[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Mark Costello                          Ref. No. 102/09 & 103/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Today with Pat Kenny
	14 November 2008

13 February 2009


Complaint Summary:

Mr. Costello’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  The complainant refers to related broadcast on 14 November 2008 and 13 February 2009.  

Mr. Costello outlines his complaint in two parts: the first concerns fairness while the second refers to objectivity and “expression of the broadcaster’s own views”

Fairness 
RTÉ broadcast a feature on Today with Pat Kenny, 13 February 2009, regarding candidates declared for the 2009 local elections who are not native Irish but have made Ireland their home in recent years.  Mr. Kenny listed numerous countries of origin of such candidates.  He then broadcast interviews with five candidates, four of whom where of African ethnic origin and one of non-Irish European ethnic origin.  Mr. Costello states that he does not object to the subject of the feature nor interviews with these candidates but is concerned that the ethnicity of the interviewees was unrepresentative of the overall ethnic diversity of non-Irish candidates.  He is also concerned that RTÉ invited a disproportionately large number of candidates of African origin relative to the overall ethnic mix of non-Irish candidates.  

Mr. Costello believes that three guests in particular who were interviewed on this show on 13 February, were also interviewed on ‘Morning Ireland’ on 14 November 2008 in a report about ‘new Irish’ candidates for the 2009 local elections.  The complainant names the candidates in question as Mr. Adeola Ogunsina, a Fine Gael candidate of African origin standing in Dublin/Fingal County; Ms. Tendai Modondo, a Green Party candidate of African origin standing in South County Dublin and Ms. Elena Secas, a Labour Party candidate of non-Irish European origin standing in County Limerick.  The significance of RTÉ’s selection of guest for these interviews is that individual candidates or candidates belonging to particular ethnic groups – especially African candidates – may have gained an unfair advantage in their campaigns for the local elections in June 2009 by virtue of repeated pre-election publicity on RTÉ Radio 1, broadcast to very large audiences.  Mr. Costello states that to his knowledge, RTÉ Radio 1 has not given native Irish candidates comparable opportunities to be interviewed on similar programmes. 

The complainant states that his concerns are compounded by a related feature broadcast on Today with Pat Kenny on 14 November 2008.  On this occasion Mr. Kenny interviewed Mr. Eric Yao of the Africa Centre.  During this interview Mr. Yao stated that an objective of the Africa Centre was for candidates of African origin to be put forward in future elections in Ireland.  Mr. Costello is concerned that Pat Kenny allowed Mr. Yao to state this objective without challenging the validity of an objective for promoting candidates on the basis of ethnic origin rather than suitability for public office or ability to offer satisfactory representation for the electorate.  The complainant therefore believes there was a lack of fairness displayed by RTÉ in these broadcasts in terms of seeming that disproportionate broadcasting opportunities were offered to 2009 local election candidates of African ethnic origin coupled with Pat Kenny’s lack of analysis or criticism of the Africa Centre’s general objective of promoting candidates of African origin. 

‘Objectivity and ‘expression of the Broadcaster’s own views’
The second part of Mr. Costello’s complaint relates to ‘broadcaster’s own views’ expressed by Pat Kenny during the two broadcasts above.  The most recent of these views was expressed on 13 February 2009 by Mr. Kenny while interviewing Mr. Adeola Ogunsina, a Fine Gael candidate of African origin.  During this interview Pat Kenny invited Mr. Ogunsina to relate experiences of racial discrimination in his daily life in Dublin.  Pat Kenny then expressed his own view that black members of the electorate would be comfortable voting for black candidates in the 2009 local elections.  Mr. Costello states that he is concerned that Pat Kenny expressed this view without offering any factual basis – such as survey or voter consultation data – to substantiate it.  More importantly, he is concerned that Pat Kenny did not offer any analysis or criticism of the practice of voters supporting candidates on the basis of ethnicity rather than merit, given that his observation was made immediately after an exchange about perceived racial discrimination in Ireland.

