[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Focus on Romania

      Ref. No. 53/06
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	'Today with Pat Kenny'
	24 Feb 2006


Complaint Summary:

Mr. John Mulligan's complaint, submitted on behalf of the Focus on Romania voluntary organisation, under Section 24(2)(a)(impartiality) under the Broadcasting Act 2001, refers to two interviews on the 'Today with Pat Kenny' programme broadcast on 24 February, 2006.  The first interview was with a journalist, Anne McElhinney. The second interview complained of was with Barry Mulligan, the then Irish Honorary Consul in Romania who also lives in Bucharest.  This is the interview that is the core of this complaint.  During the course of the interview he made some startlingly incorrect pronouncements about the state of the reform process in Romania4s institutions, stating categorically at one point that 'the bad old days' were 'definitely gone'.  At no stage did he make clear that his role has now been superseded by the opening of a full embassy in Bucharest, and this added to the damage by appearing that he was speaking in some kind of official capacity.  As the NGO at the forefront of the reform process in Romania4s institutions, the organisation was naturally very concerned at the inaccuracies.  The complainant submits that his organisation knows, given that it is involved in the pilot project on which reforms are to be based, that reform has not yet commenced across any of the institutions in Romania.  Pronouncements such as made by this programme do untold damage to the work that Focus on Romania does; it is difficult enough to persuade a government to change their ways, without stories being broadcast to the effect that the problem no longer exists.

Mr. Barry Mulligan made some widely inaccurate comments that were unchallenged by the interviewer.  The comments in general referred to the conditions in Romania's institutions.  He made a number of comments, viz.

· That the 'bad old days' in Romania were 'long gone'.

· That Romania's childcare institutions had been improved to the extent that they represented little more than 'slightly underprivileged boarding schools.'

The peddling of such misinformation does a grave injustice to the tens of thousands of victims who still suffer in Romania's frighteningly overcrowded and under funded institutions.

The organisation attempted without success to have a contrary view brought to the listening public, but all their correspondence was ignored by the programme team.  All that they are seeking is that the original e-mail sent to RTÉ on the matter be read out to rebalance the erroneous information that was allowed to be broadcast.  Alternatively, they seek a similar amount of airtime in order to give the truth of the matter.

Station’s Response:

RTÉ submit that the complainant, Mr. John Mulligan, who is Chairman of Focus on Romania, claims that conditions in orphanages in Romania remain extremely unsatisfactory and that the Romanian Government is simply 'hiding' the problem to assuage EU Officials in order to facilitate Romania's entry into the EU.  He requests that the programme broadcast an email setting out his organisation's views on the current situation or that a similar amount of airtime be allocated to enable listeners to hear a contrary opinion.  The production responsible for the programme considered this request.  The programme had already returned to the topic on one occasion when it broadcast an interview with 'Clare', an Irish woman who had adopted two Chinese children and who spoke in a very positive manner about the experience of foreign adoptions.  The team decided that a second return to the subject was not warranted in the immediate future.  This decision was based on the view that the original programme had been balanced and that there was no requirement to broadcast a contrary view of conditions in Romania.  

Decision of the Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  This broadcast dealt mainly with the issue of foreign adoption.  In relation to the interview with Anne McElhinney, her views on foreign adoption are widely known.  The programme-makers were entitled to invite her onto the programme.  What is important to the Commission is that the interview was conducted in an impartial manner.  In the course of the interview, the presenter challenged and questioned the views and opinions put forward by the interviewee.  The Commission also noted that the presenter read out the views of callers about the interview and they were mainly negative.  There was no evidence of editorial bias in the piece.    The Commission was of the view that the presenter conducted the interview in an impartial manner.  Later in the programme Mr. Barry Mulligan appeared on the programme.  This interview dealt mainly with the opening of a film entitled 'What Means Motley?' which Mr. Mulligan was involved in.  It deals with the story of the bogus Romanian choir that Mr. Mulligan would have dealt with in his role as the Honorary Consul for Ireland to Romania in the late 1990s.  Mr. Mulligan spoke about how he ended up in Romania.  A part of the interview dealt with what his opinions were on how Romanians are viewed in Ireland, on foreign adoption in Romania and on Romanian Orphanages.  The listener was aware that the views expressed were those of the interviewee, based on his experiences living in Romania.  The Commission would acknowledge the gravity of the matter of Romanian orphanages.  The Commission would also acknowledge that broad statements were made in the course of this interview.  However, such issues could not determine the partiality, or otherwise, of the item.  The Commission was of the view that the interview was conducted in a fair manner, with no evidence of editorial bias.  The presenter questioned the opinions and views of Mr. Barry in an impartial way.  On hearing the piece, the tone and content was such that the Members could not construe harm or damage being done by the item to any person or group/organisation.

There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The programme dealt with issues of public concern in an impartial manner.  The complaint made by Mr. John Mulligan, on behalf of Focus on Romania, was rejected with regard to Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001.

BCC Complaint Decisions, May 2006

2/2

[image: image1.jpg]