[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Chris Cully & Mrs. Teresa Cully          Ref. No. 97/08 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	WLRfm
	WLRfm News
	29 February 2008


Complaint Summary:

Mr. and Mrs. Cully's complaint, submitted under Sections 24(2)(a)(objectivity & impartiality in news) and (f)(an assertion of inaccurate facts/information which constituted an attack on a person’s honour or reputation) refers to WLR FM broadcasting the following item: 

‘Two objections have been lodged with An Bord Pleanála against the redevelopment of the Holy Cross National School in Tramore.  Planning permission for a twenty four class-roomed, two-storey building was granted by Waterford County Council last month.  It comes following a long campaign to have conditions at the crowded school improved.  The site development also includes ball courts, a play area and parking.  The much-criticised pre-fabs at Holy Cross would also be removed and the school’s existing buildings eventually demolished.  The planning permission has been appealed to the Planning Board by Chris & Teresa Cully and Ambrose & Elizabeth Murphy.  The decision is not expected to be made until June.’

The wording of the above and it’s frequency over the morning of the above date has caused Mr. & Mrs. Cully a lot of concern, hurt and anxiety. 

The details of the above broadcast are not factually correct.  The actual wording of ‘two objections’ in their understanding of objections, is an incorrect usage of words and portrays an image that they did not want the school, and that they ‘objected’ to the building.  This in their understanding of the term ‘objection’ is very emotive language.  Since the broadcast the complainants have had a lot of unfair criticism directed at them, and about them, by parents whose children are currently attending the school, and by people with no connection whatsoever with the school.  Mr. & Mrs. Cully are fully aware that this could take place; however, they feel that the broadcasting in the language as used by the above Radio Station need not have stated ‘objections’.  Also, the station need not have used their names as this was not going to provide a solution in this case. 

Mr. & Mrs. Cully are regular listeners to the above Radio Station and have never heard the use of people’s names with regard to ‘objecting’ to developments.

The above station did not afford the complainants the opportunity of the right of reply with regard to the content used or give them the airtime to respond.   They followed up with an email as the complainants received no satisfaction by phone and their response was as follows, ‘This matter has been passed on to our solicitors and they will contact you shortly’. It seems very strange to them that there appears to be only one side to this story as portrayed by the above station.  Mr. & Mrs. Cully believe that there are generally at least two sides to every story?  They pose the question, if it was a fair and unbiased report why are they now referring it to their Solicitors?

A synopsis of the background to the ‘Objection’ (not their words) as follows: 

Mr. & Mrs. Cully submitted to Waterford Council and to An Bord Pleanála their concerns and observations of the close proximity of the School to their wall.  They currently share their wall with the School.  Originally the school was to be placed 6 metres from the wall and then it was re-positioned a further 9 metres when the School went for Planning permission, making it a total separation of 15 metres.  This is a two-storey building, 10 metres high (32.8 Feet) over-looking their kitchen, dining room and back garden. The County Council’s solution was the use of obscure glass in one upstairs classroom when in actual fact there were two classrooms over-looking their house.  

Station’s Response:

WLRfm in its response state that while they appreciate the sensitivity of the story to Mr. and Mrs. Cully, WLRfm believe the redevelopment of the Holy Cross National School is of interest to WLRfm listeners in Tramore and Waterford.  Mr. and Mrs. Cully may, in principal, be in favour of the redevelopment of the school, but they did in fact object/appeal it to Waterford County Council.

Mr. Cully states he has never heard the use of names with regard to planning objections being reported to WLRfm.  This is not factual, WLRfm regularly broadcasts and interviews objectors to developments in their franchise area and they believe the story was covered accurately and fairly by the station.

Decision of the Commission

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a report on the news in which the complainant’s names were mentioned in the context of the lodgement of an appeal of a planning application.  The Commission noted that the text of the report was as submitted by the complainants (see complaint summary above).  The Commission also noted that the broadcast item was a report and would be classified as news.  Therefore, in assessing the complaint under Section 24(2)(a), the onus is placed on the broadcaster to be objective and impartial.  

On hearing the broadcast, the Commission was of the view that the content was factual.  The news item informed the listener that two objections had been made to An Bord Pleanála concerning the grant of planning permission for various works to the local school.  The information was of public interest and also, the information was already within the public domain.  The Commission noted that the complainant takes issue with the use of the word ‘objections’ in the news item, but does not raise any issues with the accuracy of the content otherwise.  On this basis, the Commission Members were of the opinion that the facts as broadcast were accurate.  There was no content which could be considered inaccurate that could constitute an attack on a person’s reputation or honour. 

The broadcast item was a news report and informed the listener of a local affair in a factual manner.  There was no discussion on any aspect of the subject matter and therefore, the broadcaster was not obliged to offer the complainants a right-of-reply.

The Commission would acknowledge the complainant’s reactions to the report.  Their names were mentioned in connection with proposed works for the local school on a local radio station.  It was also noted that the broadcaster did not include the details of their actual appeal.  There was no reference to the reasons why they submitted their appeal.  While it may have been preferable that such reference was made, the broadcaster chose not to do so.  That was an editorial decision which the broadcaster was entitled to make, and one which did not impact on the accuracy of the content broadcast.  Also, while the term ‘objection’ may not be wholly accurate in terms of the planning appeals process, it is a term that is widely used and accepted in such a context.  The process in An Bord Pleanála is termed ‘an appeals process’.  However, the Commission must also recognise the colloquial use of terms and on this occasion, they were of the view that the use of the word ‘objections’ was reasonable.  Also, while the mentioning of the complainant’s names may not have been necessary and the Commission is understanding of  the complainant’s reactions, such information was on public record.  The details were factual, accurate and public information.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(objectivity & impartiality in news) and 24(2)(f)(an assertion of inaccurate facts/information which constituted an attack on a person’s honour or reputation).
BCC Complaint Decisions, May 2008

3/3

[image: image1.jpg]