Another instance of the broadcaster expressing his own view occurred in a related broadcast on 14 November 2008, about thirty minutes after the interview with Mr. Eric Yao had finished.  Mr. Kenny read out some messages received from listeners to this programme including one asking whether immigrant candidates standing for election in Ireland would be prepared to be questioned on how they got into Ireland and how they managed to stay here. Mr. Kenny did not address the listener’s question directly but instead stated that he suspected all such candidates would be absolutely above board and honest.  Again Pat Kenny expressed this view without offering any factual basis to support it and the complainant is concerned that in expressing this view he allowed his personal opinion to override the objectivity that might be expected of him as the host on this programme.

Finally, Mr. Costello believes that the same candidates were also interviewed on Morning Ireland on 20 November 2008 and that this further indicates an unfair representation of ethnic minority candidates on RTÉ and wishes this to be noted within this complaint. 
Station’s Response:

RTÉ states that Mr. Costello’s concerns relating to the 13 February broadcast is that four of the five candidates interviewed in the programme seeking election next June were of African origin and that the ethnicity of those interviewed was unrepresentative of the overall ethnicity of non-Irish candidates.  The programme was a studio discussion with three candidates, one from Zimbabwe, one from Nigeria and one from Moldova.  Before the studio discussion there was a location report from Mulhuddart in Dublin where two candidates were included, both Nigerian.  The programme made no claim that the five candidates featured were representative of the ethnic origins of non-Irish or “new Irish” as they are frequently called.  Rather they were chosen because they were standing for a range of political parties and as independents.

It is RTÉ’s view that the whole item was completely impartial, objective and fair.  It was an interview and a report that explored the reasons why immigrants were putting themselves forward to stand for election.  Their confidence in doing so could be said to reflect a success story in terms of integration and acceptance.  There was no assumption or otherwise of how successful the candidates would be, simply that participating in the electoral process was in itself significant.

This broadcast took place almost four months before the election.  Mr. Costello is concerned that the broadcast may give the candidates interviewed an unfair advantage over other candidates.  RTÉ thinks this extremely unlikely.  As several thousand people put themselves forward for election as local representatives RTÉ cannot possibly feature all of them in its programming.  What RTÉ does is to achieve an approximate balance between the political parties and independents in the allocation of attention.  It is well established that RTÉ is not under any obligation to treat all candidates equally and that the Irish political system is organised along party lines and that balance applies to the parties as much as to individual candidates.  Mr. Costello raises additional concerns about remarks attributed to the programme presenter when he was reading out emails later on in the programme.  In response to an email questioning how non-Irish candidates got into the country, Mr. Kenny made a general observation that he was sure that candidates putting themselves forward for election, would be absolutely above board and honest.  Mr. Costello claims this remark was Mr. Kenny expressing his own opinion and therefore was in breach of impartiality requirements.  RTÉ disagrees.  Mr. Kenny was simply applying some common sense to a listener’s email.  If immigrants had anything to hide the least likely thing they would do is subject themselves to public scrutiny by running for public office.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complainant raises issues with discussions during two broadcasts of the Today with Pat Kenny radio show.  The Commission noted that one broadcast was on 14 November 2008 and the next, on 13 February 2009.  The Commission noted that the context for both programmes was different.  The discussion in the programme of the 14 November was in the context of Barack Obama’s victory in the United States.  The context of the discussion on the 13 February 2009 was the increase in the number of immigrants standing for election in the pending June elections.  The Commission also noted that the discussion on both programmes was less than twenty minutes in duration and the composition of the participants was different.

The complainant also mentions a broadcast of Morning Ireland on 20 November 2008.  The Commission noted that the context of this discussion was the unveiling of the candidates running for the Green Party, including immigrants, at a press conference in Dublin the previous evening.  The unveiling of political candidates is an integral part of the political process in Ireland and is regularly reported on.  The complainant requests that the Commission consider the content of this broadcast when assessing the material of the other two broadcasts.  He submits that the three discussions demonstrate a partiality on behalf of the African immigrant community.  The Commission could not determine that the three programmes were broadcast within a reasonable timeframe to determine that they were related.  Further, the context of each broadcast was distinct.  The Morning Ireland broadcast on 20 November 2008 was in the context of the unveiling of the Green Party candidates for the forthcoming elections.  It was a legitimate news story.  Given that the broadcast was on 20 November and the complainant had not complained to the broadcaster and / or the BCC within thirty days, this part of the complaint is invalid and the broadcast cannot form part of the assessment of this complaint.

