[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. James O’Quigley Ref. No. 23/06
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Radio Kerry
	News Bulletin
	27 January 2006


Complaint Summary:

Mr. O’Quigley’s complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to a news item broadcast on Radio Kerry.  The news item referred to the announcement of grants being allocated for festival and cultural projects in Kerry.  Mr. O’Quigley states that this money was being allocated from Minister John O’Donoghue’s department and the announcer went on to say it was welcomed by him and Deputy Tom McEllistrim, T.D.  He further states this is a common practice in Radio Kerry, when there is good government news announced, very often they say ‘this is welcomed by Minister John O’Donoghue etc’.  It seems to Mr. O’Quigley that Radio Kerry is not an independent broadcaster.  He feels this situation has been ongoing for some time.  

Station’s Response:

Radio Kerry state that the allocations were made by Minister John O’Donoghue, Department of Arts, Sports and Tourism and, as a result, were announced by him.  The same would have occurred in the case of Health announcements being made by the Tánaiste Mary Harney, or Education announcements by Minister Mary Hanafin.

The copy used by Radio Kerry is very much abbreviated statements of the facts and does not include personal statements by either politician.  It is an unavoidable fact that politicians of whichever party is in Government are more often in a position to make such announcements and it is not an indication of any bias by Radio Kerry.  The tone of the copy used by Radio Kerry in pointing out that the largest allocation went to a project in the Minister’s own constituency was to highlight this potential inequity.

Decision of the Commission:  

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The news item in question was factual and drawn from the press releases submitted to the broadcaster on the issue.  The content simply reflected the content of these press releases: - the grant allocations for the area; the grants were made by Minister John O'Donoghue's Office; and the statement made by Deputy McEllistrim, a local Kerry TD.  The news item was based on fact and there was no evidence of editorial bias in the report.  The complaint made by Mr. James O'Quigley has been rejected with reference to Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001.

BCC Complaint Decisions, May 2006

1/1

[image: image1.jpg]