.  The images did not show the technique in close up, there was no evidence of the degree of distress experienced by the person subjected to the technique.  It is RTÉ’s view that the images were well within the boundaries of what is acceptable in the main evening news programme.  It is also their contention that very few viewers would have been upset by the images.  RTÉ has to be able to deal with issues which are appropriate for an adult audience in its main evening news.  On 8 March, 91% of the viewing audience, according to AGB Nielsen Media Research, were 15 years and over.  RTÉ also contend that the 9% of viewers under 15 were not subject to images which were distressful.

Decision of the Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.   The complaint concerns the use of an image during a news report.  The Commission noted the text of the report;

‘US President, George Bush, has vetoed legislation that would stop the CIA using interrogation methods such as simulated drowning or water-boarding.  He said he rejected the Intelligence Bill passed by the Senate and Congress as it took away what he called one of the most valuable tools in the war on terror.  Last month the CIA Chief admitted that water-boarding was used on suspects after the 9/11 attacks.  The interrogation technique is condemned as torture by rights groups and many Governments’.

In news reporting, it is common practice to use “visuals” that could reasonably be expected to cause some viewers distress and/or offence.  The Code of Programme standard’s acknowledges this fact and permits such content ‘if it is editorially justified and in the public interest’.  Therefore, in assessing this complaint it was necessary that the Commission’s assessment include whether the image complained of was editorially justified and in the public interest.

The subject matter under discussion related to interrogation, an issue of human rights and public interest.  The Quantanimo detention camp is the subject of worldwide controversy and in particular, in relation to the manner in which prisoners are treated and the interrogation techniques in use at the camp.  One such technique which was referred to in the broadcast, is water-boarding. The report showed the image of a man lying on his back, dressed in shorts and t-shirt, with a cover over his face.  The image was approximately eight seconds in length and showed water being poured over the man’s face.  The Commission would acknowledge that the image, coupled with the voice-over, was unpleasant and that some viewers may have found it distressful.  However, no explicit torture imagery was shown.  The man in the footage did not appear to be in distress.  On viewing the item, the Commission was of the view that it informed the viewer of what water-boarding entailed.  The presentation was for explanatory purposes only.  It did not show the detail and/or any effects of the technique.  

In a report on interrogation techniques, one could expect it to include water-boarding.  The manner in which this report included the visuals of the technique was moderate and for informational purposes only.  It contained no gratuitous and/or graphic details.  The imagery was justified by context and in the public interest.  The Commission also noted that the report was broadcast during the Nine O’Clock news.  A regular viewer could expect such subject matter to be covered at this time.  

Given the context in which the imagery was used - being a news report in the course of the Nine O’Clock news about interrogation techniques, the moderate content of the imagery and the public interest in the matter, the Commission determined that this broadcast item was within acceptable standards.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(d)(taste & decency; Code of Programme Standards, 3.5.2 - undue distress and offence).

BCC Complaint Decisions, May 2008

2/2

[image: image1.jpg]