With regard to the two broadcasts of the Today with Pat Kenny programme, the Commission assessed each on its own merits.  The claim that the broadcasts were related was unfounded.  The two discussions on Today with Pat Kenny were in total less than forty minutes and were broadcast almost three months apart.  The context for both discussions was also totally different.  Therefore, it would not be reasonable to find that these broadcasts were related.  The complainant had submitted a complaint to the broadcaster within 30 days of the broadcast on 14 November, and on this basis the Commission assessed the complaint.  

Today with Pat Kenny, 14 November 2008

The Commission found that it would not be reasonable to conclude that the subject matter was treated unfairly and/or that the presenter displayed partiality.  The Commission noted the introduction to the programme: ‘It is difficult to think of another political event that moved people in the same way as Barack Obama’s landslide victory in the US Elections.  It was both an emotional and historical occasion with an unprecedented 135 million Americans exercising their right to vote showing that democracy is alive and kicking.  But is Obama’s success an inspiration to other minorities in Ireland to get involved in politics...’.  The Commission noted that he asked each of the contributors ‘how significant do you think Barack Obama’s victory is?’  The broadcaster exercises editorial independence and as such, is entitled to decide on what approach to take with the subject matter.  What is important to the Commission is that the broadcaster does so in a fair and objective manner.  In this broadcast, the Commission noted that the presenter permitted the contributors to express their views on President Obama’s election.  He asked questions to elicit information and to generate discussion.  The complainant raises a particular issue with the representative of the Africa Centre.  The Commission noted that the Mr. Yao’s contribution included him stating that the first aim of the Centre was to get people on the voting register so they could exercise their franchise and secondly, to encourage Africans who are eligible or who are courageous enough to stand in elections.  The Commission found that the contribution could not be considered to amount to the programme being partial or unfair.  Mr. Yao is a representative of the Africa Centre and as such, it is highly likely that such a centre would encourage and support African immigrants.  Given the context of the discussion and the actual contribution itself, the Commission found that this issue as raised by the complainant was not valid.  With regard to the comment the presenter made on foot of an email regarding how the candidates arrived in Ireland, the Commission found that the presenter’s comment was reasonable.  In order to register for General Elections, one must hold citizenship.  Given the individuals were candidates, it would be reasonable to assume that their residency in Ireland had been legitimately accepted by the relevant authorities of the State.  

Today with Pat Kenny, 13 February 2009

The Commission noted that the presenter’s introduction to the pending discussion included: ‘....three million of us will be entitled to vote in the local and European Elections.....And for those of them who have made Ireland their home in recent years from overseas, it’s a chance to stand and be counted’.  The item lasted for approximately 16 minutes and included a report from two candidates running in the constituency of Mulhuddart, who told of their experiences in the political arena.  This was followed by a studio discussion with three new-Irish candidates.  The Commission noted that the contributors represented Fianna Fáil, Fine Gael, Labour, Green Party and an Independent.  In the course of the discussion, the presenter asked one of the panel members, who is running in Mulhuddart, would there be ‘a battle royal’ for the black vote given the number of immigrant candidates running.  The Commission was of the view that this was a reasonable question.  It is reasonable to assume that people could vote on ethnic grounds and further, given the number of immigrant candidates, it was legitimate to ask one of the candidates for his views on the election issues at hand.  Again, on hearing the broadcast, the Commission was of the view that the selection of contributors was based on party political rather than ethnic grounds.  There was no evidence in this broadcast of unfairness and/or partiality by the presenter.

The Commission could find no evidence of editorial bias or unfairness in either broadcast.  Both discussions were presented in a fair and objective manner.  The complaints were rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
BCC Complaint Decisions, May 2009

1/5

[image: image1.jpg]