
[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by:
Mr. Donal O’Driscoll

Station: RTÉ 1
Programme: ‘6.01 News’
  Date: 16th October, 2002
Summary of Complaint:

Mr. O’Driscoll’s complaint, under Section 24 (2)(a) relates to the coverage of Mr. Pat Cox on the 6.01 News.  He states that the appearance of Mr. Cox was not in accordance with the ruling in the Supreme Court.  Judgement in McKenna .v. An Taoiseach states at pages 41/2 of the Report:-

“The role of the People in amending the Constitution cannot be over-emphasised.  It is solely their prerogative to amend any provision thereof by way of variation, addition or repeal or to refuse to amend.  The decision is theirs alone.  Having regard to the importance of the Constitution as the fundamental law of the State and the crucial role of the People in the adoption and enactment thereof, any amendment thereof must be in accordance with the constitutional process and no interference with that process can be permitted because, as stated by Walsh J. in Crotty .v. An Taoiseach (1987) I.R. 713 ‘it is the people themselves who are the guardians of the Constitution’.”

Secondly, Article II of the Charter of Fundamental Rights of the EU (24 April 2001) (which Mr. Cox is a party to) states:-


Freedom of expression and information


“1. Everyone has the right to freedom of expression.  This right shall include freedom to hold opinions and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers.”

He further states that Mr. Cox is quoted as saying in Life Times (9th October):


“Before I was elected President of the European Parliament in January this year I made a commitment to campaign actively in Ireland, as an Irish citizen and as an elected Irish representative, for a “yes” note in a second referendum.”

Mr. O’Driscoll feels that RTÉ had no authority to interview Mr. Cox.

Station’s Response:

RTÉ do not accept Mr. O’Driscoll’s contention that the coverage of Mr. Pat Cox, President of the European Parliament on 16th October was out of order.  The views of Mr. Cox, both as an Irish citizen, as an elected MEP for Munster and as President of the European Parliament on the Nice Treaty referendum were a proper subject for RTÉ in its referendum coverage.  There was nothing out of order in this coverage and there was no breach of the Act on the day.  

In his letter to RTÉ, Mr. O’Driscoll states that RTÉ had no authority to interview Mr. Cox.  RTÉ is of the view that Mr. O’Driscoll is entirely wrong in this assertion and that his view simply reflects a fundamental personal disagreement with the views espoused by Mr. Cox.  RTÉ believe that this assertion does not qualify as a complaint which should be investigated by the BCC as the assertion that RTÉ lacked the authority to interview Mr. Cox has nothing to do with Section 18 (as amended by Section 24 2). 

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission has no jurisdiction to consider the complaint made by Mr. O'Driscoll.  It is not within the Commission's ambit as defined under Section 24 of the Broadcasting Act, 2001, to consider whether a broadcaster has the authority, or lack of, to interview certain individuals.

G:\BCC File\BCC Web site\BCC HTDocs\docs\Decisions\May2003\decision b) Donal O'Driscoll May03.doc


2/2

