[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Martin Long                                           Ref. No. 129/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	This Week
	22 February 2009


Complaint Summary:

Mr. Long’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  Mr. Long states that in this programme presented by Gerald Barry and Niamh Sweeney, the presenter’s opening words in introducing an interview with Professor Hans Kung were: ‘When Pope Benedict recently appointed Richard Williamson to senior position there was an immediate and angry reaction’. This statement is factually incorrect as His Holiness, Pope Benedict XVI had not appointed Richard Williamson to any position in the Church.  This incorrect statement set the negative tone for the rest of the interview which lacked any pretence of being fair or impartial.
Firstly, the questions posed by Gerald Barry: “Do you accept that Pope Benedict himself is not anti-Semitic?” and ‘‘Finally Prof. Kung are we going to see in your view a more and more inward looking more conservative Church during the years of Pope Benedict’s reign?” were biased and leading, presenting Pope Benedict in a negative light and Professor Kung response’s regarding Pope Benedict were equally pessimistic.
Secondly, the broadcast item did not afford an opportunity for an opposite viewpoint to be put forward in order to speak in support of Pope Benedict.  Nor was there any attempt at editorial balance in the presenter’s introduction to this item.  As a consequence, the interview lacked objectivity and was biased against Pope Benedict and could in no way be viewed as impartial.

While factual inaccuracies were addressed in a subsequent programme, this complaint is based on the overall lack of impartiality in the broadcast item.

Station’s Response:

RTÉ states towards the end of the programme there was an interview with Professor Hans Kung on the subject of a recent decision taken by Pope Benedict to readmit into the Church members of the Society of Pius X, a faction that had broken away from the Catholic Church.  One of the Society's members, Bishop Williamson, had become mired in controversy as it emerged that he denied the extent of the holocaust where up to six million people are estimated to have lost their lives as a result of the policies and activities of the Nazi administration in Germany. 

The interview was introduced by the presenter saying that Pope Benedict had appointed Bishop Williamson to a senior position in the Catholic Church.  When the complainant contacted the programme editor, Gerald Barry, and pointed out that this was inaccurate Mr. Barry corrected the statement in the programme the following week.
RTÉ has accepted that the introduction was inaccurate.  They have broadcast a correction.  However, though the introduction was inaccurate they do not accept that it was sufficiently inaccurate as to seriously mislead listeners.  Pope Benedict readmitted to the Church, a man who almost immediately brought the Church into serious controversy.  Unquestionably, this led to doubts about Pope Benedict’s judgment.

In regard to the actual interview, it is RTÉ’s view that Professor Kung is a highly regarded long term observer of the Papacy and therefore a most suitable person to interview on the subject of Bishop Williamson’s re-admittance to the Church.  Most listeners would be aware that Professor Kung has been, on occasion, very critical of various aspects of the contemporary Church authorities.  He was introduced in the interview as a critic and thorn in the side of the Vatican.  Mr. Long believes Professor Kung’s views require an opposite viewpoint… in support of Pope Benedict.  RTÉ believes that the audience knowing Professor Kung’s position can make up their own minds on hearing what he had to say and decide if they believe him or not.  The views expressed by Professor Kung were not unlike much of the criticism that had been voiced by other commentators in the previous few days.  Frequently RTÉ broadcasts interviews with single contributors where the contributor is well known for his or her views.  Such interviews play an important part in building up the audience’s understanding of current issues.  Balance in the sense of alternative viewpoints is achieved over time.

In regard to Mr. Long’s claim that the questions put to Professor Kung were biased and leading, it is RTÉ’s view that the questions were appropriate questions given the criticism that had been voiced about the wisdom of re-admitting Bishop Williamson to the Church.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the words used in the introduction to an interview and then, the subsequent content of the interview.  The Commission noted that the context of the interview was the decree issued by Pope Benedict XVI lifting the excommunications of four Bishops and the subsequent controversy arising concerning one Bishop and his views on the Holocaust.  The Commission noted that the decree generated debate on a worldwide scale, with both religious and political leaders criticising the decision.  It was widely commented on in the media.  The Commission decided that it would be reasonable to assert that the decree was controversial and the Commission noted that it continues to generate debate.  Given the context and the information in the public domain, one could expect that a theologian would be interviewed for his or her views on the matter at hand.  What is important to the Commission is that the discussion was conducted in a fair and objective manner.

