
[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by:
Mr. R. Hughes

Station: RTÉ Radio/TV3
Programme: News Bulletins
  Date: 15th January 2003
Summary of Complaint:

Mr. Hughes’ complaint, under Section 24 (2)(a) relates to media coverage of a joyriding incident, on 14th January, at Swords in which three youths were hospitalised. 

Mr. Hughes’ states that the reports clearly indicated that the youths involved absconded from Garda custody when they left Beaumont Hospital.  This is not the case.  As far as he is concerned, the youths were not in Garda custody at that time.  The media reports surrounding this issue were inexcusably incorrect and cast unfair aspersions on the professionalism of the Garda.  The reports also served to incriminate the youths by alleging that they were unlawfully at large.  

It is Mr. Hughes’ contention that the ‘joyriding incident’ was simply that, a joyriding incident.  He is puzzled that the matter received an abnormally high level of media coverage.  The media appeared to have used this particular incident to cast aspersions on the professionalism of the emergency services i.e. Hospital and Garda Staff who had the responsibility for dealing, first hand, with the matter.  Put quite simply, he feels very strongly that the matter was not reported in a just and equitable manner.

TV3’s Response:

TV3 states that their report made it clear that the youths in question absconded from Beaumont Hospital after signing themselves out.  The introduction on the report stated that Gardaí were looking for the youths, which was a matter of fact.  At no stage did they state that the youths were in Garda custody in the hospital, although the report did state that they had previously been arrested.  

TV3 further states that at no stage were the youths identified, although it is again a matter of record that the Gardaí were looking for them.  All the information in the report was obtained from the Garda Press Office.  At no stage have the Gardaí raised any complaint about the report.  TV3 would, therefore, utterly refute the assertions made in the complaint to the Broadcasting Complaints Commission by Mr. Hughes.

RTÉ’s Response:

RTÉ stands over the report as an accurate account of what happened on the night of 14th January in Drogheda and Swords.  They refute Mr. Hughes statement that the report “clearly indicated that the youths involved absconded from Gardaí custody when they left Beaumont Hospital”.  No where in the report is it indicated that the three people in Beaumont Hospital were in custody.  There is a reference in the report to the sixteen year old being arrested.  The Gardaí Press Office provided this information to the journalist at the time.  There was no reference to any other individual being arrested or charged.  The report was not “inexcusably incorrect” and did not “cast unfair aspersions on the professionalism of the Garda” as R. Hughes claims.  Finally, the report did not “incriminate the youths by alleging they were unlawfully at large” as R. Hughes claims.  No one was identified in the report in any way.  Therefore, the issue of incrimination does not arise.  RTÉ also state that they received no complaint from the Gardaí following the broadcast.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Hughes.  The Commission was of the view that neither RTÉ nor TV3 infringed Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act 2001.  The incident in question was factually reported.  There was no reference purporting that the youths were in custody. Also, the youths were not identified.  The complaint was not upheld.
G:\BCC File\BCC Web site\BCC HTDocs\docs\Decisions\May2003\decision e) R Hughes May03.doc  

2/2

