[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Finian Connolly, EPTI

      Ref. No. 60/06
	Station: 
 
	Advertisement:
  
	Date:

	RTÉ TV1
	'Prime Time'
	14 Mar 2006


Complaint Summary:

Mr. Finian Connolly's complaint, made on behalf of EPTI Ltd., under Sections 24(2)(a)(impartiality), (c)(privacy of an individual) and (f)(slander) of the Broadcasting Act 2001, refers to the section of a broadcast of 'Prime Time' in which there was references to him and EPTI Ltd.  The complainant states that he made himself available for a meeting and an interview during the making of the programme.  He changed his busy business schedule to facilitate RTÉ and Ms. Clare Murphy, but her attitude, in his opinion, was disrespectful and to a degree intimidating by her attitude over not turning up for the interview and by delaying forwarding to him the list of claims made against EPTI.

When he eventually received the claims a full statement was issued which showed that the claims were unfounded and inaccurate.  Despite giving a full detailed statement in writing to answer all the claims the journalist and RTÉ chose to select only statements that suited their programme with the most important parts of the statement being ignored, this being that the students had been reported to the Department of Justice and had been given adequate notice of this by their failure to comply with both college and visa regulations.  This would have put a completely different light on the programme and it is my opinion that it was deliberately omitted thereby giving an unfair and inaccurate account of the events.  This gave a biased view, which was not in favour of EPTI.

He further states that he resents the intrusion on his civil rights by Ms. Murphy and the RTÉ camera crew entering the premises of EPTI without permission and removing private property and taking it outside of the building to use as a prop.  RTÉ and Ms. Murphy had been informed by his legal representative that he would not be available until Friday 3 March and that he was the only one who could answer the questions.  However, despite this the camera crew and programme makers chose otherwise, with an approach of couldn't care less about him or his property.

As a result of the airing of the section in relation to EPTI on 'Prime Time' there was an erroneous misrepresentation of the facts.  There was not proper allowance on the EPTI side of the story using the documentation sent to RTÉ.

In the broadcast 'Prime Time' referred to the EPTI premises as an office block in Drogheda docklands.  In his opinion, there was an inference in this statement which is negative and gives the impression of belittling the premises.  Also shown in the broadcast were premises that do not belong to EPTI giving the impression that it was part of the EPTI when in fact it is not.  This building shown as yet has not been renovated as has the EPTI building and by showing the next door premises it gave the impression that EPTI were operating from a run down building.  This once again gave an inaccurate, negative and biased broadcast with regard to EPTI.

Broadcaster's response:

RTÉ states that EPTI was the subject of part of a report into the treatment of foreign students in Ireland in a broadcast of 'Prime Time'.  RTÉ vigorously refutes Mr. Connolly's complaint and stands over the report as accurate, fair and impartial.  RTÉ believes that much of Mr. Connolly's complaint refers to the production teams' decision to cancel a background briefing interview.  RTÉ wishes to stress that extensive consultation with Mr. Connolly took place by phone and e-mail throughout the pre-production and production process and that ample opportunity was provided to Mr. Connolly and his company to clarify their responses to allegations contained in the report as broadcast.  The part of the report in question that has caused Mr. Connolly to complain refers to an account of how two Indian students came to Ireland believing they were to pursue a MBA degree through EPTI which would be validated by an Australian University, the Edith Cowan University of Perth in Western Australia.  The report provided an account of how they were treated.  A response was sought from representatives of EPTI.  Mr. Connolly provided a written response to questions put to him by the production team.  These responses were included in the report as broadcast.  

The complainant claims that he was unfairly treated by the production team and their decision not to meet him.  At no point did Mr. Connolly agree to a broadcast interview.  The production team declined to participate in a non-broadcast interview as they believed EPTI had already presented all their defences of the operation and that a further re-iteration of these defences, which could not be broadcast, would serve no purpose.  The 'Prime Time' team contacted the EPTI a full two weeks before the item aired to outline all the allegations that would be made against the school.  Mr. Connolly did not agree to a broadcast interview and agreed only to an off camera meeting.  The reporter, Ms. Clare Murphy, carried out her reporting tasks in a professional manner.

The documentation provided to 'Prime Time' by EPTI did not prove that the claims of the students were unfounded.  The production team is in possession of documentation issued to the students by EPTI which supports the allegations presented in the report.  The report as broadcast carried EPTI's denials of the claims.  The report included at several stages extracts from the statement issued by EPTI in which they denied the charges made by the students.  RTÉ believes that the relevant extracts from the EPTI statements responding to the particular points raised by the students were broadcast.  It should be noted that Mr. Connolly's complaint refers to a five minute segment of a wider report into the exploitation of foreign students in Ireland and that within the time constraints of the particular part of the report on EPTI the production team were absolutely fair to that company.

Mr. Connolly issued a nine-page detailed statement by e-mail to the production team.  With such a detailed response, the production team decided that there would be no benefit in an off-camera meeting with Mr. Connolly.  The 'Prime Time' team stressed in extensive communications with EPTI that an interview for broadcast was the preferred option of representing the college's views.  This was not agreed to by EPTI.  During the two weeks prior to broadcast, the reporter, Ms. Clare Murphy, asked on many occasions both by e-mail and by telephone for EPTI to provide a spokesperson to fully respond to the serious allegations made by the students.  This offer was never accepted.

