
[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by:
Mr. Donal O’Driscoll

Station: RTÉ 1
Programme: ‘6.01 News’
  Date: 1st October, 2002
Summary of Complaint:

Mr. O’Driscoll’s complaint, under Section 24 (2)(a) relates to the coverage of the Nice II Campaign broadcast on the 6.01pm News.  He states that there appeared to be a greater coverage of the “Yes” to Nice side, than of the “No” to Nice side, and that the appearance of Justin Barrett seemed sparse.  There was no representative of the “No to Nice” Campaign, responsible for almost all the “No” posters, the distribution of leaflets nationwide, meetings and website etc.

He also states that there was no appearance by Anthony Coughlan, of the National Platform, for whom he receives a daily communiqué by email.  Mr. O’Driscoll feels that Mr. Coughlan is not properly represented on RTÉ programmes.

Station’s Response:

RTÉ do not accept Mr. O’Driscoll’s contention that the “No to Nice” Campaign was not represented fairly.  RTÉ in its coverage of the campaigns for and against the Nice Treaty referendum provided considerable coverage to all groups campaigning.  RTÉ state that their primary responsibility was to provide balance between the “yes” and the “no” sides and that a secondary issue was that they provided balance within the coalitions campaigning on both sides.  Mr. Barrett and Mr. Coughlan represented two strands of the coalition campaigning on the “No” side.  Both were representatives of pressure groups which campaigned against the Nice Treaty.  They were joined in the coalition against the treaty by political parties such as Sinn Féin and the Green Party.  There were, in addition, several other small pressure groups formed to campaign for a “No” vote. 

RTÉ state they attempted, in good faith, to spread the coverage amongst all the groups campaigning, so that all the arguments for and against could be aired.  They believe Mr. Barrett’s arguments and Mr. Coughlan’s arguments received adequate airtime.  Their views, along with many others, were reported on RTÉ.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll. The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act 2001.  The coverage of the ‘No to Nice Campaign’ was well-balanced with all sides of the debate receiving a similar amount of air-time.  The complaint was not upheld.
Donal O’Driscoll, RTÉ 1, 6.01 News, Oct 2002


2/2