The complainant submits that the inaccurate details in the introduction to the interview ‘set the negative tone for the rest of the interview which lacked any pretence of being fair or impartial’.  The inaccuracy was the use of the word ‘appointed’.  The Commission noted that RTÉ corrected the inaccuracy in the following broadcast of the programme.    The Commission found that the word used while inaccurate would not have misled the listener and / or demonstrated partiality.  While Pope Benedict XVI did not ‘appoint’ Richard Williamson, he had ‘re-instated’ him; he lifted his excommunication and in effect could pave the way for him to practice as a Bishop within the Church.  The Commission noted that the introduction had accurately stated that there had been an ‘immediate and angry reaction’.  The Commission was of the opinion that the remedial action of clarification by the broadcaster was sufficient to address an error.

The introduction to the interview included:

‘When Pope Benedict recently appointed [sic] German Bishop Richard Williamson to a Senior Church position there was immediate and angry reaction.  Williamson doesn’t deny the Holocaust but he does minimise its extent.  He claims only 300,000 died in the Nazi death camps rather than the generally accepted six million plus.  The Pope immediately tried to mend fences with the Jewish Community and indeed a substantial number of Christian critics too.  Among the latter was world renowned theologian and thorn in the side of the Vatican, Prof. Hans Kung.  When we spoke to Prof. Kung this weekend we first asked why his apparent good relations with the new Pope had broken down?’

The listener was informed of the context of the interview and also, given important details about the interviewee’s relationship with the Vatican and the Pope.  It was evident that the main premise of the discussion was the controversy surrounding the lifting of the excommunication of a particular Bishop, who was known for his personal views on the Holocaust.  The programme-makers independently choose how to cover a topic and were entitled to explore the reactions of a theologian to a decree issued by a Pope which had received worldwide reaction.  That the premise itself could be considered negative could not determine bias or unfairness; the decree had received a largely negative response.  This was fact.  The programme-makers were still entitled to cover the story.

The programme-makers chose to address the controversy surrounding a Papal decree through an interview with an expert.  The listener was informed of the approach; that the views of Prof. Kung would be explored in the context of the Papal decree.  It was a reasonable and measured interview with a world renowned theologian.  The viewer was at all times aware that the views and opinions expressed were those of Prof. Kung’s.  This programme regularly interviews experts.  It is a legitimate editorial decision for a broadcaster to make to explore the views of a prominent individual. The viewer is left to make his/her own judgement.  What is of importance to the Commission is that the interview is conducted in a fair and balanced manner.  The complainant submits that the questioning was leading and biased.  On hearing the interview, the Commission found that the line of questioning was in keeping with the context and format of the interview.  The presenter was exploring the views and opinions of Prof. Kung to the controversial Papal decree.  He allowed Prof. Kung to present his own opinions and views.  Given the context, the Commission was of the opinion that questions were posed to elicit information and to generate discussion in a fair and impartial manner.  

The complainant also submits that there was no input supportive of Pope Benedict XVI.  Given the context and format of the interview, the programme-makers were not obliged to include a contributor to speak on behalf of the Pope.  A decree had been issued.  It was already in the public domain and it had generated reaction and debate throughout the world.  Further, given the prominence of the Catholic Church its policies are regularly scrutinised and debated in the media.  The Commission also noted that the issues of the Holocaust and anti-Semitism are of enormous public and human interest.  Programme-makers often explore such issues through interviewing experts.  In this particular broadcast, the reaction of a theologian was explored in a fair and objective manner.  The listener was informed from the outset that the views expressed would be those of Prof. Kung, who had an awkward relationship with the Vatican.  The Commission found that the subject matter was treated fairly and was fair to all interests concerned.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
BCC Complaint Decisions, May 2009

3/4

[image: image1.jpg]