
[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by:
Mr. Donal O’Driscoll

Station: RTÉ 1
Programme: ‘6.01 News’
  Date: 16th September, 2002
Summary of Complaint:

Mr. O’Driscoll’s complaint, under Section 24 (2)(a) relates to the coverage of the Nice Treaty broadcast on the 6.01pm News.  He is of the view that the transmission above gave the impression that all trade unions were supportive of the stance taken by the leadership of ICTU, i.e., in support of the Nice Treaty, as proposed by Government.  He maintains this was not the case.  It is his view that RTÉ has taken two positions on this issue.  He states that on the one hand such an impression was not given and on the other such an impression was given.  He gives examples as follows: The impression was given on the above broadcast that ICTU and all its constituent unions had voted in favour of Nice.  RTÉ then refers to balanced coverage on Nice on 15th September.  In Mr. O’Driscoll’s opinion, the news item on 16th September was not balanced and gave the impression of being in favour of the “Yes” side.  If a member of the public only caught the news item on the 16th – they were given only one view.

Station’s Response:

RTÉ state that Mr. O’Driscoll is of the view that the News broadcast on the above date gave the impression that all trade unions were supportive of the Nice Treaty.  Mr. O’Driscoll is of the view that this is a distortion of the truth.  RTÉ’s defense is that Mr. O’Driscoll is not accurate in his assertion that the News conveyed this message.  RTÉ state that the news bulletin on 16th September contained fourteen items.  One item, lasting less than 30 seconds was a voice-over report on the launch by the Congress of Trade Unions of their yes campaign in the Nice Treaty.  The voice over stated “The Congress of Trade Unions launched its campaign for a Yes vote in the forthcoming Nice Treaty referendum.  ICTU General Secretary, David Begg, said a Yes vote would make Europe a safer place to live and a fairer place to work and would decrease the risk of destabilizing conflict”.  RTÉ state that there was nothing factually inaccurate in this report.  There is no inaccuracy and no bias in the report.  It is an objective statement of fact.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll. The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act 2001. The Commission was of the opinion that the news report in question was factually accurate. The complaint was not upheld.

G:\BCC File\BCC Web site\BCC HTDocs\docs\Decisions\May2003\decision c) Donal O'Driscoll May03.doc  

2/2

