[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Máire Ní Laoire                          Ref. No. 87/08
	Station: 
 
	Programme:
	Date:

	RTÉ One
	Fairytale of Kathmandu
	11 March 2008


Complaint Summary:
Ms. Ní Laoire’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme Standards – 3.5.1 & 3.5.2 factual programming) relates to both the making of the film itself and in the broadcasting by RTÉ of the film, that both the film-maker and RTÉ have exceeded broadcasting codes of standards.   She states, homosexuality is not legal in Nepal.  The young men in the film did not sign any waiver.  When RTÉ shows footage of Irish minors and of people who are vulnerable and need protection from negative comment or intimidation, it shows the young people from the waist downwards or digitally alters the visage so that the young person is not recognisable.  No such protection was offered to those young men in the above mentioned film.  They could face negative repercussions in Nepalese society as a result.  Consequently, the young men have been further exploited.  They have their lives ahead of them and should have been awarded the same consideration that Irish young people receive.

Station Response:

RTÉ in their response state that the documentary dealt with the subject of the behaviour of the poet Cathal Ó Searcaigh in Nepal where he dispensed aid to young men.  Examples were shown in the documentary where some of these young men then visited Mr. Ó Searcaigh in his hotel bedroom and claimed that he sought sexual favours from them.  It is a fundamental principle of all aid-giving processes that there should be no favours sought from those receiving aid by those dispensing that aid.  There was a clear implication in the documentary that Cathal Ó Searcaigh breached this principle.  The dispensing of aid gave Mr. Ó Searcaigh power over young men.  He argued in the documentary that the young men visiting his bedroom did so entirely voluntarily and that there was nothing wrong in what he did.  However, most people would hold the view that any relationship between Mr. Ó Searcaigh and the young men was not on an equal footing as the dispensing of aid gave Mr. Ó Searcaigh power over the young men.

RTÉ further state that the programme was broadcast in Ireland, many thousands of miles away from Nepal.  It will not be broadcast in Nepal.  It is difficult to see how a programme broadcast so far away from Nepal can have any repercussions for the young men.  All the young men who appeared in the documentary agreed to participate. In other words, they gave their consent by allowing their interviews to take place.  When the nature of the documentary changed during the course of its production, the director made every effort to contact the contributors who had already been filmed and explain how the programme had changed.  

The central purpose of the documentary was to expose unacceptable behaviour by Mr. Ó Searcaigh.  In order for the viewing public in Ireland to assess Mr. Ó Searcaigh’s behaviour, it was necessary to show the faces of the young men describing what he had asked them to do.  The young men’s unease and discomfort were clearly evident in their faces and in the demeanour.  Without showing their faces, their responses to Mr. Ó Searcaigh’s behaviour would not have been evident to the viewer.

The fact that the abuse referred to in the programme was homosexual rather than heterosexual is irrelevant.  The gender of those abused was not an issue.  There was never any suggestion in the programme that the young men were homosexual, just that they had been subject to sexual exploitation.

RTÉ argues that it was Mr. Ó Searcaigh who failed to show respect of human dignity, not the programme makers.  A programme that highlights exploitation protects the exploited.  It would be perverse to argue that the exposure of exploitation contributes to that exploitation.  When the programme-makers went back to Kathmandu to record interviews with the victims of Mr. Ó Searcaigh, they were accompanied by representatives of NGOs with specialised skills in counselling victims of sexual exploitation.  It is RTÉ’s view that whatever stress and offence the broadcast may have caused were editorially justified and in the public interest.  Hopefully, as a result of this programme, the exploitation of receivers of aid may be reduced and the public may have greater concerns about accountability and the dispensing of aid.

Decision of the Commission:
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint relates to the failure to alter the images of the young Nepalese men filmed in the making of the programme, Fairytale of Kathmandu.  In assessing this complaint, the Commission had regard to the Code of Programme Standards and in particular;

3.5.1 Factual programming shall not contain material that could reasonably be expected to prejudice respect for human dignity.

3.5.2 Factual programming shall not contain material that could reasonably be expected to cause undue distress or offence unless it is editorially justified and in the public interest.

On viewing the broadcast, the Commission noted that the main concern was the nature of the aid given by Mr. Ó Searcaigh to young men in Nepal.  The content was factual and based on the filming of Mr. Ó Searcaigh's life as he lived it in Nepal.  The Commission acknowledges that there was considerable controversy on foot of the broadcast.  However, the Commission must consider the complaint on the grounds on which it is submitted; the complainant raises concerns about the presentation of the young men in the programme.  

The Commission was of the opinion that the behaviour of the young men was never in question during the broadcast.  They were clearly shown to be the exploited, the victims.  The unacceptable behaviour was ascribed to Mr. Ó Searcaigh.  The content was factual.  The Commission would acknowledge that the content could be considered distressful.  Exploitation is highly emotive and distasteful.  However, the Code of Programme Standards permits such programme material if it is editorially justified and in the public interest.  

How the young men were being exploited was integral to the programme.  On viewing the broadcast, the Commission was of the view that it was evident that the faces of the young men were included to show the viewer the young men's feelings and their discomfort.  Their eyes and faces told the story.  The Commission noted that the programme-makers were compassionate in their presentation of the young men.  There was no evidence of them being treated in a prejudicial or disrespectful manner.  The programme-makers sought to portray exploitation and show how the young men were victims of such exploitation.  There was no evidence of the programme-makers exploiting the young men in doing so.  They simply told their story and the young men had agreed to participate.  

The complainant also raises the issue of homosexuality.  The Commission was of the view that the issue was one of sexual exploitation.  The sexuality of the young men was never at issue and it was not referred to.  They were portrayed as victims of sexual exploitation, and the sexual nature of the exploitation was incidental.

The Commission also noted that when they went back to Nepal to record interviews with victims, the programme-makers were accompanied by representatives of NGOs who had specialist skills in counselling victims of sexual exploitation 

The programme-makers treated the young men respectfully and there was no evidence of content that could reasonably be expected to prejudice respect of their dignity.  They were portrayed as victims, as the exploited.  Such portrayal was factual and of public interest.  Further, while the subject matter was distressful, the inclusion of the young men's faces was integral to exposing the exploitation.  It informed the viewer of the discomfort of the young men.  The young men agreed to contribute to the programme, which was not going to be broadcast in Nepal.  On this basis, the programme-makers were not obligated to distort or have the images obscured.  The Commission noted that the broadcaster did not post the programme to its website.  The programme-makers treated the young men respectfully, and their participation in the programme was editorially justified, given the purpose of the programme and the public interest of such matter.  The complaint was rejected with regard to Sections 3.5.1 and 3.5.2, factual programming, of the Code of Programme Standards.
BCC Complaint Decisions, May 2008

3/3

[image: image1.jpg]