Had Mr. Connolly really wanted to record an interview for inclusion in the report he had ample opportunity to do so.  All the issues he raised about his availability, cancelled meetings, etc. are simply obfuscations, designed to hide the fact that Mr. Connolly at no stage ever agreed to participate in the report by way of a filmed interview.  In these circumstances, the production team decided to include in the report extracts from Mr. Connolly's statement.

RTÉ believes that the report was at all times fair to EPTI and Mr. Connolly.  RTÉ also argues that Mr. Connolly has produced no evidence whatsoever which contradicts the comments made by the Indian students and broadcast in the report.

Decision of the Commission:  

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  This particular 'Prime Time' broadcast concerned Irish education on offer to foreign students.  In the introduction it was stated that many overseas students find, 'that course they thought they'd paid for turns out to be not what it seemed'.  The presenters clearly indicated that the report would deal with students that found themselves let down by Irish approved education providers.  This is a legitimate editorial decision to make.  What is of importance to the Commission is that the item was presented in a fair and balanced manner.  

A segment of this report included the stories of, and interviews with, two Indian students who believed they had been exploited by EPTI.  The presenter explained to the viewer how these students had found the whole process and conducted interviews with them about their experiences.  The Commission noted that the programme-makers did use a clip of the EPTI building and it's location in the report.  They were of the opinion that this footage was accurate, factual and therefore, could not be considered to show unfairness to EPTI.  It was footage of the actual location of the college.  It was not unfair to include this scene in the report.  In relation to the two interviews with the students, the Commission considered whether or not EPTI were given an opportunity to respond to the allegations included in the report.  The Commission noted that the viewer was aware from the start that the views being expressed were from the student's perspective only.  The issues raised by the Indian students were directly related to EPTI.  Therefore, one would expect that EPTI were offered the opportunity to participate in the programme.  It was clearly stated by the presenter that the Managing Director of EPTI, Mr. Finian Connolly, had submitted a statement to the programme and that in this statement he disputed the criticisms made by the students.  The company strongly refuted the student's claims and stated that they were never enrolled for the Australian MBA Programme in 2004 because they did not have the required level of English.  

This was a serious examination of an area of education in Ireland, which concentrated on overseas students who believe they have been treated unfairly.  It was a report of public interest and also one of a human-interest nature.  The Commission could understand the company’s re-action to the item.  However, the programme-makers have editorial independence and are entitled to report on issues of their choosing.  What is important to the Commission is that they do so in a fair and balanced manner.  The Commission noted that the relevant organisation was offered a right-of-reply and that the programme-maker clearly informed the viewer of EPTI's views on the allegations made by the students.

The Commission considered the complainant's assertion that if RTÉ had reported the fact that EPTI had reported the students for non-attendance it 'would have put a completely different light on the programme'.  He claims they omitted this fact deliberately.  The Commission was of the opinion that the programme-maker was entitled to make such a decision.  The issue being addressed was the fact that the students believed they did not get the course they thought they came to Ireland for.  Therefore, it is reasonable to assume that the non-attendance on a different course is not relevant to this issue.  The Commission noted that the veracity of facts were argued and challenged by both parties to this complaint.  Many points put forward are open to interpretation.  What the Commission must determine is the impartiality of the broadcast.  The Commission is of the opinion that the substantive issues of this report were presented in an impartial manner.  The two Indian students had offers and paid fee deposits for an Australian accredited MBA.  While the Commission would acknowledge this was on a conditional basis, the students did arrive in Ireland on student visas.  They were subsequently offered a different course.  Therefore, the tenet of the piece as presented was correct; the students did not get to study the course they originally had applied and paid a deposit for.  It was noted that EPTI did not challenge the issue of the fees paid by the students nor the fact that they had been offered conditional places on the Australian accredited MBA.

This segment of the programme treated its subject matter fairly and in an unbiased manner.

The Commission is only in a position to assess broadcast material.  Mr. Connolly's assertion that his privacy was invaded does not relate to the broadcast material.  As this is not content related, the BCC cannot make a determination on the matter.  Also, the BCC has no responsibility to assess his assertions about the professionalism, or otherwise, of RTÉ staff.  This is a matter that should be directed to RTÉ Corporate.  In relation to the assertion of slander, the Commission noted that at no stage were allegations made directly against the complainant.  In the context of the report, the issues under discussion related to the students experiences at EPTI.  There were no allegations made about Mr. Connolly of inaccurate facts or information in relation to him personally or professionally.  There was no evidence of an assertion which constituted an attack on his honour or reputation.  Therefore, the broadcasting regulation concerning slander does not apply.  The complainant also raises the issue of copyright.  It is not within the remit of the BCC to adjudicate on such a matter.  The complaint was rejected with reference to Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001.
BCC Complaint Decisions, May 2006

1/4

[image: image1.jpg]