[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Dr. Colmán Ó Críodáin                                Ref. No. 266/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Nine O’Clock News
	24 March 2009


Complaint Summary:

Dr. Ó Críodáin’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(objectivity and impartiality in news).  Dr. Ó Críodáin states that he is disappointed at RTÉ’s decision to broadcast an apology for reporting on the hanging of satirical portraits of Brian Cowen in the National Gallery.  He believes this represents a lack of impartiality on behalf of RTÉ.  Dr. Ó Críodáin states it is shocking to see a broadcaster bow to political pressure.
Station’s Response:

Background 

RTÉ states that there is a long established practice of ending full length news bulletins with a lighter item.  National newspapers had carried in the previous days a report that two caricatures of the Taoiseach, Brian Cowen, had been displayed in the National Gallery and in the Royal Hibernian Academy without permission.  A decision was taken to make a report on this which would be suitable for the last item on the Nine O’clock News. 

The Apology Broadcast on the following night 

Eileen Dunne concluded the Nine O’Clock News with the following statement

On last night’s programme we carried a report on the illicit hanging of caricatures of An Taoiseach in two Dublin galleries.  RTÉ News would like to apologise for any personal offence caused to Mr Cowen or his family or for any disrespect shown to the Office of the Taoiseach for our broadcast.

Complaint relating to the Broadcast of the Apology
Editorial management in the News Division had concluded that certain aspects of the report of 23rd March may have caused offence to Mr. Cowen and his family and may have shown disrespect to the Office of the Taoiseach.  In these circumstances an apology was broadcast.  RTÉ cannot see how the apology can possibly be regarded as having failed to be objective and impartial.  The conclusion that the original broadcast may have caused offence was reached on the grounds that certain aspects of the report had dwelled in too much detail on the caricatures and that the tone of the original report may have been disrespectful to the Office of the Taoiseach.  It is the function of Editorial Management to carry out post-transmission editorial reviews and to address any issues which may arise.  In their professional view, the broadcast may have inadvertently caused offence to Mr. Cowen and his family.  In these circumstances an apology was appropriate.  Complainants who believe that there was nothing wrong with the original broadcast are entitled to their views and may disagree with the decision of RTÉ News Editorial Management to apologise on 24th March but disagreeing with a decision is not “evidence” of any lack of objectivity or impartiality.

RTÉ has stated publicly that the decision to apologise on 24th March was taken independently by senior Editorial Management and that this decision was not as a result of pressure from Government. 

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the airing of an apology by RTÉ for the report concerning the illicit hanging of caricature paintings of An Taoiseach Brian Cowan in two public art galleries.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to Section 24(2)(a) objectivity and impartiality in news.  The broadcaster has editorial independence and holds responsibility for the subject matter it chooses to broadcast.  In this particular instance, the broadcaster determined that particular material broadcast in a report the previous evening may have caused personal offence and / or demeaned the Office of An Taoiseach.

The Commission would acknowledge that the broadcaster has a right to assess its own broadcast material and if it believes it has overstepped the mark or made an error, they are perfectly entitled to rectify the matter.  Further, broadcasters do take remedial action on foot of complaints received from listeners and viewers.  On hearing this broadcast, the Commission found that this is what the broadcaster did; RTÉ made a decision to acknowledge that some personal distress may have been caused to An Taoiseach and / or his family.  It would not be reasonable to infer that the broadcaster was stating the entire report itself was an error.  Further, the broadcaster submits that the apology was based only on certain aspects of the report.  The Commission noted that the complainant submits that the broadcaster bowed to political pressure.  However, no substantiation of the claim was made and therefore the Commission was not in a position to assess such a claim.  There was no evidence of lack of objectivity and/or partiality in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) objectivity and impartiality in news.
BCC Complaint Decisions, May 2009

1/2

[image: image1.jpg]